Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FarbrorBo

Mercury 50 hp, 4 cyl. 4-takt -1999 - dålig tomgång trots...allt?

Rekommendera Poster

Hej gott båtfolk!

Helt ny på forumet här och efter en hel del meningslöst googlande ang. eländet tänkte jag vända mig till er istället...

Faktum är att många gånger är det ett forum av entusiaster som löser även svåra problem i stället för fackfolk som ibland...? kan vara helt likgiltiga, tyvärr, även om man betalar bra. (  betalade ca 2000 spänn sommaren  2019 för att få bukt med problemet eller få råd o.s.v. men, besviken i alla fall)

Så, lite bakgrund:

Efter ett antal gummibåtar och en ny RIB ( som är kvar) var det dags för en gammal men ganska fin Crescent 525 ( 2018)

50 hp motorn var redan monterad ( det skall vara max 35 egentligen). Det som var utmärkande från början var den urusla tomgången oavsett justeringar som gjordes då och då ( av just ett proffs)  I princip skall man kunna ställa en kaffekopp på kåpan utan att den trillar ner, tycker jag...

I mellanregister och högre varv var det ok ( 2019 ) .

Jag personligen har aldrig pysslat med båtmotorer, men är utbildad och  van bilmekaniker ( närmare 40 år med bilmotorer, bensin som diesel,  transmissioner etc.  haft eget men ej verksam nu, för tillfället jobbar som maskinkonstruktör)

Förra sommaren plockade isär förgasarna i  tillståndet på bilden.Sedan inspekterade , blåste här och där, inget märkvärdigt( enligt mig) inget  ultraljudstvätt, plockade ihop etc. Jag var då  förvånad över den enkla konstruktionen, för att inte säga den primitiva. Ett par hål här och där, ett par munstycken etc. Ingen Solex eller Weber direkt. Och det blev inte bättre efteråt visade sig. Men vi roade oss i alla fall.

I år vägrade motorn starta.( stått bara över vintern, konserverad,  ja... ) Kollade kompen - 6 bar på ettan och 9 på de andra. Katastrof... Sedan blev det att plocka bort topplocket ( den var skev förstås ) och renovera.Kamrem och vidare... Efter det blev det 12 bar på alla fyra. Köpte även synkroniseringsklockor och försökte justera efter vad manualen beskrev. Självklart blev gången bättre men absolut ingen jämn  tomgång. Ej under 800-900 varv, då vill den slockna.   

Fråga : skall det vara så ? Det är i princip en bilmotor som absolut inte skall skaka på tomgång. Mellanregister och högre varv är ok, men ändå . Vad göra? Jag misstänker att det är förgasare / justering / synk som är problemet, men det är bara gissningar. Har försökt hitta info på nätet och prata med "kunniga" utan resultat.  Tänkte på att ultraljudstvätta samtliga 4 förgasare - den modellen saknar skruv för luft/bränsle blandning, ( undrar varför) så förmodligen minsta lilla avvikelse ( genom avlagringar)  från luft/bränsle flödet kan vara orsaken. Men...gissningar är bara  gissningar...

 

Erfarenheter : Utombordare visar sig vara överlag av det enklaste slaget. Motorkonstruktionerna  är från mitten av förra seklet, transmissionerna är inget komplicerat och långt ifrån "hi-tech." Kylningen bedrövlig ( som konstruktion, gummiimpeller som suger sjövatten, ojämnt flöde,  ingett filter - ett par vasstrå eller dyl. skit kan ställa till ordentligt ) där vid tomgång  motorn riskerar att överhettas och gå kall på höga varv. Trots termostat.Jag testade vattentemperaturen och den var oroande variabel genom olika varvtal, därför fenomenet bäddar för skevhet i topplock oavsett avsaknad av varningar . Om det inte var för miljön då skulle jag satsa på en 2-taktare. ( iför sig  samma konstruktion men gånger billigare och lättare )  Justera ventiler med bladmått? Det gjorde jag på 70-talet. En förgasare per cylinder ? Varför? Ja, nu pratar jag om en 50-hästarsmotor men tror inte att större och av senare årgång motorer kan göra en väsentlig skillnad. Slutligen, hur motiveras (över) priset på ca. 1500:- per hästkraft som enligt mig är på gränsen till bedrägeri.

