Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Muster

Vilket försäkringsbolag har du och varför?

Rekommendera Poster

Gör lite research runt vilket försäkringsbolag jag ska välja för min nya båt. 
Det är framförallt två saker som stör mig i villkoren: vinterförvaring och plottern. 
 

1. Det är olika villkor för vinterförvaring. Jag har min båt på en trygg plats i närheten av mitt hus, trots det krävs det av vissa att jag monterar av motorn eller delar, tex drevet, vilket jag tycker är för meckigt. Vilka har villkor som motsvarar min situation? Hur gör ni andra? Monterar ni själva av och på motorn varje säsong? Betalar hutlösa pengar för inomhusförvaring av båten?

 

2. Som jag uppfattar villkoren så är inte en fast monterad plotter ”fast” monterad utan i ”ram”, och ersätts då inte vid stöld vad krävs för att den ska uppfattas som fast monterad?

 

Tar gärna emot tips på var ni har er båt försäkrad och vad ni fastnade för hos dem. Gillar Svedea sedan förut, men de är bland de ligger i mitten prismässigt i detta fall (7000 kr/år). IF är billigast med 2700 kr och 3000 i självrisk men har sämst villkor. Atlantica är ok med 5000 kr men inte toppen villkor. Sen har vi några som vill ha mellan 10000-19000 kr/år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har alla försäkringar i samma bolag, och upptäckte att även hundens försäkring i Agria tillhör samma bolag. Det gav ju en bra rabatt att samla allt på samma ställe. Hade båten försäkrad i Atlantica förr, men det var väl antagligen samtidigt sin Noa och Columbus, Atlantica var bättre på båtförsäkringar, bättre villkor, men nu tror jag inte det bolaget finns kvar längre.
Ibland ringer det unga telefonförsäljare som vill erbjuda andra försäkringar, men jag har låtit dem räkna på mina försäkringsbelopp och det är sällan något blir billigare, kan vara samma premier men högre självrisker och sämre villkor.

 

All elektronik som är monterad i bygel eller snabbfäste är ju inte fast monterad, och skall tas hem när man lämnar båten.

Larm, startspärr och nautisk kompetens brukar ge rabatt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Muster:

1. Det är olika villkor för vinterförvaring. Jag har min båt på en trygg plats i närheten av mitt hus, trots det krävs det av vissa att jag monterar av motorn eller delar, tex drevet, vilket jag tycker är för meckigt. Vilka har villkor som motsvarar min situation? Hur gör ni andra? Monterar ni själva av och på motorn varje säsong? Betalar hutlösa pengar för inomhusförvaring av båten

Välkommen till MG!

 

Det var någon här på MG som för en tid sedan berättade att motor eller drev stulits från båten på tomten.

 

Tyvärr verkar det inte finnas några trygga platser så det är nog bra att vidta åtgärder för att minska stöldrisken även om båten står "tryggt".

 

Ett sätt att minska kostnaden för försäkringen kan vara att höja självrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Muster:

vilket försäkringsbolag jag ska välja för min nya båt. 

Bra om du berättar vilken sorts båt det är. Motorbåt det förstår vi men typ, storlek, motorstyrka, försäkringsvärde etc. 
En vanlig gräns för kraven att ta av motorn på vintern är 50 hk. Under det brukar man behöva plocka av. Rätt jobbigt med dagens tunga fyrtaktare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Muster:

Bella 640 DC, 115 HK Mercury

OK. I ditt fall skulle jag inte tveka att plocka bort växelhuset under vinterförvaringen, även om båten står på ett område med uppsikt. Det är mörkt på kvällarna under vinterhalvåret!

Vet flera varv som, trots stängsel, grindar etc, tar av växelhusen på utombordarna och dreven på drevbåtarna för att minska risken för stölder. Dreven är ganska tunga att ta av och kan vara krångliga att sätta på (har jag hört) men växelhuset tar du av och på på en halvtimme vilket är ganska kort tid om du också gör servicen själv. Låter du någon annan göra servicen så kan du ju alltid be dem ta av växelhuset.

Vad gäller plottern så skulle jag faktisk lämna den kvar om den sitter monterad i en ram och välja ett försäkringsbolag som godkänner detta som fast montering. Hade fö ingen aning om att vissa bolag såg detta som icke fast monterad.

Så, inget svar på din fråga om vilket försäkringsbolag du bör välja men lite tips på vad du bör tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

men det var väl antagligen samtidigt sin Noa och Columbus, Atlantica var bättre på båtförsäkringar, bättre villkor, men nu tror jag inte det bolaget finns kvar längre.

Jodå, det bolaget finns kvar och har bl.a. ett antal märkesbundna försäkringar under sin hatt.

 

Jag har haft Atlantica sedan 70-talet, men vi bytte ifjol till Svenska Sjö på grund av att Svenska Sjö plötsligt var avsevärt billigare på våra båtar. Vi har så gamla båtar att det där med årsavräkning redan har nått sitt maxvärde och då spelar det inte längre så stor roll ur det perspektivet vilket försäkringsbolag man sponsrar. Vi försöker ta det lugnt på sjön och ser underhåll av båt som en trivsam del av ägande av båt. Med de förutsättningarna behöver man inte nyttja försäkringsbolagens motprestationer så värst ofta.

