Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MinbusNimbus

Vad hände med teakoljan under vintern?

Rekommendera Poster

I båten har jag en flaska Snappy Teak oil som jag använt ett par år (tror den köptes 2018). Den är väl halvfull nu tror jag. Men när vi hämtade båten på varvet för några veckor sedan efter sin vintervila så noterade jag att oljan i flaskan är som en tjock, stel sörja. Det ser ut som att den genomgått en process. Den rinner inte ut längre.

 

Har öppnad teakolja ett bäst-före datum? Korken har varit på. Eller kan låga temperaturer förstöra oljan? Båten skall ha förvarats i varmhall .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

I båten har jag en flaska Snappy Teak oil som jag använt ett par år (tror den köptes 2018). Den är väl halvfull nu tror jag. Men när vi hämtade båten på varvet för några veckor sedan efter sin vintervila så noterade jag att oljan i flaskan är som en tjock, stel sörja. Det ser ut som att den genomgått en process. Den rinner inte ut längre.

 

Har öppnad teakolja ett bäst-före datum? Korken har varit på. Eller kan låga temperaturer förstöra oljan? Båten skall ha förvarats i varmhall .

Omöjligt att svara på eftersom "teakolja" inte är något specifikt ämne utan ett hopkok som kallas för "teakolja".

Det kan säkert finnas receptorer som binder linjärt eller tvärbinder i en sådan soppa. "Man" måste veta mer för att förstå anledningen till förtjockningen och det kan nog endast tillverkaren, knappast leverantören, svara på. Såvida det inte är olja pressad ur teak, då är det ju teakolja på riktigt. Vet ej hur sån olja, om det finns i praktiken, beter sig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att oljan har oxiderat.
Eller härsknat, om du så vill.

Eller härdat.
Eller helt enkelt "torkat".
Samma sak, olika benämning.

Sannolikt innehåller oljan linolja, som härdar/torkar genom oxideringsprocess. En halvfull flaska är ju till hälften syre, och oljan har reagerat med syret. Du kommer inte att få samma penetrering i träet med oljan nu, och det finns en stor risk att det kommer bli klibbigt efter du använt den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jag skulle säga att oljan har oxiderat.
Eller härsknat, om du så vill.

Eller härdat.
Eller helt enkelt "torkat".
Samma sak, olika benämning.

Sannolikt innehåller oljan linolja, som härdar/torkar genom oxideringsprocess. En halvfull flaska är ju till hälften syre, och oljan har reagerat med syret. Du kommer inte att få samma penetrering i träet med oljan nu, och det finns en stor risk att det kommer bli klibbigt efter du använt den.

Torkning=tätflyktiga ämnen avges, tröga blir kvar

Härdning=linjärt bundet, långa polymerkedjor som kan gå att lösa upp från varandra, smälta (och ex göra nya härdningar, elda.

Härdning=tvärbunden går ej att lösa, brinner ej men går att sönderdela i ex hög värme.

Så det är i alla fall tre olika saker.

När något reagerar oxiderar med syre.. kan det ju hända olika saker.

Men visst är det möjlugt att din olja kan ,klumpa ihop dig, bli trög. Kanske går det att göra något åt det, kanske inte.

Tror ej det har torkat.

Du skulle kunna prova att lägga det i varmt, 60-70gradigt vattenbad å se om det återfår konsistensen. Prova med en skvätt. Kan ta upp till ett dygn om något alls händer. Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Caribic410:

Torkning=tätflyktiga ämnen avges, tröga blir kvar

Härdning=linjärt bundet, långa polymerkedjor som kan gå att lösa upp från varandra, smälta (och ex göra nya härdningar, elda.

Härdning=tvärbunden går ej att lösa, brinner ej men går att sönderdela i ex hög värme.

Så det är i alla fall tre olika saker.

När något reagerar oxiderar med syre.. kan det ju hända olika saker.

Men visst är det möjlugt att din olja kan ,klumpa ihop dig, bli trög. Kanske går det att göra något åt det, kanske inte.

Tror ej det har torkat.

Du skulle kunna prova att lägga det i varmt, 60-70gradigt vattenbad å se om det återfår konsistensen. Prova med en skvätt. Kan ta upp till ett dygn om något alls händer. Lycka till

Man brukar säga att linolja härdar genom oxidering.

En båtägare som oljar sin teak väntar på att den "torkar" (vilket ju är fel rent terminologiskt, därav mina citattecken).
Oavsett - budskapet är att oljan sannolikt är kört om den tjocknat.

http://linoljeforeningen.se/om-linolja/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...