Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Albinbjo

Problem med gammal Tern motor Från 80 talet

Rekommendera Poster

Hej 

har problem med min Tern motor,en utombordare med 6HK,den lägger av titt som tätt och den tappar varvtal ganska ofta,ibland går den utan problem oftast i början när den inte gått upp i varv så mycket,men när det blir varm så så märks det att den går sämre samt så hackar den då med,jag har installerat ett bränslefilter nu samt blandat i olja som rengör motorn,men vet kanske någon här vad jag ska göra för att få den att gå? Kan min förklara hur man gör ren förgasaren? Bör man se över oljepumpen? Hur gör man det? Eller är den helt körd? Jag tycker ändå den går fint i sina bästa stunder Men tyvär svårstartad och ojämnt i sina prestationer! Hoppas verkligen nån kan hjälpa mig!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tern tilllverkades i av Valmet i Finland och såldes där under namnet Terhi.

 

De problem du beskriver stämmer ganska bra med en dålig kondensatorn i tändsystemet.

Snabb Googling ger vid handen att just tändsystemet var en vanlig källa till problem. Ev. kan det finnas att köpa reservdelar: http://www.elisanet.fi/voimakone/Terhi.htm

men annars är tändsystemet nog lika eller liknade något i någon samtida moppe. 

En dålig kondesator leder ofta till att också brytarspetsen blir dålig så det kan vara aktuellt att byta även denna, eller putsa upp den i vart fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Tern tilllverkades i av Valmet i Finland och såldes där under namnet Terhi.

 

De problem du beskriver stämmer ganska bra med en dålig kondensatorn i tändsystemet.

Snabb Googling ger vid handen att just tändsystemet var en vanlig källa till problem. Ev. kan det finnas att köpa reservdelar: http://www.elisanet.fi/voimakone/Terhi.htm

men annars är tändsystemet nog lika eller liknade något i någon samtida moppe. 

En dålig kondesator leder ofta till att också brytarspetsen blir dålig så det kan vara aktuellt att byta även denna, eller putsa upp den i vart fall.

Jaha där ser man jag är faktist jättedålig på motorer! Kan du snälla länka här vilka exakta delar du tror jag lär beställa för jag har verkligen inte en aning men du verkar ju väldigt insatt!!!😁☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag att du börjar med det enklaste.

 

1. Byt tändstift och om detta inte hjälper

2. Spruta in lite startgas när motorn vill gå ned i varv. Om du på detta sätt kan få den att gå bättre så sitter felet i bränsletillförseln.

 

Det är nog få som har erferenhet av att meka med dessa motorer och kan hjälpa dig med #expertkunskaper". Att göra rent förgasaren borde vara ganska rättframt och något du kan göra utan specialkunskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena ja jag ska prova göra ren förgasaren men vet inte hur man gör har aldrig hållt på med båtmotorer förr! Kan du beskriva lite hur det går till??😁☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förgasaren vet andra bättre, men om du så småningom ska ge dig på tändningen får du börja fundera över hur du ska få loss svänghjulet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte på vilken grund du skall börja riva i förgasaren, och nej, jag har inga speciella kunskaper om denna motor. Generella kunskaper om förgasarrengöring kan du enkelt googla fram. Finns massor av filmer om rengöring av förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej om jag ska sammanfatta detta så bör jag se över förgasaren? Tändstiftet, och sen tänker jag på bränslepumpen bör man gå igenom den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, du skall byta stiftet nu direkt och detta inte hjälper testa att spruta i lite startgas i förgasaren när varvet sjunker. Om du med startgas kan få motorn att gå bättre om än under en kort stund så är det dags att kolla bränslesystemet. I annat fall kan man misstänka tändningen, vilket jag redan nu håller för troligast. Men det är inte så enkelt, bl.a. behöver du som nämnts en avdragare.

 

Återkom när du har testat med nytt stift och startgas så får vi se om det går att hjälpa dig vidare.

