Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

STORM förtöjningslina som fast förtöjning?

Rekommendera Poster

Duger dessa för fast permanent förtöjning vid y-bommar i hemmahamn?

 

Verkar vara testvinnare i diverse tidningar men är nyfiken på vanligt folks erfarenheter.

 

Man skall tydligen slippa gummi-ryckdömpare, schackel mm helt. Väldigt billigt dessutom.

 

Är det säket nog? Kan de ersätta ordentliga Forsheda-dämpare?

 

https://shop.poly.se/sv/MENY/BATLIV/Fortojning/STORM/Fortojningslina-STORM-svart?id=371026

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sånna förtöjningslinor, funkar säkert för permanent förtöjning men vi har dom bara i gästhamn, dämpar mycket sämre än våra ryckdämpande fjädrar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har såna för vår båt, förtöjd i Y-bommar. Funkar perfekt. Nån ryckdämpning har jag inte märkt av - det är vanliga, helt stumma rep, men Y-bommar i sig är extrema ryckdämpare, i egenskap av 8 meter långa metallfjädrar, och vår båt ligger också ganska skyddat, så några ryck att tala om blir det inte ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hotspur:

Vi har sånna förtöjningslinor, funkar säkert för permanent förtöjning men vi har dom bara i gästhamn, dämpar mycket sämre än våra ryckdämpande fjädrar. 

Jag har också sådana för förtöjning i gästhamn, när jag förtöjer i naturhamn har jag andra linor.

Jag är väl liksom många andra äldre båtägare synnerligen konservativ och tycker kanske att det är farligt att testa nya saker... Jag kan också tycka att dessa föreslagna linor är rätt stumma, var finns elasticiteten? jag har inte känt av någon elasticitet i dem. I hemmahamnen har jag 4 x  18 mm med lika många Forshaga ryckdämpare. Metallfjädrar som farsan hade på 60-talet har jag dock inte, dom gnisslar så förskräckligt, men jag har sett att sådana fortfarande används.
 

Men det som är bra med Poly Ropes ”Storm” är ju de skodda öglorna och det flyttbara slitageskyddet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Vi har såna för vår båt, förtöjd i Y-bommar. Funkar perfekt. Nån ryckdämpning har jag inte märkt av - det är vanliga, helt stumma rep, men Y-bommar i sig är extrema ryckdämpare, i egenskap av 8 meter långa metallfjädrar, och vår båt ligger också ganska skyddat, så några ryck att tala om blir det inte ändå.

Jag är skitkass på att förtöja i nymodigheter som Y-bommar, har aldrig förstått vitsen med dessa som jag anser bara ligger i vägen, och förstår inte varför man skall förtöja baklänges. Men de gånger jag tvingats till sådan tilläggning har jag upplevt samma sak, det blir en lugnare nattsömn med obefintliga ryck även om det blåser och iar (=blir sjöhävning) inne i hamnen. Men sedan har jag även råkat ut för gnisslande Y-bommar som varit ackompanjerade av smattrande fall och vinande riggar, det blir en stämningsgivande symfoni som man sover bättre av förutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

och förstår inte varför man skall förtöja baklänges.

Menar du att backa in eller drar du förtöjningarna baklänges 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev tugge:

Menar du att backa in eller drar du förtöjningarna baklänges 

Det ena utesluter vanligtvis inte det andra.

-Men jag menade att man lägger de förliga linorna bakåt och de aktre framåt.
 

I Bohuslän är det väldigt ofta orent vatten inne vid bryggan, jag vill inte riskera propellrar och drev. Eller rodret på den tiden jag hade ett sådant monterat på en annan båt, därför förtöjer jag aldrig med aktern mot bryggan, dessutom är min båt inte ämnad för sådana tilltag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder sex stycken sådana i min fasta plats med Y-bommar. Då platsen är trång har jag rätt strama förtöjningar. Jag har kanske därför inte upplevt så mycket ryckande. 
Men jag kan intyga att de har en viss elasticitet. 

När jag återkom till min plats i våras så var tamparna någon cm kortare jämfört med när jag lämnade dem kvar i höstas. 
Vissa tampar var nästan omöjliga att få på knapen. Man det kanske inte bevisar något. 
 

På semestern använder jag sådana här,

 

175A6CC4-14C1-452A-9DD2-BB32ED1F06DB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev anuba:

Jag använder sex stycken sådana i min fasta plats med Y-bommar. Då platsen är trång har jag rätt strama förtöjningar. Jag har kanske därför inte upplevt så mycket ryckande. 
Men jag kan intyga att de har en viss elasticitet. 

När jag återkom till min plats i våras så var tamparna någon cm kortare jämfört med när jag lämnade dem kvar i höstas. 
Vissa tampar var nästan omöjliga att få på knapen. Man det kanske inte bevisar något. 
 

På semestern använder jag sådana här,

 

175A6CC4-14C1-452A-9DD2-BB32ED1F06DB.jpeg

Jag använder Bungy ryckdämare, men dom har samma funktion, mycket bra grejer iallafall!FC6519DF-0548-4D95-93D7-D30E1AC198CE.jpeg.1e23d5a5e5407387c0d393c2f25bca7b.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det ena utesluter vanligtvis inte det andra.

