Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

Snedseglartips?

Rekommendera Poster

Om man som jag har en liten trimaranjolle utan sovplatser och tänker tälta nånstans ute i Gryt\Sankt Anna, var är en bra utgångspunkt om man vill segla dagturer och kanske ha med tältet?
Jag har funderat på Eköns naturreservat öster om Valdemarsvik som basecamp och utgå därifrån under en veckas tid ungefär. Vad bör jag se och inte missa?

Ser framemot goa tips från er.😉

047328E6-F531-44AD-A237-30EE90284502.jpeg

4923F4EB-C917-440B-8E9D-5A3BD60E682C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ibland tagit kajaker på biltaket och då har Tyrislöt varit en favorit, bl.a. för att vi gillar Missjöarkipelagen. Men det finns ju hur mycket som helst. Kolla hur det är med sjösättningsmöjligheter, det är inte alltid så enkelt som man hoppas. Med stigande ålder har campingstugor/pensionat känts bättre så tältet har vi skänkt bort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev pseudonym:

Om man som jag har en liten trimaranjolle utan sovplatser och tänker tälta nånstans ute i Gryt\Sankt Anna, var är en bra utgångspunkt om man vill segla dagturer och kanske ha med tältet?
- - -

Om du börjar norrifrån ..

 

Vid infjärden/viken väster om Arkösund (infart norrifrån) finns en camping med Bråviken/Arkö-arkipelagen utanför. Restauranger mm både på campingen o på gångavstånd i Arkösund.

 

Tyrislöt som nämnts med Missjö o Harstena utanför. Restaurang på campingen, sommarbutik vid macken/kajakuthyrningen strax söder om campingen.

 

Eknöns camping söder Gryt (är väl den du avser öster Valdemarsvik). Restaurang o butik på campingen. Lite större butik o ytterligare restauranger i Gryt (det finns vandringsled/gångstig från campingen till Gryt). Seglingsmål exempelvis Harstena, Håskö, Gubbö kupa med fin utsikt, Fångö med gamla gruvor,Laxvarp, Häradskär med Heidenstamsfyr.

 

Om du åker lite längre söderut så finns det ett par campingar öster (Hallmare) o söder (Tättö) Loftahammar. I Loftahammar finns restauranger,butik (mycket välsorterad), bageri mm. Seglingsmål Området söder Loftahammar med Smågö, Rågö (restaurang) och ned till Hasselö (restaurang). Städsholmen gammal lotsplats. Storkläppen, gammal fyrplats. Nordost ut finns området Långö/Trässö/ Häfsö. Farleden öster om detta område ("Sjö-fyran") passerar bl.a. mellan Sundsholmen och Jungfruskär med det välfotograferade huset med segelbåtar i fönstret mot leden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...