Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kronvik

Kan man köpa impeller från Biltema?

Rekommendera Poster

Helt oprovocerat måse jag skriva om det här ämnet, eftersom jag blev uppmanad att aldrig använda Biltemas impeller i min båt. Vid det laget hade jag gjort just det ett par år i min dåvarande båt med en Volvo Penta AQ 130A, alltså en Volvo B20. 

Första säsongen skulle köras med ny båt som har den vanligt förekommande impellermodellen som passar på många dieslar : VP 4x (såsom aqd40, md40 kad 44) , VP 3x, AQD70 osv.  Jag satte på våren i en ny original Volvo Penta impeller, som uppenbarligen var gammal, den var alldeles söndersprucken på hösten då jag tog ur den. Inget illa om den, förutom att impellrar borde vara datummärkta om det inte skall hållas hela en säsong om de är oanvända i originalförpackning.

Detta fick min experimentlusta att väckas, och efter två säsonger har jag ett resultat att visa upp. Biltemas impellrar fungerar till full belåtenhet. 

 

impeller2019.jpg.fe6aeac59228d735ca4f00c930843a42.jpg

Den här är från säsongen 2018. Helt felfri efter användning.

impeller2020.jpg.92c00b43ff766f6b6c6c01be29818b52.jpg

Den här bytte jag idag, också i helt prima skick efter att ha bilit använd säsongen 2019, och varit i impellerhuset hela vintern.

 

Dock finns det tecken på att en Volvo Penta impeller kan vara av bättre kvalitet:impeller2018.jpg.d84f96683652e185656406428a9c8dc0.jpg

Den stora impellern är tillverkad på ett annat sätt än den lilla infällda. Om man granskar materialet, ser man att den stora impellern har liksom ett band av gummi utanpå en kärna, medan den mindre uppenbarligen är gjuten i ett stycke i en form. Biltemas impellrar tycks vara av den här typen, med homogent material. Till saken hör att just de två impellrarna på bilden bägge är från VolvoPenta, men uppenbarligen från olika år.

 

Jag tror inte jag önskar en diskussion om det här, den tar aldrig slut i så fall, det här är bara mina erfarentheter.

Jag monterar en ny impeller varje vår, den kostar i år 14,50€ ( i Finland) på MarineParts kostar en original impeller 78,38€, vilket är femochenhalv gånger mera pengar. Jag vill inte köra med samma impeller i flera år, och... ja, man kan diskutera det här tills Nordpolen smälter.

 

Med önskan om en härlig sommar. Hoppas allas impellrar håller ända till upptagningen i höst!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte bara åldern som slaktade din impeller, den skulle i så fall kvalificera sig för Antikrundan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de säljs även där😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant jämförelse.

Jag vet att man delat på original VP oljefilter och noname filter, om det var BT eller annan säljare vet jag inte - det var stor skillnad i innehållet. VP filtret var mycket mer tätt med filtermaterial. 

 

Jag har genom åren köpt mycket på BT, men vitala delar såsom: Impeller, oljefilter och liknande saker är inget jag handlar på BT, det blir originaldelar. Spara några 10or - för en kort såsong? Nä då skall allt ha förutsättningarna att fungera - bra delar. 

 

Nu var ju inte skillnaden ovan några 10or utan än större - då blir ju frågan om det är material eller tillverkaren som vill ha ordentligt originalpåslag? :)

 

En anekdot:

I min ungdom köpte jag bromsskivor och klossar från BT till min BMW 535, första testrundan ner för vår "testraka" så bolmade det från bromsarna, dom mattades på två inbromsningar.. Bytte till "bra bromsar & klossar" gjorde samma testrunda igen - inte minsta tecken på att mattas eller bolma. Nu var det kanske inte helt normal körning, men det Är skillnad i kvalitet på sakerna. Även om det tillverkas på samma fabrik så kan det vara olika materialblandingar - för att BT skall få ett lägre pris. 

 

Håller med tidigare talare - hoppas allas imprellrar och filter håller hela sommaren så alla kan njuta lika mycket oaktat om det är original impeller eller BT impeller :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev RikardE:

Jag vet att man delat på original VP oljefilter och noname filter, om det var BT eller annan säljare vet jag inte - det var stor skillnad i innehållet. VP filtret var mycket mer tätt med filtermaterial.

Det testet gjordes på en filtermodell av en tidning för åtminstone 25 år sedan tror jag. Men vissa testresultat lever länge, och det har refererats till och även återutgivits senare. I synnerhet de negativa med "fulfirmorna" inblandade tenderar att bli långlivade 😉.

Har bytt bromsskivor på ett par bilar senaste åren, och BT:s är faktiskt bättre än många original då många av dem är belagda och inte rostar ens i mitten på kanske ett år. Därmed inte sagt att sortimentet ser ut så om ett par år, inte ens hos "originalleverantören". Man måste ha ögonen med sig. Oavsett var man handlar.

 

Skall man vara krass och ärlig så har även solen sina fläckar. Det fanns en period (fråga Bavariaägare) när VP:s impellrar inte ens höll en säsong. Tillfällig otur med underleverantören, men om det varit Biltema så hade det säkerligen blivit ett "drev". Människans hjärna är spännande...