Ber om ursäkt om långa inlägget, men men...lite nödläge nu 🙂

 

 

20190531_154220.jpg

20200529_154836.jpg

20200531_180044.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist läge. Utombordare är delvis konstruerade med tanke på att man ska kunna ta sig hem även om en del av motorn inte funkar, t.ex. någon av förgasarna. Tändningen är oberoende av 12 V systemet och det brukar finnas manuell möjlighet att "choka" så det går att rycka igång motorn med snöre.

 

Men nu var det inte det som bekymrar dig utan tomgången. Powerheader i din motor är tillverkad av Yamaha men monterad i ett Merc-chassi. Merc kom igång med sin 4T tillverkning 2004 tror jag och fram till dess tillverkades dessa Yamamerc. 

 

Kollar man sprängskissen till din Mercury så syns mycket riktigt ingen blandningsskruv;

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1999/50HP/1f50411vn/carburetor-40-50

 

Märkligt kan man tycka, men jag vet av egen erfarenhet att blandningsskruvar finns på Yamamerc 90 ÅM 2000, men de sitter plomberade och därmed helt dolda under lock. För att komma åt skruvarna måste man försiktigt borra hål locken så att man kan sticka in något och sprätta bort dem. Tror plomberingen är ett krav från EPA i USA. Tanken är säkert att ägarna inte skall skruva på dessa utan låta verkstaden sköta detta.

 

Nedan har du sprängskissen till Yamaha F50 1999. 

Plomben som skall bort är 33 och blandningskruven 17 sitter därunder.

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1999/f50tlrx/carburetor

Sannolikt är det samma på din motor. Blomberna har ingen egentlig funktion, så de kan uteslutas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj "guestsson", tusen tack för utförliga svaret!  Ja, det är en USA-tillverkad motor "...plomberingen är ett krav från EPA i USA."  Så jag kommer att skruva vidare tills jag hittar svaret på gåtan...eller jämn tomgång. Inget annat fel på motorn nu, jag menar kompression, tändning etc. Tycker du att det är värt att göra ultraljudsbehandling på samtliga förgasardelar ? medan båten är på land. Det tar inte så lång tid. Jag misstänker att minsta lilla förträngning spelar någon roll.

En allmän fråga, ( trots allt är jag nybörjare när det gäller båtmotorer) : varför en förgasare per cylinder på flercylindriga konstruktionen ? kunde man inte hitta annan lösning? Insprutning är gånger billigare att montera. Den finns ju sedan 40 år tillbaka på bilar, som standard. Oförståeligt !

återkommer efter skruvandet. Tack en gång till. FarbrorB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på boats.net och såg att Merc F50 -98 hade två varianter av förgasare med och utan blandningsskruv. Så frågan är om din verkligen har dessa trots allt. Senare årsmodeller (kollade på -01) har andra bättre förgasare av samma design som de jag såg på F90 -00, så de var väl inte helt lyckade. Om du inte fått ordning på det så här långt så skulle jag ultraljudstvätta. Men försök ta reda på mer om rengöring. Yam 40 2T är tydligen ökända för svårigheten att få ordning på. Finns filmer om detta, kanske om dina. Sprut är dyrare. Med pump, tryckregulator, givare, insprutare och styrdator som inte behövs till gasare. Gasare funkar normalt utmärkt, fördelarna med sprut är begränsade. Anledningen att ha flera gasare är nog platsbrist för en stor och möjlighet att ta ut större effekt. Vid sprut är det MPI som gäller, så det är på inget sätt mindre komplicerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Mycket riktigt, jag hittade plomberingarna enl. sprängskissen. Beteckningen " 62 Y …" ( syns dåligt på bild) betyder förmodligen att det är Yamaha förgasare. Men  först skall båten i sjön - hela garaget översvämmas annars om man skall använda reglaget och simulera verkligheten. Sedan skall testa att justera/synka och få jämnare tomgång. Återkommer med resultat och hoppas på att avsluta tråden🙂 ( men fortfarande kan inte avfärda grubbleriet - varför Yamaha, kan tänka mig en av världens bättre( bästa?) tillverkare av motorcyklar ( motorer)  inte kan konstruera liknande för en simpel båtmotor. Jag förstår det du skriver om insprut vs förgasare osv men de är simpla i princip , säkert alla utombordare. Hela konstruktionen är busenkel egentligen. Varför en 70-tals motorcykel kan knappt märkas att den är i gång ? )

20200607_151811_001.jpg

20200607_155207.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att skruvarna fanns där under locken, då går det ju att justera 🙂

 

Ett problem dock. Förgasarna borde rengjorts med skruvarna urtagna. Jag skulle nog ta ur dem och blåsa i hålen innan injustering.