 

Men det finns ju de personer som skaffar sig snabba nya båtar för att vara först vid sjökrogen och slippa det tråkiga underhållet och som tar vartenda missöde som försäkringsärende. Om de i sjöhävningen råkar pinka vid sidan om ringen ska det skrivas en skadeanmälan. Under sådana förutsättningar är nog årsavräkningen och handläggningstider detaljer som inte ska ignoreras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort och återmontera drevet på denna tar ca 20 min och ger samtidigt möjlighet att serva impellern under vinterhalvåret om men så vill.

15 ringnyckel är vad jag minns allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter masthaveri bytte jag från Sv Sjö till Alandia.

Sv Sjö 30% åldersavdrag vilket skull kosta mej 30000 för att få en ny mast.

Alandia har inget åldersavdrag

Köpte en beg mast, Sv Sjö betalade för mitt arbete och bensinpengar för hämtningen.

Inget åldersavdrag eftersom "nya" masten var beg.

Gbg - Lidingö -Gbg, 100 mil, körde masten på biltaket. Det blev en bra affär för mej, men båten osegelbar några veckor.

http://lasselundell.se/adagio.html

 En eka han inte väja för en snabbgående motorbåt som rammade ekan. Svåra personskador i ekan. Ekan fick hela skulden för den var väjningsskyldig. Ekan blev frikänd i tingsrätten. Men Atlantica gav ekan skulden. Då sa jag upp alla båtförsäkringar  jag hade på Atlantica. Senare blev det en förlikning om skuldfrågan hur den blev  sekretessbelades. Betalar gärna lite mer i premie bara villkoren är bra. Har försäkringsbolagen omvänd bevisföring? De kan tydligen påstå vad som helst, och jag måste bevisa min oskuld.

mast.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Svedea eftersom de hade maskinskadeförsäkring ända till dess motorn är 20 år gammal. Givetvis med åldersavdrag, men ändå... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra segelbåt (Malö 106) skulle kosta mellan 5000-8000:- att försäkra hos diverse olika bolag, bla atlantica, men Bohusassuransen tog bara 2600:-/år. Jag jämförde med dom igen när jag köpte en ny båt och dom var fortfarande klart billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare Svenska sjö, men då de för några år sedan blev giriga så har jag sedan 2013 Alandia. Billiga, bra villkor och inget krångel med finstilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju vi segelbåt, men vi har landat i att Pantaenius är bäst för oss då de inte har åldersavdrag. Får vi tex. ett masthaveri behöver vi ju en hel mast, inte en halv mast.

 

Vi har sänkt försäkringskostnaden genom att höja självrisken till 9 000:- kronor. Vi är inte intresserade av att använda försäkringen till småskador som man dessutom oftast kan fixa själv. Vi behöver en försäkring som är billig om en större skada inträffar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har IF och har inte intresse av att byta, sedan vi var på grund med förra båten. Båten var gammal, från 1972, men eftersom båten måste kunna användas efter reparation, blev ju de ersatta kostnaderna (trots att vissa delar var B-delar) betydligt större än vad beräkningar för åldersavdrag skulle ge. IF ersatte utan omsvep på ett snabbt och sakligt sätt.

Vi har också en hög självrisk, för att få ner försäkringspremier, samma på alla försäkringar. 

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har sänkt försäkringskostnaden genom att höja självrisken till 9 000:- kronor. Vi är inte intresserade av att använda försäkringen till småskador som man dessutom oftast kan fixa själv. Vi behöver en försäkring som är billig om en större skada inträffar.

Precis så tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-07 vid 20:04 skrev Lasse-L:

Efter masthaveri bytte jag från Sv Sjö till Alandia.

Sv Sjö 30% åldersavdrag vilket skull kosta mej 30000 för att få en ny mast.

Alandia har inget åldersavdrag

Köpte en beg mast, Sv Sjö betalade för mitt arbete och bensinpengar för hämtningen.

Inget åldersavdrag eftersom "nya" masten var beg.

Gbg - Lidingö -Gbg, 100 mil, körde masten på biltaket. Det blev en bra affär för mej, men båten osegelbar några veckor.

http://lasselundell.se/adagio.html

 En eka han inte väja för en snabbgående motorbåt som rammade ekan. Svåra personskador i ekan. Ekan fick hela skulden för den var väjningsskyldig. Ekan blev frikänd i tingsrätten. Men Atlantica gav ekan skulden. Då sa jag upp alla båtförsäkringar  jag hade på Atlantica. Senare blev det en förlikning om skuldfrågan hur den blev  sekretessbelades. Betalar gärna lite mer i premie bara villkoren är bra. Har försäkringsbolagen omvänd bevisföring? De kan tydligen påstå vad som helst, och jag måste bevisa min oskuld.

mast.jpg

Håller med Lasse, Alandia klockrena. Inga åldersavdrag och en premie som ligger en bra bit under de andra bolagen.

