Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Spinnakerns skotpunkter?

Rekommendera Poster

Min spinnaker skotas via två små block som sitter absolut längst bak på båten. 

 

Har två hål med block under däck som går att dra till mittpidestalen märkta sugga BB/sugga SB har förstått att dessa ska användas för att spänna ner spinnakerskoten, hittils har jag aldrig använt den funktionen.

 

Min fråga är egentligen om det är nödvändigt att dra spinnakerns skot (gajar) ända bak till aktern? 

 

Hade det inte varit bättre att sätta ett block någonstans akter om mittpunkten istället?

 

Vidare har jag inget nedhal till spinnakerbomen, skulle denna och suggor kunna förbättra prestandan avsevärt så att det är värt besväret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Min fråga är egentligen om det är nödvändigt att dra spinnakerns skot (gajar) ända bak till aktern? 

Ja. 

 

1 timme sedan skrev Dava:

Hade det inte varit bättre att sätta ett block någonstans akter om mittpunkten istället?

 

Nej. Då ”stänger” du spinnakern. 
 

1 timme sedan skrev Dava:

 

Vidare har jag inget nedhal till spinnakerbomen, skulle denna och suggor kunna förbättra prestandan avsevärt så att det är värt besväret?

Nej. 
Du använder inte suggan på den sidan du har spinnakerbommen. 
 

Lästips, https://www.gransegel.se/bok/bok_kap4.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Du använder inte suggan på den sidan du har spinnakerbommen

Nu var det länge sedan jag körde spinnaker, men jag är övertygad om att suggan används på gaj (som ju är i lovart) men inte på skot. Just för att hålla bommen lite under kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev reva:

Nu var det länge sedan jag körde spinnaker, men jag är övertygad om att suggan används på gaj (som ju är i lovart) men inte på skot. Just för att hålla bommen lite under kontroll.

Jag kan ha fel, det har hänt förut 🙂 

Jag brukar använda suggan till att reglera hornets höjd på läsidan. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart används suggan på båda sidor. På skotet ändrar man skotvinkel. Och på gajen för att avlasta bomnedhal  
ibland borde man tänka lite längre innan man skriver 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev reva:

Såklart används suggan på båda sidor. På skotet ändrar man skotvinkel. Och på gajen för att avlasta bomnedhal  
ibland borde man tänka lite längre innan man skriver 😛

Jag har funderar lite, och jag måste erkänna att jag har fel. För visst fan suggar man i botten på lovartsidan. 
Men - jag hade nog velat ha bomnedhal ändå, om det inte är väldigt lätta vindar såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min trim vid spinnakersegling är att låta lovartsgajen själv bestämma höjden. Justera mastfästet till spinnbommen så att bommen står horisontellt. Gajen justeras så att spinnbommen står i 90 graders vinkel till vindriktningen/vindvisaren för att få ut spinnakern mesta möjliga i vinden.Nedhalet på bommen ansätts ibland för att bommen inte ska åka uppåt (fortfarande med bommen horisontellt). På läsidan kan skotet suggas ned för att få stabilare gång (minska pendling och få spinnakern mindre orolig).

Skotet slackas så att spinnakern vill börja falla in på lovartssidan, jag tror att man brukar benämna liket på lovartssidan för förlik (så mycket drag framåt som möjligt). Om seglet faller in så tas hem lite på skotet så seglet står korrekt igen. Ett annnat sätt att få spinnakern att stå igen är att falla av lite så seglet fyller bättre.

 

Det går såklart att köra permanent nedsuggat på båda sidor för att få spinnakern stabilare men det inverkar menligt på farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spinnakerben på tävling innebär ofta att man justerar både höjd, vinkel och form oavbrutet. Bästa resultat som jag har haft är utan suggor, och ofta även utan nedhal. På så sätt kan jag som spinnaker ansvarig hela tiden anpassa spinnakern utifrån vindskiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peka67:

Spinnakerben på tävling innebär ofta att man justerar både höjd, vinkel och form oavbrutet. Bästa resultat som jag har haft är utan suggor, och ofta även utan nedhal. På så sätt kan jag som spinnaker ansvarig hela tiden anpassa spinnakern utifrån vindskiften.

Det är på de båtar man jobbar aktivt med trimmet som man vinner eller i alla fall hamnar högt upp i resultatlistan.....

Allra viktigast är det att vara aktiv i lätta vindar när det knappt rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Så suggorna är egentligen viktigare än att ha ett bomnedhal?

