Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Batterilampan varnar vp-MD2030

Rekommendera Poster

Har en volvo penta MD2030 från år 2001. 3 förbrukningsbatterier och ett startbatteri - samtliga är ca 8 år gamla.

 

Igår vid motorgång började aktustisk laremet ljuda och batterisymbolen på instrumentpanelen att lysa.

 - Instruktionsboken säger att detta betyder att "generatorn inte laddar". Detta hände några gånger men slutade spontan tefter ett tag. 

 

Vad kan detta bero på? I vilken ände börjar jag felsöka? Båten är ny för mig sen förra året och jag känner inte hela elsystemet.

 

* Kan det bero på att batterierna är uttjänta?

* Generatorremmen slirar EJ och är spänd.

* Jag har en gammal "batt-meter" men vet ej om jag kan lita på den. verkar visa kring 13.2v oavsett om jag har motorn igång eller ej.

* Tyckte även att det var konstigt att spänningen ej steg på battmetern vid inkoppling av landström.

 

Tacksam för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har din motor en sådan där svart kontrollbox uppe på sig, med en rund multikontakt? (till kabelstammen mot instrumentpanelen).

I så fall, kolla den kontakten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, Georg_Ohm said:

Har din motor en sådan där svart kontrollbox uppe på sig, med en rund multikontakt? (till kabelstammen mot instrumentpanelen).

I så fall, kolla den kontakten!

Skall kolla vid nästa besök!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skuten:

Skall kolla vid nästa besök!

Ja de större motorerna har det, eller hade.

Och den där multikontakten kan glappa ibland med diverse fel som följd, temp och oljetrycksinstrumenten visar fel eller noll, kontrollampor lyser eller slocknar, larmet går etc.
Varvräknare stannar, och om motorn är avstängd kanske man inte kan starta den.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nu "mitt ute på havet".

Plötsligt kommer felet tillbaka. Batterilampan lyser nu konstant. Larmsignalen ljuder konstant. 

 

Kan man köra Vidare? Generatorremmen slirar ej. Ampere strömmar in i batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät spänningen över motorbatteriet med en riktig multimeter. Om du inte har en multimeter ute på havet har du troligen inte heller flytväst.

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Baxlaget:

Mät spänningen över motorbatteriet med en riktig multimeter. Om du inte har en multimeter ute på havet har du troligen inte heller flytväst.

ibland seglar jag med kompisen ute på havet, han har ingen multimeter i båten, men flytväst har vi på oss.

Iof har han ingen ström eller motor heller så multimetern verkar överflödig.

Han resonerar att man kommer hem när vinden är gynnsam. kan tillägga att han är lite bohem.

Men det gick väl att räkna ut.🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Wildeside:

ibland seglar jag med kompisen ute på havet, han har ingen multimeter i båten, men flytväst har vi på oss.

Iof har han ingen ström eller motor heller så multimetern verkar överflödig.

Han resonerar att man kommer hem när vinden är gynnsam. kan tillägga att han är lite bohem.

Men det gick väl att räkna ut.🤣

Fantastiskt! Då får du pengar över till annat! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-17 vid 15:27 skrev Skuten:

Är nu "mitt ute på havet".

Plötsligt kommer felet tillbaka. Batterilampan lyser nu konstant. Larmsignalen ljuder konstant. 

 

Kan man köra Vidare? Generatorremmen slirar ej. Ampere strömmar in i batterierna.

 

Kollade du om du har en sådan där svart box med en rund stor multikontakt som kan glappa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Baxlaget:

Fantastiskt! Då får du pengar över till annat! 

Nää, det brukar kosta 1 flaska whisky, några öl och mat när man seglar med kompisen, Jag själv har mer verktyg än vad man behöver i min båt och flytvästar, motor, batterier m.m. och multimeter.

Men det är avkopplande att vara ute med kompisen, det är ingen ide att stressa det går inte snabbare än vad vinden ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Wildeside:

Men det är avkopplande att vara ute med kompisen, det är ingen ide att stressa det går inte snabbare än vad vinden ger.

"En seglare kommer när han kan" brukar en klok man jag känner säga.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Georg_Ohm said:

Kollade du om du har en sådan där svart box med en rund stor multikontakt som kan glappa?

Japp. Och jag hittade den. Den såg lite "glappig" ut. Jag vickade och tryckte på den. En stund senare försvann problemet helt igen.

 

Lite svårt än att veta om problemet faktiskt sitter där. Det försvann liksom inte momentant när jag väl vickade på kontakten utan en stund efter.

 

Imorse var dock problemet åter! Det kommer och går.

 

Batterimätaren visar samma laddspänning som i vanliga fall och den visar en normal laddatröm. Därför misstänker jag att det är ett är ett "falsklarm".

