Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Trialrider

Aluminumlister fönster, Winga 25 MS

Rekommendera Poster

Det har blivit korrosion på aluminiumlisterna runt fönsterrutorna och jag behöver byta dem. Är det någon som vet var man får tag i sådana lister?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Inte själva listerna. Ö-metall säljer hela fönster (gjorda från mall) inklusive aluminiumlister men det kräver lite mer plånboksöppning ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ö-metall verkar dyra, jag hade hoppats på något billigare alternativ.

//Lars

Redigerad av Trialrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Aluminiumet får man nog anse förbrukat. Det är ju i och för sig endast  nere i ett hörn på några av listerna (inte alla) som har korroderat. Jag har blivit avrådd från att lossa dem då man tydligen inte kan montera tillbaks dem igen pga gummilisten.

Redigerad av Trialrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Trialrider:

Tack för tipset. Aluminiumet får man nog anse förbrukat. Det är ju i och för sig endast  nere i ett hörn på några av listerna (inte alla) som har korroderat. Jag har blivit avrådd från att lossa dem då man tydligen inte kan montera tillbaks dem igen pga gummilisten.

Ett tips är att riva undan gummilisterna och limma rutan. Det gjorde vi på min båt och jag ångrar det inte, limmar du blir det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Trialrider:

Vad limmade du med och hur gör man för att inte kleta ner hela fönstret med lim?

Enkelt tog ut glasmästaren som gjorde detta på en timme, blev skitbra, finns ett speciellt lim för detta ändamål, minns inte namnet men kan ta reda på vilket du ska ha. Ertec som tillverkar de flesta rutställ har slutat med gummilister för många år sedan de limmar allt idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-25 vid 07:56 skrev kossor:

Enkelt tog ut glasmästaren som gjorde detta på en timme, blev skitbra, finns ett speciellt lim för detta ändamål, minns inte namnet men kan ta reda på vilket du ska ha. Ertec som tillverkar de flesta rutställ har slutat med gummilister för många år sedan de limmar allt idag.

Hej, vilken glasmästare var detta, tänkte kanske anlita denna om man kunde få lite mer info ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...