 

Har två anledningar till att vilja ha skotpunkterna länge fram, den ena är att det är bökigt att dra igenom gajarna där allra lägst bak och den andra är att det blir vansinnigt långa linor, de börjar bli slitna och jag sitter på fina skotlinor som skulle kunna passa men så klart är de lite för korta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

måste erkänna att jag har fel

Vad är oddsen för att både du och jag har fel :D

 

30 minuter sedan skrev Dava:

Har två anledningar till att vilja ha skotpunkterna länge fram

Det blir ju ungefär samma som att flytta fram genuaskotpunkten nån meter... 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nääää.., skaffa nya långa gajar och behåll skotpunkterna. Om skotpunkterna är längre fram kommer spinnakern inte plana ut när man seglar upp mot halvvind utan istället bara göra så att båten lutar och går långsamt. 

Suggorna är framförallt bra att ha när det börjar blåsa samt gå vågor. Suggan på lovartssidan dras ofta ner ordentligt och stabiliserar spinnakerbommen. Suggan i lä kan även spännas något om man länsar och spinnakern börjar pendla.

 

Du seglar väl Soling så läs detta om att trimma spinnakern: https://oiyc.org/Sailing/race_book/SOLING/SPINNAKER TRIM.pdf  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Ok. Så suggorna är egentligen viktigare än att ha ett bomnedhal?

- - -

Nej!

 

Bomnedhalet finns för att kunna ställa spinnakerbommen horisontellt i nivå med den höjd som lovartshornet själv vill ställa sig i. Med det trimmet får du maximal fart på båten och det är väl det du eftersträvar när du kappseglar. Om du inte sätter an suggan på lovartssidan så brukar det oftast gå att få bommen att hålla sig på plats utan nedhal men i vissa vindriktningar o hårdare vindstyrka så är nedhalet nödvändigt för att bommen inte ska åka uppåt o bakåt på gajen när/om båten pendlar.

 

Vid cruisingsegling så kan det bli en lugnare segling med suggor på båda sidor men det går inte lika fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

...de börjar bli slitna och jag sitter på fina skotlinor som skulle kunna passa men så klart är de lite för korta.. 

Snål som jag kan vara ibland så stod jag och klämde på lättviktsskot för spinnaker i båtbutiken. Sedan åkte jag och köpte de här, 8 mm x 15 meter för 159 kr. Funkar kalas till min båt på 8,3 m, nära tre ton semesterlastad och 40 m2 spinnaker. 
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polypropylenlinor/polypropylenlina-2000017733

Suger inte vatten och blir inte tunga. 
Fanns tidigare i rött och blått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Snål som jag kan vara ibland så stod jag och klämde på lättviktsskot för spinnaker i båtbutiken. Sedan åkte jag och köpte de här, 8 mm x 15 meter för 159 kr. Funkar kalas till min båt på 8,3 m, nära tre ton semesterlastad och 40 m2 spinnaker. 
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polypropylenlinor/polypropylenlina-2000017733

Suger inte vatten och blir inte tunga. 
Fanns tidigare i rött och blått. 

Det är inget fel på den linan...Första säsongen.
Jag har provat den och den förefaller vara extremt UV-känslig.
År två började den damma och i slutet av säsong två var den alldeles fnasig.
Så som tillfällig lina eller spinnskot som alltid stuvas undan?
Ja!
Exponerad lina som ligger i dager när den inte används?
Nej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Snål som jag kan vara ibland så stod jag och klämde på lättviktsskot för spinnaker i båtbutiken. Sedan åkte jag och köpte de här, 8 mm x 15 meter för 159 kr. Funkar kalas till min båt på 8,3 m, nära tre ton semesterlastad och 40 m2 spinnaker. 
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polypropylenlinor/polypropylenlina-2000017733

Suger inte vatten och blir inte tunga. 
Fanns tidigare i rött och blått. 

Är inte töjningen för stor på en pp-lina?

Då tänker jag mest på gajen när man närmar sig halvvind och vill ha bommen nästan rakt förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Är inte töjningen för stor på en pp-lina?

Då tänker jag mest på gajen när man närmar sig halvvind och vill ha bommen nästan rakt förut.

Nä, just den tycker jag inte töjer sig nämnvärt. Köpte en annan lågprisvariant, helt oduglig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mackey:

Är inte töjningen för stor på en pp-lina?

Då tänker jag mest på gajen när man närmar sig halvvind och vill ha bommen nästan rakt förut.

Töjningen är inget jätteproblem för spinnen enligt mina erfarenheter. Snarare blir den lite lätthanterligare.

