Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rejas

Energi i vågor

Rekommendera Poster

Sitter i sittbrunnen och filosoferar medan jag sippar på en kall (båten väl förtöjd). Noterar några ungdomar som åker förbi ganska (läs onödigt) nära. De har en liten båt med en surra på några hästkrafter. Den gör trots sin litenhet och tack vare sin närhet ganska aggressiva vågor varpå vår båt och ca 9 andra båtar på bryggan gungar duktigt. Jag ser att båtarna på andra sidan bryggan gungar upp och ned ganska rejält och det rycker i tampar och skramlar i riggar.

 

Nu slår det mig att det är ganska imponerande att den lilla motorn orkar ruska om ca 10 båtar som jag med vår som referens gissar väger mellan 4 och 8 ton var. Nu talar jag till alla fysiker jag vet finns på forumet. Hur går detta ihop egentligen (jag hoppas på uträkningar).

 

Varje båt befinner sig ju i balans och "väger" egentligen ingenting. Men att accelerera den måste ju kräva en viss energi. Om jag kliver på min båt i fören så gungar den ju avsevärt mycket mindre än av vågorna från den lilla snurran. Energin som snurran överför till vattnet skall ju också räcka till att driva den framåt samtidigt som den sätter så mycket vatten i rörelse så den kan gunga flera stora tunga båtar.

 

Är det vattnets förträfflighet på att leda energi, jag som är korkad, eller helt enkelt lite imponerande att det funkar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev rejas:

- - -

Nu slår det mig att det är ganska imponerande att den lilla motorn orkar ruska om ca 10 båtar som jag med vår som referens gissar väger mellan 4 och 8 ton var. Nu talar jag till alla fysiker jag vet finns på forumet. Hur går detta ihop egentligen (jag hoppas på uträkningar).

- - -

Inga fysiska examina men jag försöker filosofera i alla fall...

 

Den första vågen får båten att gunga till, sedan kommer en vågdal som får båten att gunga tillbaka lite häftigare o då kommer en ny våg o trycker till igen. Å så fortsätter det tills svallvågorna dött ut. Energin byggs upp i pendlingen i respektive båt. Ungefär som en gungbräda där energin byggs på efterhand för att till slut ge ett rätt våldsamt gungande om barnet törs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den lilla båten trycker nog undan en hel del vatten varpå förhållandevis höga vågor bildas. Planande båtar där bara propellern sticker ner i vattnet ger knappt några svallvågor. Det finns ett flertal som inte tänker eller bryr sig om vad svallet kan orsaka. Varje båtförare borde känna sin egen båts inverkan på svallet.

 

I rapporten "Fritidsbåtars påverkan på grunda kustekosystem i Sverige",  Havsmiljöinstitutets rapport nr 2019:3 behandlas detta med vågor i kapitel 4.3.1 Svall och andra hydrodynamiska störningar.

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lintott said:

Den första vågen får båten att gunga till, sedan kommer en vågdal som får båten att gunga tillbaka lite häftigare o då kommer en ny våg o trycker till igen. Å så fortsätter det tills svallvågorna dött ut. Energin byggs upp i pendlingen i respektive båt. Ungefär som en gungbräda där energin byggs på efterhand för att till slut ge ett rätt våldsamt gungande om barnet törs.

Tack! Det var intressant. Det är ju sant att en del av energin som tillförs en båt när den lyfts upp sätts tillbaka till nästa när den sjunker ner igen. Det är nog en del av orsaken. Men det är lik förbaskat lite imponerande att en liten motor som jag förmodar inte förbrukar så väldigt mycket soppa under den tid den ruskar om hamnen ändå kan orsaka så mycket rörelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev rejas:

Tack! Det var intressant. Det är ju sant att en del av energin som tillförs en båt när den lyfts upp sätts tillbaka till nästa när den sjunker ner igen. Det är nog en del av orsaken. Men det är lik förbaskat lite imponerande att en liten motor som jag förmodar inte förbrukar så väldigt mycket soppa under den tid den ruskar om hamnen ändå kan orsaka så mycket rörelse.