Men, innan du gör något annat så dra skruvarna lätt i botten under det att du räknar varven. Anteckna hur de stod. Pss kan du alltid hitta tillbaka.

 

Normalt skall man kunna justera motorn så att den går precis så bra som  du önskar. Den F90 jag rev förgasarna på gick som en dröm efteråt, men det behövs vacuummätare för att synka upp spjällen för att åstadkomma detta. Du nämner att du har synkverktyg, så det borde inte vara några problem. F.ö. måste även spjällen på sprutmotorer justeras på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev virgin31:

Följer tråden med spänning då vi köpt en båt med en Mariner 50 hk årsmodell 2000 4takt som har ett exakt samma problem som TS.  Denna motor om jag hittat rätt: https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/50hp/0t178500-thru-0t598999-usa-cat-90-87982801-4-cyl

 

Vilket rengöringsmedel kör ni med i ultraljudstvätten?

Förgasarna till den av dig länkade motorn är av den senare versionen jag skriver om ovan. Tror de är tillverkade av Keihin. Principen för justering är dock densamma. Jag har aldrig behövt UL-tvätta själv, men vanligt vatten verkar ofta användas, ev. med lite tillsatt maskindiskmedel.

 https://sv.wikipedia.org/wiki/Ultraljudsrengöring

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej,

Hoppar in i den här tråden för jag har också problem med en 50 hk 4t. Mercury från 1999. Problemet är att den går ojämt på tomgång som ni beskriver samt att den går ner på halvfart och ibland dör helt, senast under lite längre tur med bogsering hem, upplevde när jag kände uppe på motorn att den var lite för varm ( obekväm att lägga handen på).

Pratade med några med erfarenhet av motorn att om det med största sannolikhet är en bussning som sitter på kylröret inne i riggen som har svullnat så den inte får tillräckligt med kylning. Så jag skaffade delarna och tog isär den , men det var inget fel på den , så nu tillbaka på ruta 1.

Skruvade ur dräneringsskruvarna på förgasarna och där kom det ut småskräp som såg ut som fina sandkorn lite grönaktigt. Så nu tänkte jag montera ner förgasarna och göra ren dom.

När det är klart ska dom synkroniseras, och det finns ett synkroniseringsverktyg för Mercury med en cm-skala enl. servicemanualen.Verkar inte lätt att få tag på.Tänkte att det kanske någon i den här tråden vet, funkar väl med någon annan vacummätare och i så fall hur många bar? Har aldrig gjort det.

Janne.IMG_9475.HEICIMG_9476.HEIC

 

Redigerad av dc21an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@dc21an Det absoluta undertrycket är inte särskilt intressant, det man vill mäta och justera är skillnaden mellan insugningsrören. Det behövs inget speciellt Mercuryverktyg, detta är ju f.ö. egentligen en Yamaha. Samma behov att synka finns på flercylindriga motorcyklar, där lågfartsegenskaperna egentligen är viktigare än på en utombordare. Hygglig gång går med lite tålamod att uppnå även utan synkningsverktyg, men riktigt bra blir det aldrig.

 

Om du bor i Sth så har jag en Carbtune Pro som går att hyra mot deposition och ett bidrag till välgörande ändamål. Skicka ett PM i så fall. Om du har fler frågor föreslår jag att du startar en egen tråd.

 

P.s Förgasarna skall tömmas det sista man gör varje höst. Att inte göra så leder lätt att bensinen oxiderar men igensatta förgasare som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan här motor på en av båtarna tror jag, den gick skit när jag köpte den, pratade med en Mercuryräv som bor där jag växte upp. Han sa: Gör rent förgasarna, otroligt små kanaler i dem! Ssen gick den som en klocka, och den går otroligt jämnt på tomgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått för FarbrorBo?

