Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bjaerven

Backstag i undanvind på Safiren

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag var ute med mina gröna vänner idag som köpt en härligt patinerad Safir med raka spridare och backstag.

I min värld av svepta spridare och akterstag slackar jag i detta vid undanvindssegling. I den nya värld av raka spridare och backstag tog jag det säkra före det osäkra och slackade akterstaget samtidigt som jag instruerade att sätta an lovartbacken lite lätt vid läns. Är detta gängse rutin på Safiren eller finns det andra tankar?

Simma lugnt!

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så brukar kompisen segla sin Safir. Man får passa sig för slänggippar bara, för då riskerar man att masta av. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K tack för tipset! Vet du eller vännen hur känsligt det skulle vara att bara köra på akterstaget?
De är dessvärre nybörjare på en inte fullt ut nybörjarvänlig båt och ville idag helst demontera backstagen helt för att "inte ha så mycket att tänka på".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backstagen är absolut nödvändiga om de gillar sin mast. Profilen är klen, och behöver dem för stagning. 
 

Har seglat en hel del Safir, och efter ett tag lär man sig att hantera backstagen i slagen; eftersom man har självslående fock är det ju inte värre än att släppa och ta hem på en genua egentligen.
 

På kryss brukar vi innan slaget låsa och lätt ta hem på backstaget i lä. I slaget - inte före - släpper man på det som var i lovart innan slaget och tar hem på det andra. Eftersträcker efter slaget. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Peter, han har rätt. Jag har Personligen sett en Safir "masta av" på undanvind, i ganska måttlig vind (om jag minns rätt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips @Peka67 och @Peter_K. Jag var ute igen lördag-söndag i helgen och konstaterade att masten är bytt just då föregående och enda tidigare ägare kapat den på i en okontrollerad slänggipp.

 

Vi fick till bra rutiner med de gamla backstagstrissorna. Känns smidigt även ensam på kryssen. Däremot på plattläns och gipp är det skönt om man är två. Lär dock finnas smartare lösningar än trissorna. Tänker spontant att man vill byta till dynematåg och köra med block och avlastare istället.

 

Hur som haver; en väldigt rolig båt att leka med när det inte går får mycket sjö!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...