Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mqlar

Planering av sökarljus

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja montera en fjärrstrålkastare på båten som man kan styra men vet inte hur jag kan lösa det med planering? Vill ha det både snyggt och praktiskt. 

6661ED6C-C73D-4A48-B90E-0968F8022F74.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju svårt på en båt utan doghousetak.

Men du kanske kan sätta en fjärrmanövrerad sådan strålkastare på rufftaket, men särskilt snyggt blir det ju inte. Sedan vill man ju ogärna borra hål i något tak egentligen, kabeldragningen är ju inte så rolig heller. Man vill ju heller inte bli bländad, man måste ju tänka på att den lyser upp det vita rufftaket.

En targabåge hade ju säkerligen löst ditt monteringsproblem.

 

Du kan ju även fråga båtägare som har olika strålkastare hur ofta dom använder dessa, det gjorde jag, och efter det brydde jag mig inte om att köpa någon sådan...

 

Det lättaste är ju att ha en laddbar eller sladdansluten handstrålkastare.

 

Upplysningsvis är jag mycket nöjd med en sådan här.

(klicka på den blåa länken!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera den på en bit metallrör på ena sidan, och sätt en lång skärm undertill, så den inte kan blända dig direkt eller indirekt (genom upplyst rufftak).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I hårdare väder funkar inte en fast monterad strålkastare på en båt av den där typen. Båten rullar för mycket. Man följer båtens rörelser långt bättre med en hand hållen lampa a la Georg_Ohm...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stark ficklampa för att lysa med samt göra andra båtar uppmärksam var man är i kombination med mörkerkikare/night vision kikare att se även i totalt mörker kan vara en bra kombination. 
Ett starkt sökarljus kan som sagt ge en massa ljus på den egna båten som bländar så att man inte ser vad man vill se...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på en sådan där fjärrstyrd strålkastare att sätta på min båt, pratade med svågern som hade en sådan, men inte tyckte att den var till någon större nytta annat än i hamn när han ville lysa upp fördäcket och bryggan.

Ställde sedan en fråga här på forumet, får diverse divergerande svar, men det var ju ingen som tyckte att det var "världens bästa hjälpmedel" precis, funkar bra i vissa sammanhang, men bländrisken är stor, kostar mer än den smakar etc.

Vidare framkom det att bogstrålkastare funkade bättre och att vattentäta LED-extraljus till bilar eller entreprenadfordon monterade i fören under peket och liknande platser var bättre.

 

Jag köpte då en väldigt bra handstrålkastare, och den kan jag ju använda när jag kryper runt för att finna trasiga säkringar eller annat under durken, eller vid sensommarkvällens hundpromenad på någon oupplyst skärgårdsö, dock inte på Donsö (för där är befolkningen synnerligen upplyst!)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

för där är befolkningen synnerligen upplyst!)

Därom tvista de lärda🤔

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade inte tänkt på att båten rullar mycket, blir lite jobbigt då! 😅 Får bli en handstrålkastare istället! Mindre jobb och betydligt billigare. 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mqlar:

Ja jag hade inte tänkt på att båten rullar mycket, blir lite jobbigt då! 😅 Får bli en handstrålkastare istället! Mindre jobb och betydligt billigare. 👍🏻

Javisst, och du kan använda den till fler saker, den jag köpte har även hel/halvljus.

Batterierna är laddningsbara AA och kan i nödfall ersättas med vanliga ”oladdningsbara” laddare för både 12 och 230v medföljer. Skall tåla fall från hög höjd och har många års livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...