Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Windy22_GBG

Läcker in regnvatten, troligen från lanterna

Rekommendera Poster

Hej

som rubriken lyder, läcker in från , vad jag misstänker , lanternan på utsidan.

Är det fogning som gäller? Vilken typ isåfall? Eller är det o plocka loss och byta någon packning bakom lanternan som är bäst ?

Båten är från -74 , troligen inte original-lanterna som sitter där nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Windy22_GBG:

Hej

som rubriken lyder, läcker in från , vad jag misstänker , lanternan på utsidan.

Är det fogning som gäller? Vilken typ isåfall? Eller är det o plocka loss och byta någon packning bakom lanternan som är bäst ?

Båten är från -74 , troligen inte original-lanterna som sitter där nu.

Det är ju svårt att svara exakt utan att veta hur det ser ut.

Men erfarenhetsmässigt vet vi ju det kan läcka in i gamla ovala skruvhål, och till en lanterna finns det ju även ett hål för kabeln.

Jag har aldrig sett några packningar bakom lanternor, men det kanske existerar? annars är det väl någon bra marintätningsmassa, Sikaflex eller liknande man kan trycka in i skruvhål och andra genomföringar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Windy22_GBG:

Tack!

Ingen orsak!
det är ju bara att skruva loss lanternan och kolla hur det ser ut bakom, ofta kan man ju se smutsprogram av gammalt inläckt vatten. Kolla även andra beslag och fastskruvade grejer i närheten om det finns sådana.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Georg skriver. Ta bor hela lanternan och se hur det ser ut. Marintätning ordentligt innan du sätter tillbaka. 

 

Men det var inte därför jag skrev detta. Vår erfarenhet är att det inte alltid är så lätt att lista ut var det läcker. Inredning och annat kan lura en ordentligt. Själva läckan har i ibland varit långt från där vi först trodde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev rejas:

Precis som Georg skriver. Ta bor hela lanternan och se hur det ser ut. Marintätning ordentligt innan du sätter tillbaka. 

 

Men det var inte därför jag skrev detta. Vår erfarenhet är att det inte alltid är så lätt att lista ut var det läcker. Inredning och annat kan lura en ordentligt. Själva läckan har i ibland varit långt från där vi först trodde.

Vatten kan ju rinna uppåt... bara för att djävlas.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svarar med ett gammalt inlägg.

 

2019-01-19 vid 13:41 skrev Mackey:

Läckage i propelleraxel, motor, spricka i skrovet, mm, mm.

 

Läcksökning kan vara rätt tidsödande - vilket beskrivs i slutet, men två bra hjälpmedel är mjöl/kritpulver och/eller toapapper.

 

Ytterligare ett bra hjälpmedel är smaklökarna, salt eller inte salt?

 

Lägg eller strö ut på misstämkta ställen så till slut hittar man läckan. Om du inte alls vet var det läcker så lägg ut bitar av toapapper lite här och var.

 

Smaka på vattnet, saltvatten, regnvatten, färskvatten eller lite unket som kylvatten.

 

När vi köpte vår Comfort 32 läckte det ibland in vatten i kölsvinet, inte alltid, bara ibland. Oftast inget stort problem - bara att ta ett tag med svampen, men ibland seglade konserverna runt i kölsvinet och allt måste plockas upp och torkas av.

 

Den sjunde säsongen hittade vi den sista läckan av en slump, en minimal liten läcka vid roderinfästningen. En droppe i minuten kanske, men det blir några obegripliga liter på en säsong. Tidigare upptöckta läckor som kom och gick var:

  • Läcka vid en knap. Gav sötvatten vid regn och bräckvatten vid hårt väder.
  • Läckage genom kölbultarna vid hårt väder. Bräckvatten.
  • En hävertbrytare i motorrummet som läckte ibland. Bräckvatten med viss motorsmak.
  • Manluckan i vattentanken läckte ibland när båten lutade eller när tanken var proppfull. Färskvatten.
  • Tvättställskranen läckte när båten lutade åt babord. Hur mycket den läckte berodde på hur mycket vatten det var i tanken som ligger på styrbords sida. Vid lite lutning hamnade vattner i tvättstället och vid mycket lutning på skivan bakom tvättstället för att slutligen samlas i kölsvinet. Färskvatten.
  • Någon tidigare ägare hade skruvat fast batterilådorna med skruvar genom botten, men ångrat sig och tagit bort skruvarna ( men inte hålen). Vattnet smakade lite obegripligt surt ibland.
  • En spricka på en motordel läckte otroligt lite när motorn belastades hårt. Glykolsmak och motorsmak.
  • Infästningen av länspumpen under durken i sittbrunnen, läckte. Ibland sötvatten och ibland bräckvatten.

Varje läcka minns jag med både glädje och sorg. Jaaa, nu har vi kommit på vad som läcker. Neej, det hade vi inte.

 

Mackey

 

 

Det är bara att kämpa på. Till slut hittar man den sista läckan (tror man).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Varje läcka minns jag med både glädje och sorg. Jaaa, nu har vi kommit på vad som läcker. Neej, det hade vi inte.

Mycket träffande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar 👍

 

som ny på forumet har jag saknat återkopplande svar från flera trådskapare ;)

 

Har påbörjat sökningen nu, lanternan tätad med marinfog, men då ser man fler möjliga ingångar 🙈 bara o kämpa på , tack för alla råd o tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Windy22_GBG:

Tack för alla svar 👍

 

som ny på forumet har jag saknat återkopplande svar från flera trådskapare ;)

 

Har påbörjat sökningen nu, lanternan tätad med marinfog, men då ser man fler möjliga ingångar 🙈 bara o kämpa på , tack för alla råd o tips.

Förra våren letade jag efter en liknande läcka. I förruffen rann det ut väldigt litet vatten ur en kabelkanal, där det fanns en antennkabel och försörjningskablar till en då bortplockade stereo. Denna kabelkanal gick både akterut mot toaletten och sedan förut mot högtalarna. Det läckte tillräckligt mycket efter regn så att sängkläder kunde bli fuktiga. 
En antennkabel som var våt var ju klart misstänkt, bara det att det inte fanns någon antenn i andra ändan, den kabeln försvann långt akterut. Kanske rann det framifrån! Det slutade med att jag skruvade ned några klädselpaneler, och efter en del besvär kunde jag lokalisera läckan till ett beslag på utsidan som håller ett räckverk, ”Mantågsstötta” kallas det i andra sammanhang. Det var torr och smutsig tätmassa under denna. Alla sådana beslag lyftes och gammal tätmassa togs bort, det tvättades rent med aceton, ny tätmassa, nya skruvar och när det hade härdat spolades det med vattenslang innan klädselpanelerna återmonyerades, tätt! Nu blev det en billig stereo där, och nu i år var jag där och kopplade in en ny antenn, och det var väldigt torrt och fint. 
 

Så allting som är skruvat på båtens utsida är misstänkta läckage, lika bra att kolla allting sådant!

Likaledes kan rutarmar och luckor också misstänkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...