 

En "liten" uppdatering på vår motor, ifall exempelvis guestsson kommer på något. Felet är alltså att motorn inte går på 4:ans cylinder (den nedersta).

 

- Kollat så att kamremmen står rätt på båda hjulen, kollat med stroboscoplampa så den tänder vid rätt ställe, bytt plats på tändspolarna vilket inte löste problemet, bytt tändstift, kollat så att tändhattarna ger bra med gnista mot godset och även med en enkel tändprovare. Allt ok med denna bit.

 

- Tagit kompprov med en "konisk gummipropp" i varje cylinder och 1-3 låg på 7 och 4:ans endast 5,4. Ev tror en mekaniker att det finns en dekompressionsventil på fyrans cylinder för att den ska vara mer lättstartad, därav det lägre komptrycket. Kollat så att det finns "spel" i alla ventilerna och det gör det.

 

- Plockat isär alla fyra förgasarna två gånger, blåst dem rena med tryckluft och kört dem i ultraljudstvätt (55 grader) med Kalkosan ena gången och ett "dundermedel" som en mekaniker föreslog (vet ej vad det är) andra gången. Plockade bort plomberingen till andra tvättillfället och rengjorde även vid blandningsskruven. Ena gången flyttade sig felet så att 1:ans cylinder inte gick (kan rycka bort 1:ans tändhatt och motorgången ändras inget alls) men efter andra tvättillfället är felet tillbaka på 4:ans cylinder. Sprayat med startgas runt hela förgasarpaketet för att utesluta torkade slangar och det gav ingen reaktion. Synkat upp alla fyra förgasarna med ett vacuumverktyg med kvicksilver och alla fyra förgasarna samtidigt (inte en i taget). Dock, när man sprayar startgas på 4:ans cylinder rätt in i hålet där man sätter vacuummätaren (på insugsröret till cylindern) så hoppar 4:ans cylinder igång temporärt! Har plockat isär bränslepumpen och den verkar hel samt dränerade 4:ans förgasare (den nedersta) och då finns det gott om bränsle i koppen/förgasaren, 4:ans tändstift är även lätt vått.

 

Det sistnämnda leder oss till att tro att det trots två ultraljudstvättar ändå är täppt i kanalen från flottören till lågfartsmunstycket i och med att det finns bränsle i förgasaren men cylindern tänder inte förrän den får startgas. Plockat isär 4:ans förgasare en tredje gång och hittar ingen smuts men ska kolla igenom den noggrannare med en mekaniker i morgon. Att felet flyttade sig till 1:ans cylinder efter ett tvättillfälle och sedan tillbaka till 4:ans cylinder gjorde att jag idag rengjorde plasttanken (lite typ grus på botten i den) samt bytte bränslefilter då det gamla hade en del partiklar i sig. Nya försök imorgon om ingen har några andra tips på vägen.

 

En märklig sak är att jag upptäckte vid ultraljudstvätten att 4:ans förgasare (den nedersta) hade ett MARKANT större hål i lågfartsmunstycket än de tre övriga. I sprängskissen som jag länkade till i mitt första inlägg i tråden står det att det ska vara samma storlek på lågfartsmunstyckena i alla fyra förgasarna (38). Köpte därför ett nytt munstycke men problemet löste sig inte ändå. Inte kan det väl vara så att den förgasaren ska ha ett helt annat lågfartsmunstycke när det inte står så i sprängskissen? Tolkar det som att någon haft problem med motorn tidigare och borrat upp lågfartsmunstycket med sitt minsta borr, typ 1,5 mm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara rena pandemin med F50 Murklor som inte går på alla cyllar.

Dekompression låter konstigt, säkert att du inte har ett läckage och får in vatten i cyl 4?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ( virgin och andra  intresserade) ber om ursäkt att jag inte hörde av mig tidigare...som betyder att den Mercury - 50 går nu bra...(Så där bra, jag har accepterat att motorn skakar vid tomgång)

  Varför? Jo:

1. Kompprov är det bästa sättet att primärt kolla en motorns kondition.

På min motor låg den, innan jag tänkte mig sjösätta båten, på i snitt 8,5...9 bar som är bedrövligt lågt. Jag rev bort topplocket, planade det , ny topplockspackning, slipade ventiler, etc. Inget svårt för den som kan. Klart. Sedan vid ny mätning var nästan 12,5 bar på samtliga cyl. Så ska det vara. Tog ett par dagar det hela. Det är helt annan maskin. 

