Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gewont

Mercruiser-drev, 5 år gamla bälgar

Rekommendera Poster

Hej,

Är i farten att köpa en båt som nu är sjösatt. Ska provköra båten nu i veckan. Båten har ett Mercruiser-drev (Alpha One Gen 2) från 1993. Enligt säljaren byttes bälgar senast år 2015. Så bälgarna är ca 5 år gamla. 

 

Hur allvarligt är detta?
Vågar man köra en säsong till med dessa bälgar?
Vågar man köra båten hem, en sträcka på ca 65 distansminuter?

 

Åsikter och tankar kring detta mottages med stor tacksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa, är svårt att säga bu eller bä.

 

Är många faktorer som påverkar, ursprungskvaliten på bälgen, hur mycket den blivit påfrestad under åren, köra rakt fram sliter inte mycket. Men fulla styrutslag och mycket användning av tilt sliter mer.

Vilket fall som helst så åldras gummit, det blir hårdare under årens lopp.

 

Bytes intervallet på Alpha one verkar vara 4 år enl marindepån, och det är säkert en säkerhets marginal inräknad.

Det här är inget råd utan du får göra vad du anser säkert och känns bra, men jag skulle nog åka den här säsongen.

Jag ser ju på bälgarna på mitt VP drev att det är inget större fel efter 5 år vilket är intervallet jag byter.

Men när är impellern bytt? Den sitter i drevet på Alpha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ungefär det jag läst mig till också. Verkar variera kraftigt hur ofta folk byter.

Impellern byttes enligt säljaren år 2018.

 

Problemet är att jag inte kommer ha möjlighet att ta upp båten själv, samt det kanske viktigaste - jungfrufärden på 65 Mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta folk byter är egentligen ointressant, en del är nojjiga och byter varje år andra lite mindre nojjiga vartannat år. Men det är väl Mercruisers bytesintervall som är intressant, och jag kan inte tänka mig annat än att bla marindepån går efter fabrikantens rekommendationer.

Sedan beror det lite på hur salt vatten båten gått i.

 

Skulle inte oroa mig för jungfrufärden om nu säljaren är ärlig med senaste bytet av växel och drivbälg, men igen det är du som måste känna hur du ska göra oavsett vad som skrivs här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min granne har en stingray, med denna kombo. De bytte inte bälgar och bälgen till växelvajern sprack, strömmen tog slut, länspumpen stannade. Resultat båten på botten, ingen ersättning från försäkringsbolaget. Blev en dyr historia. Så byt bälgar.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bälgarna inte har sprickor i ytan så är det inget problem. När bälgar (som används kontinuerligt) väl börjar gå sönder av ålderdomssvaghet så börjar det med väldigt små hål. Det sker inget plötsligt stort brott. Våldsamma läckage beror antingen på att en bälg lossnat för att den inte monterats rätt eller att båten stått på land flera (många) år så att bälgarna blivit spröda och så sjösätter man utan att kolla skicket först.

 

  • Avgasbälgen kan vara hur trasig som helst, den vägen komner det inte in något vatten. Den bälgens funktion är ljuddämpning. 
  • Om drivknutsbälgen läcker kommer drivknutarna och stödlagret skadas av korrosion så småningom. Denna väg kan det komma in vatten men det kommer inte vräka in eftersom det sitter ytterligare en tätning innanför stödlagret. Tätningen har dock ett skvallerhål för att man ska kunna se att det kommit in vatten i bälgen. 
  • Växelvajerbälgen får inte gå sönder eller lossna. Hålet blir fingertjockt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv en båt där bälgarna faktist hade sprickor men de var riktigt gamla.  10-15 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Jag står i valet mellan två exemplar av samma båtmodell.

Den ena är ganska sliten/risig, men med dokumenterad och nyservad motor/drev (några år äldre motor).

Den andra fräschare, men som sagt ej motorservad i år, samt 5 år gamla bälgar (men 3 år yngre motor där avgaslimpor/knän byttes för 2-3 år sen).

Och båda är sjösatta så kan ej kontrollera bälgar.

 

Inte lätt detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som båt #2 är valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Min granne har en stingray, med denna kombo. De bytte inte bälgar och bälgen till växelvajern sprack, strömmen tog slut, länspumpen stannade. Resultat båten på botten, ingen ersättning från försäkringsbolaget. Blev en dyr historia. Så byt bälgar.

Varför utgick ingen ersättning från försäkringsbolaget ? Har en bekant som råkade ut för likadant, dock gick försäkringsbolaget in och ersatte ägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev pismo:

Varför utgick ingen ersättning från försäkringsbolaget ? Har en bekant som råkade ut för likadant, dock gick försäkringsbolaget in och ersatte ägaren. 

Bälgarna var för gamla och ej bytta i tid, de fick ersättning för lyft ur sjön inget mer. Bolaget är ett av de mindre populära bolagen. De är dock ej kund hos de bolaget längre.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur båten ser ut och har legat i sjön också. Ligger drevet i sjön under en badbrygga med ständig skugga är det ju väldigt mycket bättre än att den stått på land med direkt solljus. 
Åldern i sig har ju ingen större betydelse. De nya bälgarna du köper kan ju ha legat på en hylla i 10 år. 
 

Skulle utan att tveka välja båt #2. 
Förmodligen hade jag kört den här säsongen utan att byta bälgar också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...