-Men jag menade att man lägger de förliga linorna bakåt och de aktre framåt.

Det handlar ju om hur långa y-bommarna är i förhållande till båten. Jag har inte så på min plats, utan de främre sitter i bryggan och de bakre pekar akteröver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Vi har såna för vår båt, förtöjd i Y-bommar. Funkar perfekt. Nån ryckdämpning har jag inte märkt av - det är vanliga, helt stumma rep, men Y-bommar i sig är extrema ryckdämpare, i egenskap av 8 meter långa metallfjädrar, och vår båt ligger också ganska skyddat, så några ryck att tala om blir det inte ändå.

Då har du haft tur. 
Har du otur kommer båten att börja röra sig föröver-akteröver vid vindar och sjö, och då är inte y-bommen det minsta dämpande. Det är rätt vanligt att de beter sig så när det blåser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Då har du haft tur. 
Har du otur kommer båten att börja röra sig föröver-akteröver vid vindar och sjö, och då är inte y-bommen det minsta dämpande. Det är rätt vanligt att de beter sig så när det blåser. 


Jodå, det fjädrar rejält. Bommarna är ganska långt i sidled (nästan en meter på varje sida), så när båten puttas bakåt så dras bommarna inåt. Mjukt och fint. Snart fem år förtöjd så, året runt, i alla väder.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag är skitkass på att förtöja i nymodigheter som Y-bommar, har aldrig förstått vitsen med dessa som jag anser bara ligger i vägen, och förstår inte varför man skall förtöja baklänges. Men de gånger jag tvingats till sådan tilläggning har jag upplevt samma sak, det blir en lugnare nattsömn med obefintliga ryck även om det blåser och iar (=blir sjöhävning) inne i hamnen. Men sedan har jag även råkat ut för gnisslande Y-bommar som varit ackompanjerade av smattrande fall och vinande riggar, det blir en stämningsgivande symfoni som man sover bättre av förutan.

För mig är det tvärt om. Jag är relativt konservativ när det gäller det mest, men Y-bommar tycker jag är det bästa som finns. Nu har jag dessutom fått Y-bommar på bägge mina båtplatser de senaste två åren. Det är toppen. 

Jag kör alltid in. Att backa in min båt är i det närmaste omöjligt. Från det att jag kommer på snedden och får in fören mellan bommarna på platsen för min stora båt (den du körde om i Sotekanalen), så ser jag ingenting. Det går på känsla. Jag har färdigsplitsade öglor på 6 ändar bara att lägga på, sen har jag ytterligar 2 ändar som jag förtöjer på knaparna i aktern, för att kunna justera hur båten ligger. Min båt ligger med ganska slacka förtöjningar, men jag behöver ändå inga fendra. 

Jag har ryckdämpare på samtliga linor. Den kraftiga gummitypen på de 6 linorna som har färdig splitsade linor och lte mindre fyrkantiga som man kan sätta på mitt på linan påde lite klenare linorna som jag belägger på knaparna.

Ligger man i Y-bommar, skall man absolut ha ryckdämpare på linorna som sitter närmast brygga. När jag låg på en Marina i Stockholmsområdet, var det ett absolut krav med ryckdämpare på linorna närmast bryggan.

För de linorna som sitter fast i bomnocken sviktar ju bommen en del, men jag skulle aldrig snåla genom att inte ha ryckdämpare där.

Thallatha och Jullen.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår är förtöjd så att de främre linorna bara håller båten från att komma när bommarna, dvs de håller båtens för rätt i sidled. De aktre tar upp nästan all kraft, och de fjädrar duktigt med bommarnas hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man skall backa in på flytbryggor. Enklare insteg i båten. 😉
Träning ger färdighet. 
För er som behöver tips, se här,


 

44375022-31B7-495C-A4BA-BBA23579B1E7.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev anuba:

Klart man skall backa in på flytbryggor. Enklare insteg i båten. 😉

Beror ju på båten dårå... min är inte alls gjord för att kliva på i aktern, det hade blivit skitkrångligt om jag var tvungen att kliva den vägen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. En utombordare och ett utstickande, djupt roder i aktern, så det är inte alls smidigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev anuba:

Klart man skall backa in på flytbryggor. Enklare insteg i båten. 😉
Träning ger färdighet. 
För er som behöver tips, se här,


 

44375022-31B7-495C-A4BA-BBA23579B1E7.jpeg

Det är inte backningen det beror på, det är hur badbryggan ser ut, och att ankaret sitter litet i vägen, under flytbryggor brukar det ju vara djupt, men inte under andra bryggor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt dem under ett par år och tycker att de fungerar bra. När Praktiskt båtägande testade för ett par år sen så ansåg man att de hade rätt bra töjning. Jag tycker att det är behändigt att bara ha en lina utan fjädrar eller annat monterat på. Och så är de lättsplitsade. Jag har splitsat ett öga även i den andra änden så att de har rätt längd redan från början. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tankar om tråden.
Töjning bör ju vara en viss procent av längden så korta linor kanske inte dämpar/töjer så bra som längre?
Anledningen till att man skall ha gummidämpare på linorna vid Y-bommar brukar vara materialutmattning. Det blir dyrare för båtklubben att byta Y-bom än det är för båtägaren att ha dämpade linor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...