 

P.s. du kan som alterlativ till startgas fylla en injektionsspruta med bensin, men det är lite svårare att dosera. Trycker du in för mycket bränsle så sjunker alltid varvet, så ta det måttligt.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ska prova byta tändstift hoppas det finns till denna gammla motor bara😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Albinbjo:

Absolut ska prova byta tändstift hoppas det finns till denna gammla motor bara😅

NGK B6HS med gap 0,7-0,8 mm verkar vara rätt. Finns i stort sätt att köpa överallt. Biltema har motsvarade Brisk-stift. Jämför utseende på stiften innan du monterar det nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack är på Biltema nu så nu ska jag köpa det! Måste tacka för hjälpen och engagemanget det värmer 😁☺️🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat med nytt tändstift,motorn gick utan problem första 10-15 minuterna sedan la den av,sen startade den bara när jag la i högsta växeln,då gick den i nån minut sen la den av,motorn blir såhär där den börjar bli varm,sen tror jag kanske den inte pumpar upp bensin som den ska då jag märker att om jag pumpar lite så går den bättre! Vet inte varför det blir såhär:// bäst att skrota den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La i högsta växeln?

Kolla att luftskruven på tanken är öppen.

Det får inte förekomma läckage på slangen mellan tanken och bränslepumpen i motorn. Läcker det så sugs det in luft när motorn går och motorn stannar.

Är blåsan tillplattad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alltså jag vred gasen på högsta fart och startade körde utan choke då med, vet inte om det är högsta växeln,Men tror inte det läcker nåt luft i slangen utan jag tror det är nåt fel med själva pumpen? Vart sitter luftskruven då?  Varför lägger motorn av när den blir varm? Tappar komp typ

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sista Terhi/Tern tillverkades 1979. Så din motor är med andra ord minst 40 år gammal. Det är sannolikt att det är dags att byta åtminstone brytarspets, kondensator och bränslepumpens membran. Om din motor är vattenkyld skall även impellern bytas. Om du inte genom att titta på själva motorn kan avgöra om den är luft- eller vattenkyld så är motorer med vit kåpa luftkylda och de med grön kåpa är vattenkylda. 

Om du har en luftkyld motor så skulle jag börja med att byta kondensatorn och rengöra förgasaren. Om det finns ett bränslefilter någonstans på bränsleslangarna skulle jag byta det med. Om det inte finns något skulle jag sätta in ett sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade den idag och jag är ju ny med båtmotorer visade sig att jag inte hade skruvat av luftventilen på tanken tillräckligt mycket,idag körde jag i 1 timme och det va inga problem med motorn,det enda jag märker nu som är konstigt är att det finner ut bensin ur avgasröret när jag tar upp motorn ur vattnet,bensin blandat med vatten antar jag? Tycker den kanske har lite dåligt drag på högsta växeln så kanske ska göra ren förgasaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att vissa fel löser sig enkelt 🙂

Om du inte känner dig 100 % tvärsäker på att du kan skall du låta bli förgasaren, speciellt som motorn nu verkar fungera ok. Du kan komma att behöva nya packningar som kan vara svåra att få tag i och att justera in allting efteråt kräver lite motoröra och öga.

Det man kan göra om man misstänker att man har lite skit i förgasaren men motorn går hyggligt ändå är att köra igenom några liter alkylatbensin i stället för vanlig. Köp en kanister alkylatbensin för fyrtaktare och blanda i olja själv som du brukar göra. Köp inte färdigblandad alkylatbensin för tvåtaktare, den är avsedd för luftkylda högvarvare som motorsågar och röjsågar. Alkylatbensinen löser långsamt upp gamla avlagringar i förgasaren. Sedan kan du återgå till vanlig bensin igen.

Att det bildas oljeringar i vattnet är normalt för gamla tvåtaktare som inte är särskilt effektiva i sin förbränning. Även tvåtaktsoljan har en tendens att göra regnbågar i vattnet. Vådan man får ta för att man kör gamla sjuttiotalstvåtaktare :-)

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har faktist gjort så med den där oljan du beskrev just nu och jag tror det är därför den funkar nu så bra,min granne jobbar på Sandvik och har en maskin där som man gör ren förgasare och liknande saker med, han är expert på det så enda som känns oroande är att jag ska pilla sönder nåt när jag ska ta bort förgasarna åt han!😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

If it ain't broke don't fix it.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men OM jag skulle få förgasaren helt rengjord,vad skulle det va för positiva saker med det och vad är de negativa sakerna som kan hända? Blev osäker nu på om jag ska rengjorda den? Tycker ju den går lite svagt på högsta växeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...