 

4 hours ago, Baxlaget said:

Mät spänningen över motorbatteriet med en riktig multimeter. Om du inte har en multimeter ute på havet har du troligen inte heller flytväst.

Visst har jag en multimeter med mig. Flytväst också.

Jag  har dock inte hittils haft någon anledning att misstro min batterimätare.

 

 

Redigerad av Skuten
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte flytvästen heller? 

 

Kan el rätt hyfsat... 

Och flytvästarna kollar vi varje försommar. 

 

OOOPS ursäkta... Ditt inlägg kom tydligen under tiden jag redigerade. 

Kryper ned i kojen igen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Skuten:

Japp. Och jag hittade den. Den såg lite "glappig" ut. Jag vickade och tryckte på den. En stund senare försvann problemet helt igen.

 

Lite svårt än att veta om problemet faktiskt sitter där. Det försvann liksom inte momentant när jag väl vickade på kontakten utan en stund efter.

 

Imorse var dock problemet åter! Det kommer och går.

 

Batterimätaren visar samma laddspänning som i vanliga fall och den visar en normal laddatröm. Därför misstänker jag att det är ett är ett "falsklarm".

 

Visst har jag en multimeter med mig. Flytväst också.

Jag  har dock inte hittils haft någon anledning att misstro min batterimätare.

 

 

Kolla den multikontakten igen!

Det sitter en låsring runt den, hos mig är den ringen lätt trasig, det är någon slags bajonettfattning som låser dåligt, så jag har sprayat med elektronikspray tryckt in kontakten ordentligt och säkrat upp med buntband. Ett par likadana kontakter (hane och hona) återkommer sedan där kabeln slutar under instrumenttavlan, en på kabeln och en på tavlans kablar, även här kan det ju vara glapp, jag anser inte att denna kontakt är av så där väldigt god kvalitet, plasten blir lätt spröd.

Om du har mer än en manöverplats har du fler sådana kontakter i någon slags Y-koppling.

 

Förra våren fick jag genaratorlarm och voltmetern i panelen bar sig konstigt år. Även varvräknaren lade tillfälligt av.

När jag ökade varvtalet slutade det larma, för att sedan återkomma,. trodde först att det var generatorns drivrem som slirade. Väl i hamn kollade jag det, remmen var ok, men just denna kontakt satt litet på hallisvaj. Jag hade dagen innan varit nere i motorrummet och grejat med andra kablar och då trampat uppe på motorn och troligtvis satt foten på kabelstammen så att den åkt ur en liten bit.

 

Ja i denna kabelstam, och dessa multikontakter löper alla motorns kontrollfunktioner till spänning, laddning, oljetryck, motortemp, varvräknare, glödspänning, manöverström till startmotorn och... ja allt som har med motorn och instrumenttavlan att göra.

Jag kan tänka mig att om man får ett "jordfel" här, alltså avbrott i en minuskabel så letar sig strömmen konstiga vägar tillbaka till batteriet och man kan få den mest besynnerliga informationen från manövertavlan, dess kontrollampor och dess "akustiska signalgivare" alltså summern.

 

Och du, använd riktig elektronikspray, eller kontaktspray, spraya inte med 5-56 på elektriska grejer, den sprayen är alldeles för fet, tycker jag. Jag vill minnas att CRS´s elektronikspray heter 3-36, men kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/19/2020 at 11:05 AM, Georg_Ohm said:

Kolla den multikontakten igen!

Det sitter en låsring runt den, hos mig är den ringen lätt trasig, det är någon slags bajonettfattning som låser dåligt, så jag har sprayat med elektronikspray tryckt in kontakten ordentligt och säkrat upp med buntband. Ett par likadana kontakter (hane och hona) återkommer sedan där kabeln slutar under instrumenttavlan, en på kabeln och en på tavlans kablar, även här kan det ju vara glapp, jag anser inte att denna kontakt är av så där väldigt god kvalitet, plasten blir lätt spröd.

Om du har mer än en manöverplats har du fler sådana kontakter i någon slags Y-koppling.

 

Förra våren fick jag genaratorlarm och voltmetern i panelen bar sig konstigt år. Även varvräknaren lade tillfälligt av.

När jag ökade varvtalet slutade det larma, för att sedan återkomma,. trodde först att det var generatorns drivrem som slirade. Väl i hamn kollade jag det, remmen var ok, men just denna kontakt satt litet på hallisvaj. Jag hade dagen innan varit nere i motorrummet och grejat med andra kablar och då trampat uppe på motorn och troligtvis satt foten på kabelstammen så att den åkt ur en liten bit.

 

Ja i denna kabelstam, och dessa multikontakter löper alla motorns kontrollfunktioner till spänning, laddning, oljetryck, motortemp, varvräknare, glödspänning, manöverström till startmotorn och... ja allt som har med motorn och instrumenttavlan att göra.

