Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Spåra vatten i kölsvinet

Rekommendera Poster

Har återkommande haft någon enstaka liter vatten i kölsvinet.

Har inte lyckats identifiera var det kommer ifrån.

 

Har ni några tips på hur man kan börja?

 

Vet inte om det är läckage från genomföring, toaletten, regnvatten, motorvatten, kylen, kondens(?), eller annat.

Försökte smaka på det(!) för att se om det var salt men kunde inte riktigt avgöra (fegade).

 

Tacksam för goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, du behöver ju inte dricka i några stora klunkar, men doppa en finger i vattnet och smaka, sedan kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Om toaletten eller septiktank läcker behöver du inte smaka, jag lovar dig att det känner du ändå, om du inte i dessa covid-tider förlorat luktsinnet...

Även bensin och diesel brukar näsan kunna detektera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ett tips, dock oprövat av mig. Rita med gatukritor här och där. Om det sipprar vatten spolar det bort kritan och man ser varifrån det kommer. Har inte provat själv som sagt men det låter som att det borde fungera.

 

N.N

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jagar ett liknande problem i min båt. Jag misstänker varmvattenberedaren eller uteduchen.

Jag tejpat fast små väggar med silvertejp på olika ställen längs kölsvinet. Då tänkte jag att man kunde se från vilken del av båten som vattnet kommer ifrån.

 

Problem är bara att det inte har läckt mer sedan jag satte upp väggarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-07 vid 20:38 skrev Georg_Ohm:

Tja, du behöver ju inte dricka i några stora klunkar, men doppa en finger i vattnet och smaka, sedan kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Om toaletten eller septiktank läcker behöver du inte smaka, jag lovar dig att det känner du ändå, om du inte i dessa covid-tider förlorat luktsinnet...

Även bensin och diesel brukar näsan kunna detektera.

Nej en riktig konnässör dricker aldrig stora klunkar av de finaste kölsvinsvattnet som fått mogna i septitank i 15 år.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Läste ett tips, dock oprövat av mig. Rita med gatukritor här och där. Om det sipprar vatten spolar det bort kritan och man ser varifrån det kommer. Har inte provat själv som sagt men det låter som att det borde fungera.

 

N.N

Mycket bra idé! 

 

Toapapper, kritpulver och mjöl är andra varianter på samma tema, men barnbarnet gatkritor ligger nog risigt till just nu...

Då kan man lätt välja en färg som avviker från underlaget färg.

 

Vi har varit läckfria i flera år, men nu får vi lite vatten i kölsvinet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...