Min polare hade en sån där tejpad spinaker (svinstyv) och dyneemaskot på sin X-99. Han menar att dom var tvugna att trimma den väääääldigt exakt 

. Annars säckade den ihop.

jag har länge använt polyesterlina av god kvalitet till spinnen. Funkar ypperligt. Dock satte jag en billig polyesterlina från Clas O som tillfälligt spinnfall på IF:en! Den var som överkokt spagetti och töjde sig alltför illa när det blåste på lite. Köpte en ny 8 mm Sirius av polyestersilke På Hjertmans som funkade kanonbra!
Samma lina har jag i både fall och skot till spinnen i dag. Prisvärd.

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/32-flatad-skot-fall-lina/sirius-300-8mm-vit-bla-32-flatad

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Janken:

Töjningen är inget jätteproblem för spinnen enligt mina erfarenheter. Snarare blir den lite lätthanterligare.

Min polare hade en sån där tejpad spinaker (svinstyv) och dyneemaskot på sin X-99. Han menar att dom var tvugna att trimma den väääääldigt exakt. Annars säckade den ihop.

Utanför kappseglingsbanorna måste man ju inte ligga på gränsen hela tiden, så risken för att spinnakern ska släcka ihop om man har lite höjning i skot/gaj är nog minimal.

 

Jag tänkte mest på gajen i detta läge. Då blir töjningen rätt avgörande eftersom kraften blir väldigt stor.

292452617_Screenshot_20200609-090422_SamsungInternet.jpg.aa93c17ad73ee28df69bd8ce8cbeeb7e.jpg

Man vill ju inte belasta förstaget med kraften från spinnakern.

 

Vi har flytande vattenavvisande 5-6 mm jolleskot som lättvindsskot till spinnakern. Brottgränsen är 300 kg och de har klarat sig även när vinden plötsligt ökat utan att vi hunnit koppla kraftigare skot.

(Gajen behöver inte vara lätt i lätt vind.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig seglar med spinnaker förut, testade igår.

 

Jag fann att mantåget satt ivägen för spinnakerns-skot på lovartsidan, se bild1.

 

Samt så hade jag ingen sk Sugga, verkade bra att sätta läsidans skot i genoaskotskenan, se bild2.

 

Kanske borde dragit lovart-skot innanför mantåg, samt läsidans-skot, utanför mantåg? (undra nu bara hur mycket mer som skulle trasslat in sig, vid en ev gipp)

 

Annan fråga: (min kompis som var med på turen knäckte en krokstång senare vid förtöjningen, se bild3, han behövde gå på toa för 5e gången.. fråga: var kan man hitta ersättnings aluminiumrör, 2m, ca 3cm brett?

20200919_190920.jpg

20200919_195217.jpg

20200920_190318.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

Samt så hade jag ingen sk Sugga, verkade bra att sätta läsidans skot i genoaskotskenan, se bild2.

 

Kanske borde dragit lovart-skot innanför mantåg, samt läsidans-skot, utanför mantåg? (undra nu bara hur mycket mer som skulle trasslat in sig, vid en ev gipp)

Det är bra att ha skot (läsida) och gaj (lovartsida) utanför mantåget eftersom det inte går att dra om linorna vid en gipp (dvs. när spinakerbommen flyttas till andra sidan). 

 

I all välmening!

Apropå trassla in sig...

Spinnakern är ett stort segel som kan dra omkull båten om något strular, så jag rekommenderar dig att ta bort fändrar och nystan av tågvirke när du använder den.

Blir det strul så släpp skotet, men absolut inte gajen. Skotet ska under alla omständigheter lätt kunna släppas helt utan att trassla in sig. Ingen stoppknop i änden!

 

Kul att du prövar, fortsätt så!

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att TS säger sig aldrig använt sugga varken i lovart eller le innebär att han förlorar massor av de som är roligt med spinnaker. En god instruktör vore på plats. 

Föreslår att TS hissar sin spinaker i lättare väder och inleder några eksperiment.  

Gaija ner lovarts skothorn och titta. Du kommer att se att ju mer du taijtar lovarts lik ju djupare blir seglet samt att det djupaste stället flyttar sig mot lovarts lik. 

Det innebär att du i mycket högre grad än på andra segel kan bestämma effekten i seglet med given vindstyrka och riktning. 

Läsuggan lättar du på just så mycket att seglet inte sluter. 

Vid platt läns är båda suggorna väsentliga för att förhindra spinnakerns tendens att börja pendla. 

Spinnakern är i min mening en av seglingens russin i kakan men jag kan inte förstå hur man skulle utesluta suggorna. Då förlorar man ju hälften av nöjet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...