En elsnurra och en våggenerator och du har uppfunnit evighetsmaskinen. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev rejas:

Sitter i sittbrunnen och filosoferar medan jag sippar på en kall (båten väl förtöjd). Noterar några ungdomar som åker förbi ganska (läs onödigt) nära. De har en liten båt med en surra på några hästkrafter. Den gör trots sin litenhet och tack vare sin närhet ganska aggressiva vågor varpå vår båt och ca 9 andra båtar på bryggan gungar duktigt. Jag ser att båtarna på andra sidan bryggan gungar upp och ned ganska rejält och det rycker i tampar och skramlar i riggar.

 

Nu slår det mig att det är ganska imponerande att den lilla motorn orkar ruska om ca 10 båtar som jag med vår som referens gissar väger mellan 4 och 8 ton var. Nu talar jag till alla fysiker jag vet finns på forumet. Hur går detta ihop egentligen (jag hoppas på uträkningar).

 

Varje båt befinner sig ju i balans och "väger" egentligen ingenting. Men att accelerera den måste ju kräva en viss energi. Om jag kliver på min båt i fören så gungar den ju avsevärt mycket mindre än av vågorna från den lilla snurran. Energin som snurran överför till vattnet skall ju också räcka till att driva den framåt samtidigt som den sätter så mycket vatten i rörelse så den kan gunga flera stora tunga båtar.

 

Är det vattnets förträfflighet på att leda energi, jag som är korkad, eller helt enkelt lite imponerande att det funkar?

 

 

Intressant tanke. Misstänker dessvärre svaren inte kommer ge svar på frågan.

Jag har inget svar. Känns åxå som summan av alla tons uppåtrörelser skulle vara mycket mer än överskottet av den lilla båtens vågor men så är det väl såklart inte.

Ilussion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energiprincipen säger att energi varken kan skapas eller förstöras endast omvandlas, så förmodligen är det betydligt mindre energi i svallet än vad som upplevs. 

 

Någon är ju inne på hävstångseffekten och förmodligen skulle det inte krävas speciellt mycket energi att rucka på båten om det görs på rätt ställe. Tror inte att båten rör sig speciellt mycket upp och ner utan rörelserna är förmodligen mest i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Dava said:

Någon är ju inne på hävstångseffekten och förmodligen skulle det inte krävas speciellt mycket energi att rucka på båten om det görs på rätt ställe. Tror inte att båten rör sig speciellt mycket upp och ner utan rörelserna är förmodligen mest i sidled.

Jo, jag är inne på samma sak. Men tänker då att om jag och några kompisar skulle stå vid var sin båt och gunga dem i fören så skulle det krävas ganska mycket kraft innan det skulle rycka och skramla lika mycket (dock inte testat). Men sedan tänkte jag att om vi skulle dra den lilla båten framåt i samma fart som snurran så skulle det också krävas väldigt mycket kraft. Så ekvationen går nog ihop denna gång också.

 

Väl medveten om energiprincipen och ovanstående resonemang tror jag att min slutsats helt enkelt blir att den lilla snurran nog är kraftfullare än man kanske tror.

 

Det går ju åt ganska lite energi till att dra en båt i deplacementsfart framåt, det går ju inte så fort, däremot går det åt mycket energi till att flytta vattnet som båten tränger undan och det är ju den energi som överförs till vattnet som sedan gungar båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi säger att utombordaren vid tillfället låg på 3 hästkrafter, alltså ca 2.2 kW. Varje sekund skickas alltså 2.2 kJ energi ut i vattnet omkring båten. Nästan allt i form av vågor (värmeförluster är ganska små). 2.2 kJ kan lyfta 100 kg drygt två meter rakt upp. Eller 1000 kg ca 23 cm rakt upp. Eller 4 ton runt fem centimeter.

En hel del!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknar man inte att 1 hk lyfter 100kg 1m på 1 sekund.

Raol är kanske mer exakt.

 

Vore roligt om någon kunde räkna ordentligt på krafterna.

Filosofera mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan får man också ta i beräkningarna att energin som läggs på att lyfta eller luta en båt inte heller blir förluster, den tillför ju bara båten en lägesenergi som sedan betalas tillbaka till vattnet när den sjunker igen. Så samma energi gungar flera båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev FIATX19:

Räknar man inte att 1 hk lyfter 100kg 1m på 1 sekund.

Raol är kanske mer exakt.

 

Vore roligt om någon kunde räkna ordentligt på krafterna.

Filosofera mera.

En hästkraft lyfter 76 kg en meter på en sekund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...