Anm: Om en mekaniker godkänner komp. på 5 eller 7,5 bar och letar vidare efter andra orsak som tändning, synkning kamremsfel etc. är det då ingen bra mekaniker utan bara "mekaniker".... Startgas på 4:an hjälper ja, därför gasen är klar att antänds redan vid kompressionstakten. Man slösar bara tid och pengar i onödan. Och ovanstående reparation kan vem som helst, duktig mekaniker, behöver inte als vara "båtmekaniker", att utföra. Den finns i varje kvarter... 

Mercury motorn, som grundkonstruktion är absolut inget fel på. Det är en "bilmotor" på 1000 cc, vänd 90 grader. Man skulle kunna ta ut 100 hk utan bekymmer. Varken komplicerad eller svår att underhålla. Känd teknik sedan 100 år tillbaka. Fenomenet med skeva toppar kommer från det bedrövliga kylsystemet - det är ju det, som är en kompromiss  ( riktig skit med impeller - en gummi snurra som slits stup i kvarten och är lång ifrån att skapa stabil vattenpelare att förse motorn med tillräckligt med kylmedel när detta behövs,  över 3...4000 varv. Därför den ojämna värmeväxlingen ( trots termostat) kalt/varmt gör att materialet inte håller bättre i längden. Detta gäller, tycker jag för samtliga utombordare, ingen aning hur man gör på större bjässar.  Slutet kylsystem skulle utplåna alla de bekymmer. Men men... 

2. Om bränsletillförseln ( i fallet mekanisk membranpump, drivs av kamaxeln, helt ok) är ok då är det förgasarna som är det största problemet.

Och nu  kommer det omedelbart en fråga som inte ger mig frid: Hur är det möjligt, tillverkare av de bästa motorcyklarna i världen som inte för länge sedan hade bara anlitat förgasarsystem ,att inte kunna konstruera något som fungerar för båtmotorer. Därför på en 4 cyl. 4-taktare på tomgång man ska kunna ställa kaffekoppen ovanpå utan att den trillar ner. Varför skakar så många båtmotorer? Helt obegripligt. 

Förgasarna, i mitt fall Yamaha, är riktig skit. Förra sommaren plockades isär till minsta skruv... Nej, jag är inte nöjd och jag vet att det är många som kommer att ifrågasätta min bedömning. De är snickrade  på ...hemslöjd. tycker jag. Har inte samma finish som Weber Solex etc.märken , jag har skruvat bilar i 40 år, så jag tror jag vet vad jag pratar om...Ultraljudstvätt? Nja...Hur gjorde man på 70 80-talet?Ok, det kan hjälpa, men det är ingen mirakelmetod, i princip en isärtagning, detektering av tillstånd, ev. byte av delar, justering flottör etc,  rensning, och till slut grundjustering enl. instruktionsboken borde vara tillräckligt. Men ibland inte, som i mitt fall, går som spjut över alla varvtal men skakar fortfarande på tomgång. 

Som jag skrev tidigare ( tack guestsson!) mina luft/bränsle skruvar var plomberade från fabrik. Tog bort plomberingen och justerade samtliga skruvar på 3 varv från botten ( stopp) Ingen aning om bränsleförbrukningen. Synkronisering med vakuumklockor utförd men det blev inte bättre , menar att det skakar vid tomgång. 

Vet ej hur kan jag vara till mer hjälp, men det lutar att du börjar med topplocket. Sedan förgasarna. Ha det.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte dags att ha lite semester. Den går ju och du har en hel lång vinter att pilla med detta.

 

Yama har haft problem med förgasare, men då inte för att de är för simpla som jag tolkat dig utan att de är så komplicerade med fina passager som lätt sätts igen och får motorn att gå som skrutt.

40 hk 2-takt är ett ofta förekommande exempel på detta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ytterligare ett kompprov och då låg alla cylindrar lika. Svårt att få till det med den koniska toppen vid ena tillfället antagligen. Provkört den i sjön nu och den går bra och är stark. Tack för tips här i forumet och ha en fin sommar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...