Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej igen!

mina segel är gamla och väldigt slitna. Stor, Genua och fock. Jag har reparerat dem själv vid flera tillfällen på symaskinen. Inte så snyggt men prisvärt. Nu undrar jag hur man kan tvätta dem utan att skada dem mer? Jag läste någonstans att man kan blanda vatten och trälim tunt och svampa på - låta torka - och sedan stryka seglen med strykjärn. Låter väldigt hemmagjort - men funkar detta? Någon som provat eller hört hur man gör?

 

undrar

seglartanten i stortriss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla segel är gamla segel. 
Att smeta trälim tror jag inte en sekund på. 
 

Vill du tvätta seglet, tvätta det plant. Lägg det på en brygga eller trädäck, använd vatten, såpa och en mjuk borste. Skölj noga. Hissa dem sedan så torkar de. 
 

”Skrynklor” brukar försvinna med tiden när man viker seglen. På min första båt hade seglen knölats ner i sesgelsäckarna, och var duktigt skrynkliga. Tyvärr förstör man seglen sä. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förstå tanken bakom trälim men är tveksam till nyttan. Dock har jag "förstärkt" klubbvimpeln med trälim och det funkar riktigt bra, trodde det var egen uppfinning. Kanske är värt att prova på ett hörn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trewq:

Kan förstå tanken bakom trälim men är tveksam till nyttan. Dock har jag "förstärkt" klubbvimpeln med trälim och det funkar riktigt bra, trodde det var egen uppfinning. Kanske är värt att prova på ett hörn?

Hur gjorde du mer i detalj?

Vilka delar fick trälim?

Jag tycker vimplarna tar rätt mycket stryk så om man kunde få dem att leva lite längre skulle det inte vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev Mackey:

Hur gjorde du mer i detalj?

Vilka delar fick trälim?

Jag tycker vimplarna tar rätt mycket stryk så om man kunde få dem att leva lite längre skulle det inte vara fel.

Det var ett ständigt problem att vimpeln nöttes, i synnerhet i spetsen. Tog vanligt utomhus trälim och smetade på yttersta decimetern. När det torkat gick det inte att se. Vid säsongens slut syntes ingen nötning, så jag smetade på runt hela kanten, och nu flera år senare är vimpeln fortfarande oskadd.

Klubben förlåter nog intäktsbortfallet.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...