 

Och i zinkanodtestet jag gjorde för PB för ett antal år sedan var det mycket diskussioner hur vi skulle hantera att en av de dyraste men också absolut sämsta i testet blev.....Watskis. Inte för att det inte var zink, men den var riktigt dålig av helt andra orsaker. Biltemas blev testets vinnare, och föga förvånande bytte Watski leverantör efter testet.

 

(BT-impellrar har jag f.ö. kört med i 20 år utan ett enda problem. Men jag har å andra sidan inte haft problem med original heller).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med Biltemas impeller i mer än 20 år och byter vartannat år och när jag då byter efter ca 1200 sjömil är den som ny men jag byter för säkerhets skull. Så min erfarenhet är att det är god kvalitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema är ett knepigt företag, vissa grejer är bra, vissa riktigt bra,  många saker är rent usla. Men måste vara kritisk när man ska handla för att bedöma kvalité och funktion. Själv har jag köpt torkarblad till bilen som varit totalt usla redan som nya, till andrabilen var det en annan modell och de torkarbladen var riktigt bra. Stötdämpare som varit helt kassa efter ett år. Bromsbelägg med mera harts än friktionsmaterial,  Spindelleder dåliga på ett år osv, men ex verktyg är ju vettiga, vissa båttillbehör verkar också bra. Jag har tröttnat på usla delar så det köper jag inte där men väl annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Biltema hade på sin hemsida haft kundrecensioner från köpare så hade statusen och kvalitén troligen höjts på produkterna också eftersom man får svårt att sälja skräp. Flera andra butikskedjor har ju detta redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mycket av Biltemas grejor är bra och handlar ganska mycket där.

Vad gäller grejor av gummi har jag dock den hårda vägen lärt mig att undvika dessa genom åren. Kanske jag haft otur, men törs inte chansa. Värsta exemplet var en kamrem till en Ford Scorpio som small av efter 600 mil. Nu är detta visserligen drygt 20 år sedan och saker kan ju ha hänt sedan dess. Potatisskalaren var förresten totalt värdelös också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köper man billigt, måse man väl acceptera att det kan finnas orsaker till det. Men specifika slitdelar, så som just kamremmar och sånt, får det ju bara inte vara undermålig kvalitet på. En bekant köpte nyligen en kamrem (inte från Biltema,) som han monterade på sin Skoda med dieselmotor. Efter bara några dagar small det till då remmen gick av. Bilen hade inget nämnbart handelsvärde, men ett remhaveri senare är bruksvärdet under fryspunkten också.

 

Min chef på en tidigare arbetsplats, var så nöjd då han hade handlat en borrmaskin med en massa tillbehör åt mig för runt 30€, ca 300 svenska. Jag höll på att byta plåtar på en gammal linjebuss. I ett skede hade jag förbrukat tre borrar för att få loss en popnit (ja, aluminium!). Precis då kom chefen gående, och då jag ilsket morrade åt honom om billig skit, rann ilskan plötsligt av mig, och jag började gapflabba, då jag märkte att jag med mina fingrari ilskan hade böjt borren jag hade i handen.

Sånt borde vara förbjudet att sälja. Obesrvera att borrmaskinen med borrar inte  blivit köpt på Biltema.

 

Poängen är att billigt kan vara användbart, men det kan också var fullständigt värdelöst. Tyvärr behöver dyrt inte vara bra det heller.

Redigerad av Kronvik
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltema har många bra saker och är generellt bra på reklamation.

 

Däremot byts ju leverantörer ut och bra idag, kanske inte är lika bra en annan gång pga ny leverantör. Det finns fortfarande exempel på dåliga delar(även om historierna är svåra att verifiera 100%).

 

Test med isärsågade oljefilter har gjorts många ggr och ofta är det skillnader. Om inte i filtermaterial, så mängd eller andra funktioner som bypass ventiler osv. Detta är såklart inte unikt för Biltema utan generellt för lågprisdelar.

 

Läste förövrigt en vinkling från en i just bildelsbranschen. Han menade på att i en hel del fall tillverkas pirat och original på samma lina. Det som skiljer är kraven i kvalitetskontrollen. De bästa delarna blir OEM, sedan börjar resan nedåt. Därav bortslipade logos och annat. En ”sämre” del fungerar ofta bra den med fast kanske lite kortare eller med nån vibration eller dyl.

 

Sen till den klassiska frågan hur det blir vid försäljning. Jag köper iaf hellre en Yamaha, BMW eller VP servad med originaldelar snarare än en till hälften Biltema byggd dito...

 

Edit: Köper faktiskt relativt mycket på Biltema. Exvis avfettning, fälgrengöring, pressar, tampar(till viss del), cykeldäck, verktyg osv. Det är främst reservdelar jag ställer mig frågande till. Det är oftast för liten prisskillnad mot att köpa märkesgrejer iaf på Bilsidan.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zwen:

Värsta exemplet var en kamrem till en Ford Scorpio som small av efter 600 mil.

När man handlar på BT är det viktigt att värdera vad som kan hända om det man köper inte håller måttet.

 

Ett takräcke som är jobbigt att montera eller en ryckdämpare med dåligt gummi ger ju inte samma risk för följdkostnader som en kamrem eller en vantskruv till en segelbåtsmast.

 

Vad gäller impellrar har de från BT funkat väldigt bra för oss, har bytt två ggr på tio år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Runt 2005 byttes det till "miljövänligt" material i impellrarna som troligen var Johnson till flera olika dieselmotorfabrikat bla VP.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...