Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jollas

Sjövatten tryck?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kanske har någon i detta ypperliga forum svar... Ska beställa ny packbox till min sjövattenpump då den läcker. Har gogglat omkring och inser att packbox givetvis har en del olika egenskaper och utförande och den jag satte dit sist hade en fjäder vilket givetvis rostat av efter bara en säsong vilket resulterat i läckan. Packboxen som jag ska köpa måste vara i tumstorlek och efter vad jag kan se verkar de som passar vara begränsade av ett tryck på 0,5 bar i alla fall de som jag hittat hittills. Frågan blir ju då om pumpen ger högre tryck. I och för sig höll den andra packboxen för trycket så länge fjädern var hel men jag kan ju inte hålla på och byta packbox jämt och ständigt Pumpen är en Sherwood dubbelsidig impellerpump men jag kan inte hitta någon bra info om den .

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en packbox med rostfri fjäder

Jag hade också problemet med specialdimension men fick av Rotera tipset att låta svarva en aluminiumring och sedan använda standard mm-dimension för en bråkdel av priset.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara rostfritt låter ju självklart med lite eftertanke och det kanske inte är helt omöjligt att få tag på och byta fjäder i en packbox. Var inne på en sida som sålde marina packboxar men givetvis var den storlek som jag skulle ha inte med...jag får ringa runt lite i morgon och se om det går att lösa .

Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jollas:

Att det ska vara rostfritt låter ju självklart med lite eftertanke och det kanske inte är helt omöjligt att få tag på och byta fjäder i en packbox. Var inne på en sida som sålde marina packboxar men givetvis var den storlek som jag skulle ha inte med...jag får ringa runt lite i morgon och se om det går att lösa .

Tack för svaret!

Det finns rostfria fjädrar att köpa till. Om din nuvarande packbox endast fallerar p.g.a. rostad fjäder så kan du troligen behålla packboxen efter fjäderbyte. Du behöver inte leta efter en packbox i exakt rätt storlek utan hitta bara en rostfri fjäderring i samma dimension eller något mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var tio år sen jag hade packboxproblemet, gick in på en verkstad och bad dom svarva en aluring som kunde sitta utanför packboxen och minska dess diameter till standardmått. Verkstadsgubben sa "Tycker du jag är för jävlig om jag säger 140 kr?" Det tyckte jag inte. Satte ringen med loctite och köpte packbox för 50 kr i stället för tidigare begärda 1250:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...