Jag kan tänka mig att om man får ett "jordfel" här, alltså avbrott i en minuskabel så letar sig strömmen konstiga vägar tillbaka till batteriet och man kan få den mest besynnerliga informationen från manövertavlan, dess kontrollampor och dess "akustiska signalgivare" alltså summern.

 

Och du, använd riktig elektronikspray, eller kontaktspray, spraya inte med 5-56 på elektriska grejer, den sprayen är alldeles för fet, tycker jag. Jag vill minnas att CRS´s elektronikspray heter 3-36, men kan ha fel.

Tack!  Jag skall verkligen kontrollera multikontakten och kontakterna vid instrumenttavlan och ge dom en omgång med kontaktspray. (Skall åka dit i lugn och ro utan familjen)

 

Men OM detta inte löser problemet så behöver jag gå vidare med felsökningen. Vad gör jag om spänningen över båda batteribankerna uppför sig helt normalt? 

 

Jag behöver lära mig grunderna kring hur generatorn och dess spännigsavläsning fungerar. Vilken batteribank läser den normalt av spänningen på? Kan man mäta spänningen rakt på generatorn och få någon information den vägen? Kan generatorn vara trasig trots att batterierna laddar normalt vid motorgång?

 

Eftersom mina batterier börjar närma sig 10 år är det inte osannolikt att dom är dåliga. Skulle ovanstående problem kunna bero på det? Å andra sidan borde ju då motorn ej starta problemfritt....

 

Batterimätaren visar i all fall att korrekt laddning av förbrukarbanken sker (vilket inte framgår av mitt första inlägg)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan möjligen vara kolen i generatorn. Blir de slitna orkar inte alltid fjädrarna trycka dem mot axeln (heter det collector eller något annat?). Resultatet blir att det laddar dåligt.

På min bil (gissa vilken) hände detta i Danmark. På högre varv orkade inte generatorn ladda alls vilket resulterade i motorstopp på motorväg. Motorbromsade ner till noll. Felsöker och lyckades rulla igång bilen när batteriet gått vila lite. Multimetern visade att generatorn laddade på låga varv så vi tog oss hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tio år gamla batterier... tja var inte så optimistisk! Välskötta batterier kan ju hålla i tio år och kanske något år till, men i allmänhet kortare tid.

”Halvtrasiga generatorer” min erfarenhet är att generatorn laddar bra eller inte alls, klart om en av tre faser försvinner så kan generatorn ladda litet ändå, men regulatorn reagerar nog och stänger av.

Kolen löper i växelströmsgeneratorer mot ”släpringar”, och ”kolen” heter egentligen ”borstar” brukar finnas som reservdelar, kostar inte många kronor.

 

Vad har du för vilospänning över batterierna någon timma efter laddning?
 

På generatorn kan man mäta utgående spänning på anslutningen B+.

Du kan även mäta direkt över batteripolerna med avstängd motor och med motorn igång, skillnad?

 

Batterier skall kollas under belastning, det finns speciella sådana testare.

Men du kan ju kolla syravikten någon, några timmar efter laddning.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan konstatera att problemet kvarstår i år. Generator-larmet ljuder nu nästan hela tiden. Detta trots att batterierna faktiskt laddas. 

 

Den svarta multikontakten på motorn glappar inte och verkar inte lösa problemet.

 

Har någon nån annan idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Skuten:

Jag kan konstatera att problemet kvarstår i år. Generator-larmet ljuder nu nästan hela tiden. Detta trots att batterierna faktiskt laddas. 

 

Den svarta multikontakten på motorn glappar inte och verkar inte lösa problemet.

 

Har någon nån annan idé?

Det kan ju naturligtvis vara fel på elektroniken i kontrollpanelen också, om jag inte missminner mig reagerar den på låg spänning och inte på laddningsströmmen. Även här finns det anslutningspunkter att kontrollera, sedan finns det en sådan där rund multikontakt mellan instrumenttavlan och kabelstammen som går vidare till motorn.

 

Hade du förresten kollat generatorns drivrem så att den inte slirar?

 

Om du kör motorn samtidigt som du har landström anslutet, larmar det då också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/25/2021 at 12:50 PM, Georg_Ohm said:

Det kan ju naturligtvis vara fel på elektroniken i kontrollpanelen också, om jag inte missminner mig reagerar den på låg spänning och inte på laddningsströmmen. Även här finns det anslutningspunkter att kontrollera, sedan finns det en sådan där rund multikontakt mellan instrumenttavlan och kabelstammen som går vidare till motorn.

 

Hade du förresten kollat generatorns drivrem så att den inte slirar?

 

Om du kör motorn samtidigt som du har landström anslutet, larmar det då också?

 

Ja, generatorremmen slirar inte.

 

Ja, larmet ljuder även om jag kopplar in landströmmen under motorgång. 

