Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ancan-af-Argos

Transport Kalmar-Gävle

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en kollega som köpt en Bayliner 2855 i närheten av Karlstad som behöver få den transporterad till Gävle.

Den står på 30-trailer.

Någon som har bra förslag på någon som skulle kunna utföra jobbet?

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Egentligen vem som helst som har körkort och tillgång till bil med dragkrok och dessutom tålamod att köra i 30 km/h i 12-15 timmar.

 

Om vagnen är obromsad måste dragfordonet väga minst lika mycket som båt plus vagn.

 

Om vagnen är bromsad kan dragfordonet lastat vara lättare än båt plus vagn.

 

Körkortsbehörighet för dragfordonet är det enda som krävs.

 

Ekipaget blir ju rätt tungt så även om vagnen är bromsad är det väl olämpligt att ge sig iväg med en allt för lätt dragbil.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karlstad - Gävle kanske känns möjligt på typ 35 mil med en bra 30-kärra. Men om det är Kalmar som är utgångspunkt som det står i rubriken så är det tufft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Karlstad - Gävle kanske känns möjligt på typ 35 mil med en bra 30-kärra. Men om det är Kalmar som är utgångspunkt som det står i rubriken så är det tufft.

Jag tyckte det var något som var lurt...

 

Kalmar - Gävle skulle jag ta som ett bra tillfälle till en fin båtsemester istället för att lägga pengar på en landsvägstransport, men det är ju jag det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

60 mil med 30-kärra är inget skoj. Man borde ju dela det på ett par nätter i så fall. Jag drog min båt på 30-kärra från Lule-Pitetrakten till Umeå. Det var 25 mil i stora drag, och sträckan tog ungefär fem timmar. Med överhastighet. Plus tid för kaffepauser, vi kokade kaffe i båten.  Dragbilen var en LandRover, båt med trailer vägde mellan två och tre ton. Från kalmar till Gävle skulle vara  ett riktigt arbetspass, och man vill inte köra huvudväg med 30-kärra dagtid, det lovar jag. Proffshjälp rekommenderas varmt, eller semesterresa, som Mackey säger.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den båten som legat vid brygga på Kullö i Kalmar under flera vintrar och utan kapell.

Då hade jag låtit den ligga kvar. Den är inte körd på flera år. Men togs upp för någon månad sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...