Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sven88

Travare åker ut ur masten

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nedan visar bilden på nuvarande situation på travare intaget.

problemet är att detta intag ligger 80cm ovanför bommen och jag har bara val mellan:

 

(1) låta travare glida ända ner för att storseglet ska kunna laggas ihop på bommen ordentligt. PROBLEM: då hackar sig travare upp vid öppningen antingen vid ner tagning eller hissning av stor.

(2) spärra travare så att de inte åka ner, då löser jag problem i (1) men PROBLEM: seglet kan inte tas ner hela vägen och bommkapellen täcka inte ända upp som är nästan på 1,70 o höjd från bommen.

 

FRÅGA: finns det något att sätta dit för denna mast som förhindra travare att åka ut men att de ändå glider igenom?

bör kunna tas bort när man väl ska ta ner seglet inför vinterförvaring.

 

kan vara en enkel grej för de erfarna seglare bland er, men jag har just gett mig in i seglingsvärlden :)

 

 

35FB13B6-C2EF-4747-BD8A-C4573B9B2FEC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Ohlsson 22 om det hjälpa nånting. Jag vet tyvärr inte vilken typ av mast det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Sven88:

Hej,

 

Nedan visar bilden på nuvarande situation på travare intaget.

problemet är att detta intag ligger 80cm ovanför bommen och jag har bara val mellan:

 

(1) låta travare glida ända ner för att storseglet ska kunna laggas ihop på bommen ordentligt. PROBLEM: då hackar sig travare upp vid öppningen antingen vid ner tagning eller hissning av stor.

(2) spärra travare så att de inte åka ner, då löser jag problem i (1) men PROBLEM: seglet kan inte tas ner hela vägen och bommkapellen täcka inte ända upp som är nästan på 1,70 o höjd från bommen.

 

FRÅGA: finns det något att sätta dit för denna mast som förhindra travare att åka ut men att de ändå glider igenom?

bör kunna tas bort när man väl ska ta ner seglet inför vinterförvaring.

 

kan vara en enkel grej för de erfarna seglare bland er, men jag har just gett mig in i seglingsvärlden :)

 

 

35FB13B6-C2EF-4747-BD8A-C4573B9B2FEC.jpeg

Det ser lite konstigt t på din bild...

Popniten som håller den rostfria skenan ser ut att ha suttit där rätt länge (ärgad) så det är en gammal lösning.

Spåret i den rostfria skenan är så smalt så jag tvivlar på att det går att få travarna att löpa i den springan. - Något verkar vara helfel -

 

En fundering, går det att skjuta upp den rostfria skenan så att den bättre täcker intaget för travarna och samtidigt öppnar sig mera i springan nedåt? Då borde ditt problem vara löst.

 

Annars får du nog ta lite fler bilder (bl.a. på området bakom handen som håller tumstocken).

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade ungefär samma problem tidigare, beskrev det för segelmakare som sa Javisst! Och flyttade travaren i seglet.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era input.

kommer att försöka flytta på skenan i första hand.

än så länge hade jag använd den övre springan som öppning för att införa travare i masten.

men det blir nog mer praktisk om det sker längre ner istället.

ska ta några fler bilder imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så. Nu har jag äntligen haft tid att tar bort den gamla skenan som satt på insidan.

 

har ni bra förslag på hur jag skulle kunna ”täcka” över den övre delen i mastens segelintags delen?

tänka att det vore enklast att kunna ha segelintag nära bommen istället för 40cm ovanför den. (Då annars travare glider ut ur masten)

 

vet ej om selden Sail Slide Casette passar i masten då det saknas mått på benns.se

 

skulle uppskatta era värdefulla tips.

D6805FB5-573A-4778-AACE-2FB6F15B41EF.jpeg

886B75D3-9AB8-44F1-BE1B-8EDE8F20254A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen är masten ursprungligen tänkt för segel med replik, då är det praktiskt att ha intaget 

en bit upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser nästan likadant ut som på min pappas Debutant (som också byggdes av Fisksätra Varv vid ungefär samma tidpunkt).

 

Där var det ursprungligen replik på storseglet.

När det så smånigom byttes till travare, så började vi använda en sån här:

https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rigg/segelmatare/sail-stopper

 

Det finns tydligen två varianter och vi hade den runda.

Kanske inte den mest eleganta lösningen, men funktionell och väldigt prisvärd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, pamaguso said:

Där var det ursprungligen replik på storseglet.

När det så smånigom byttes till travare, så började vi använda en sån här:

https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rigg/segelmatare/sail-stopper

OK, jag kan inte påstår veta vad replik innebär...

Förslaget med sail-stopper kommer nog inte att fungera då det är ca 17mm i öppningen och stoppern har bara 13mm i diameter.

 

Det kommer nog behövas en "hemsnickrad lösning för det här :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rep-lik innebär att du inte har travare, utan man har sytt in ett rep i seglets lik som matas in i rännan när man hissar. Finns prestandafördelar med det, men det suger hanteringsmässigt. 
 

Det är svårt att avgöra hur högt upp som likrännan smalnar av, men är det inte väldigt högt från bommen hade jag nog gjort det enkelt för mig om monterat ett rostfri skruv med mutter som stopp genom hålet som syns på bilden. 
 

Snyggast är dock Lasses lösning. 

Redigerad av Peter_K
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för replik förklaring. Det är nog så det var tänkt, men i och med att den lilla Ohlsson ska framöver kunna användas för lite dagsturer och jag gärna skulle vilja skydda seglet med en kapell så  får jag nog komma på nåt att få bort denna öppning.

 

som du skrev, hade den inte varit för långt ifrån bommen...

det är 40cm. Med alla travare som ligga ovanför dessa 40cm så finns det ingen standard kapell som kan täcka så långt upp i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs Lintotts förslag på lösning en gång till.

Jag gjorde så på min mast, jag hade också replik från början.

Fast jag sågade upp ett rör själv som jag popnitade fast.

Det måste givetvis finnas plats för travarna att löpa i springan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...