 

Undra om ens en auktoriserad verkstad skulle rå sig på detta problem....

 

Jag skall börja med att byta batterierna som bevisligen är uttjänta.

Jag får väl fortsätta leta glappande kontakter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Skuten:

 

Ja, generatorremmen slirar inte.

 

Ja, larmet ljuder även om jag kopplar in landströmmen under motorgång. 

 

Undra om ens en auktoriserad verkstad skulle rå sig på detta problem....

 

Jag skall börja med att byta batterierna som bevisligen är uttjänta.

Jag får väl fortsätta leta glappande kontakter.

Det tutar samtidigt som laddningslampan tänds..!?

Jag tänker att det akustiska larmet är ju gemensamt öven för oljetrycket och tempen.

Ja du får väl se om det blir bättre när du bytt batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/27/2021 at 2:11 PM, Georg_Ohm said:

Det tutar samtidigt som laddningslampan tänds..!?

Jag tänker att det akustiska larmet är ju gemensamt öven för oljetrycket och tempen.

Ja du får väl se om det blir bättre när du bytt batteriet.

Ja det börjar tuta samtidigt som enbart batterisymbolen blinkar.

 

Jag har nu bytt alla batterier och felet avhjälptes tyvärr inte av det.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades idag tillfälligt få tyst på larmet genom att en kort stund efter motorstart  kraftigt varva upp motorn i friläge.

 

Det talar väl emot glappkontakt etc, eller?

 

Ingen som har någon idé?

 

Alternativt idé om var man får tag på en vettig båtelektriker i södra Bohuslän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Skuten:

Jag lyckades idag tillfälligt få tyst på larmet genom att en kort stund efter motorstart  kraftigt varva upp motorn i friläge.

 

Det talar väl emot glappkontakt etc, eller?

 

Ingen som har någon idé?

 

Alternativt idé om var man får tag på en vettig båtelektriker i södra Bohuslän.

Gå över och kolla alla anslutningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att en generator ska börja ladda, krävs att de lindningar som ger magnetiskt fält i generatorn spänningssätts. Normalt sker detta genom ström som flyter genom laddampan från tändningslåset, i läge ON (akustiska larmet känner av när lampan lyser). 

Så fort generatorn laddar

Blir det s a s positiv spänning på båda sidor av lampan, och den slocknar. Generatorn laddar. 

 

Genom att varava upp generatorn, så brukar det skapas tillräcklig ström i fältlindningarna, så att generatorn börjar ladda och laddampan slocknar. 

 

( Vet detta, för jag har en brytare i serie med lampan, för att bryta strömmen från lampan till generatorns fältlindningarna. Annars orkar inte min lilla motor, dra runt stora generator... När jag fått fart på motorn sluter jag brytare. Eller varvar upp.) 

 

Så ditt fel är förmodlige inne i generatorn. Mellan D+ och fäktlindningen. Glapp eller avbrott i en diod mellan dessa. 

 

Troligen inget fel på kolen eller Regulatorn. 

 

Om du plockar isär generatorn, så brukar det finnas ett 2 mm hål på baksidan, där man före hopsättning kan sticka i en liten borr och hålla kolen upplyft. Annars knäcks de när man sätter ihop det hela. 

Egentligen inga märkvärdigheter. 

Byt lager om du plockar isär. 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stort sett samma problem med min VP 2030C från 1999, dock inte lika ihärdigt som hos dig. Laddar som det ska men får varning, lampa och signal, samt att varvräknaren dör då och då. Har hållit på i ett par år utan att jag hittat något fel.

Undrar nu bara om du kommit till rätta med problemet eller om det fortfarande finns kvar.

Själv funderar jag på att lämna in eller byta generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-31 vid 11:41 skrev Svajbojen:

Jag har stort sett samma problem med min VP 2030C från 1999, dock inte lika ihärdigt som hos dig. Laddar som det ska men får varning, lampa och signal, samt att varvräknaren dör då och då. Har hållit på i ett par år utan att jag hittat något fel.

Undrar nu bara om du kommit till rätta med problemet eller om det fortfarande finns kvar.

Själv funderar jag på att lämna in eller byta generatorn.

Det är väl aldrig fel att få sin generator ordentligt genomgången av ett proffs.

Men innan du gör det, kolla alla anslutningspunkter på generatorn, om det finns en multikontakt på kabelstammen fram till instrumenttavlan och om det finns en likadan multikontakt mellan kabelstammen och instrumenttavlan.

Det är ju lätt att tro att särskilt generatorns anslutningar kan vara ärjade, det brukar dom ofta vara.

Sedan kan även detta fel uppkomma om det är glapp i polskorna på batteriets plus och minuspol, beroende på hur din generator är kopplad till batteriet, så borde du märkt av glappet där på annat sätt, ofta då startmotorn inte vill snurra igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...