Jag hade förra åpret en incident med en batteribrand ombord. Alandia oerhört rappa i kommunikationen och länkade ihop mig med en sanslöst bra firma som nuförtiden får alla servicejobb på min Sunseeker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om Scandia på Sveavägen försäkrar båtar?

😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om Scandia på Sveavägen försäkrar båtar?

😎

Möjligen men knappas palmer... 🤪

  • Haha 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Möjligen men knappas palmer... 🤪

Eller stigar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

och en premie som ligger en bra bit under de andra bolagen.

Knepigt, för en av våra båtar kostar Alandia 6479:- medan Svenska Sjö kostar 2970:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Knepigt, för en av våra båtar kostar Alandia 6479:- medan Svenska Sjö kostar 2970:-.

Jo, vist är det konstigt och det är väl just det man ska vara medveten om.

Varje försäkring är unik så man måste begära in pris för att vara säker.

 

Ett tips är att maila ett antal bolag och ställde frågor ang. deras försäkring och hur några typiska skador man är extra intresserad av skulle ersättas av dem.

 

När jag gjorde det svarade Pantaenius snabbt och bra, medan de flesta andra svarade svepande och efter lång tid.

Om man inte kan svara på frågor när en blivande kund är intresserad så kan man fundera på hur snabbt man svarar när det gäller skadereglering.

 

 

Anekdot

Jag skulle försäkra en ny bil för många år sedan.

Bolag 1 gav mig priset 12 000:- kr/år. Rätt mycket tyckte jag så jag ringde (man gjorde så då) Bolag 2 och fick priset 8 000:-kr/år. Hurra tänkte jag, men...

Jag ringde även Bolag 3, 6 000:- kr/år, så varför inte ringa Bolag 4.

 

4 000:- kr/år och då är bilförsäkringar en väldigt homogen produkt jämfört med båtförsäkringar. Samma, samma men väldigt stor prisskillnad, i alla fall då.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny medlem i detta forum och snart även med en äldre motorkryssare är detta ett intressant inlägg att följa.

 

Vi har blivit offererade av Alandia ca. 4500:- (hel) och under 2000:- (hel) dock har vi ännu inte fått fullständiga villkor av Svenska Sjö. Svenska sjö menade att de inte var lika vinstdrivande som andra och därför kunde ha lägre premie.

 

Men, ni som varit med ett tag hur är det egentligen; har vi blivit offererade av Svenska sjö en försäkring som lockpris och som sen höjs efter en tid? Anmärkningsvärd skillnad i pris....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båda mina båtar försäkrade i Länsförsäkringar, bra pris och bra villkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mkryssaren:

Men, ni som varit med ett tag hur är det egentligen; har vi blivit offererade av Svenska sjö en försäkring som lockpris och som sen höjs efter en tid? Anmärkningsvärd skillnad i pris....

Har snurrat runt en hel del med olika försäkringsbolag och de flesta höjer premien efterhand. Det gäller ffa min styrpulpetare men där vet man ju att stölderna ökar. På min lite större båt har premierna minskat genom åren. Tror därför inte att premierna sätts som lockpriser utan att skadekostnaderna ökar för bolagen för vissa båttyper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men hur ska man ställa sig till Svenska sjö egentligen? Skickar inte villkoren trots påbackning? Inte seriöst i våra ögon... lite som att åka till affären "Jag vill ha en liter mjölk 1,5%." " Ok, hämta på lastkajen...men betala först." Vid lastkajen visar det sig vara 3

% mjölk om ni förstår liknelsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Svedea för min HR 610 cb med Suzuki 150 hk.

Betalar 3700 kr som de delar upp på 2500 på våren och 1200 på hösten.

Men saknar ett bolag där man själv väljer vad man vill ha med i försäkringen.

Exempelvis bara brand och stöld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Yamarin 68DCmed F200 i år (årsmodell 2011). Kollade med vårt vanliga bolag LF & de villa ha kring 9000kr. Tog kontakt med Atlantica och de önskade 4500kr för samma försäkring så det blev Atlantica.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alandia!. Utmärkt service den gången jag har behövt prata med dom

 

Köpte min båt och lyckades grundstöta den ca 24 timmar efter jag försäkrat den. Dom ersatte allt och efter 4 dagar satt det på nya proppar och skrovet var lagat.

 

Hur jag grundstötte.. Jo åkte samma väg som alltid med tidigare båt och tänkte eftersom denna är bara 10-15 cm djupare går det bra. Dock glömde jag kolla hur högt/lågt vattnet låg och det var tydligen -60-70 den sommaren så ja...

Redigerad av Torsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har i alla år haft Svenska Sjö, Tidigare hade de dubbel självrisk vid skada på vintern. Kom för några år sen på att de har villkor som jag varken kan eller vill uppfylla för vinterliggand. Undrar hur många år jag legat oförsäkrad på vintrarna!?



Bytte till Pantaenius 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...