Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
anuba

Erfarenheter av gasvarnare Sunwind GLA-XL

Rekommendera Poster

Jag tyckte det var dags att installera en gasolvarnare då jag just hade bytt ut gasolslangarna i båten. 
Jag köpte en Sunwind GLA-XL,

https://www.sunwind.se/product/show/?id=2341&Gas/narkos-alarm-batteridrivet-GLA-XL

Den kräver ingen extern strömförsörjning och lätt att montera med kardborretejp. 
Den är monterad lågt ca 1m från spis och värmeutblås. Jag har svårt att hitta en skyddad plats, som rekommenderas, då båten inte är stor.

 

Efter tag  när jag har startat luftvärmen börjar gasvarnare att larma. Det verkar som den tycker att vi får för mycket CO eller CO2 i ruffen. 
Möjligtvis sitter avgasröret på utsidan, för nära luftintaget. Men vi har sovit båten i några säsonger och har inte upplevt så dåligt luft. 
 

Har ni någon erfarenhet av den här gasvarnaren?  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av just det gaslarmet, men...

Ett gasollarm ska ju monteras lågt där gasolen hamnar om det läcker.

Ett larm för luften man andas ska ju sitta ungefär i den nivå man andas.

Här ser jag ett problem...

 

Kolla igenom bruksanvisningen en extra gång, det kan vara något du missat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter lågt men också nära värmeutblåset. Enligt anvisning skall den sitta i stilla luft. Men hur stilla framgår inte. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är troligen även känslig för snabba temperaturförändringar och så brukar det ju komma med lite fotogenlukt när man kör värmare. Värme och fotogendoft kan nog räcka för att larma var och en för sig.

 

Hoppas det kommer något svar från en som går denna produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev anuba:

Den sitter lågt men också nära värmeutblåset. Enligt anvisning skall den sitta i stilla luft. Men hur stilla framgår inte. ;)

Om du hade fått ett exakt värde hade du mätt rörelsen i luften innan installation?

Om det står att den skall sitta i stilla luft är det kanske obra att sätta den bredvid ett värmeutblås. Chansade du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Om du hade fått ett exakt värde hade du mätt rörelsen i luften innan installation?

Om det står att den skall sitta i stilla luft är det kanske obra att sätta den bredvid ett värmeutblås. Chansade du?

Läs första inlägget. Liten båt. Golvet ruffen är 1m x 1m. Inte lätt att hitta lä. 
Har någon egen varnare som funkar? 

Manualen har jag läst. Trodde att folk ägde båtar i det här forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag flyttatt runt varnaren lite och fick bort falsklarmet när jag kör värmare. Den är tydligen otroligt känslig för drag.

Nu falsklarmar den bara när öppnar alla luckor i ruffen för att få ventilation,

Det kommer nog bli svårt att lita på det här larmet.

 

Om någon har ett gasollarm som inte lika hysterisk få ni gärna tipsa om det. Fördelen med GLA-XL är att den behöver någon externa spänningsmatning i 15år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nexa (endast gasollarm) för runt 300:- kronor har funkat bra för oss.

Går på 12 volt, men drar några mA så bör kopplas ur över vintern.

 

Jag testar det med gasol ibland...

...men det är inget jag kommer att berätta om hur jag gör. 😎

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/27/2020 at 9:58 AM, Mackey said:

Nexa (endast gasollarm) för runt 300:- kronor har funkat bra för oss.

Går på 12 volt, men drar några mA så bör kopplas ur över vintern.

 

Jag testar det med gasol ibland...

...men det är inget jag kommer att berätta om hur jag gör. 😎

Stämmer det att den ger ifrån sig ett kraftigt ljud när den blir strömsatt? Jag kollade på en sådan men då jag har för vana att alltid slå av huvudsäkringen när jag inte är vid båten blev jag avrådd från den (om jag minns rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pezlin:

Stämmer det att den ger ifrån sig ett kraftigt ljud när den blir strömsatt? Jag kollade på en sådan men då jag har för vana att alltid slå av huvudsäkringen när jag inte är vid båten blev jag avrådd från den (om jag minns rätt).

VVisst stämmer det att den piper till när man spänningssätter den, men man kan ju ha den inkopplad på en plint som alltid är spänningssatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pezlin:

Stämmer det att den ger ifrån sig ett kraftigt ljud när den blir strömsatt? Jag kollade på en sådan men då jag har för vana att alltid slå av huvudsäkringen när jag inte är vid båten blev jag avrådd från den (om jag minns rätt).

Pipet är ett självtest så det kan ju faktiskt vara bra att veta att den fungerar. Dvs få veta att den inte längre fungerar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...