Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
kna

Tilt mätare ur funktion...

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt en ryds 20 dc 2005 inombird diesel och när jag tiltar upp eller ner så rör sig inte mätaren alls

den är alltid åt max upptiltad..någon som har erfarenhet av vad felan brukar vara?

 

mvh Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när tändningen är avstängd / strömmen bruten, går mätaren ner till botten då? i så fall verkar nån av dina givare bråka, antingen helt felinställda eller dax för utbyte. Var ett par år sen jag bytte givare & minns inte exakt hur jag ställde in dom, men svarar du på ovan & nämner vilket drev det gäller så får du säkert vägledning av mer kunniga :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkppling. När all ström är bruten står mätaren fortfarande i botten åt höger...den är helt livlös. Försökt med att knacka lite lätt på den men ingen reaktion  .. drevet är ett alfa one..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alright, kan ju vara en brusten kabel eller något nånstans då, hursom så är ju tiltmätare inte en väsentlig del i båtåkandet, från start kör du med trim helt nere och när båten planar tiltar du upp "tills det känns bra" sen kan du finjustera tills båten går som fortast vid det angivna varvtalet, googlar du så kan man se hur båten skall bete sig när man hamnar i rätt läge så att säga

 

är det givarna som är kassa så behöver dom bytas när båten står på land, dom sitter på drevet

Redigerad av dentar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev dentar:

Hursom så är ju tiltmätare inte en väsentlig del i båtåkandet, från start kör du med trim helt nere och när båten planar tiltar du upp "tills det känns bra" sen kan du finjustera tills båten går som fortast vid det angivna varvtalet, googlar du så kan man se hur båten skall bete sig när man hamnar i rätt läge så att säga.

Precis, jobbade med att kalibrera min, men insåg sedan att den är ganska onödig. Jag kollade aldrig på den. Bästa trimvinkel för att uppnå optimal fart/bränsleförbrukning eller lugn gång i sjön kan ingen trimmätare visa, den blir den den blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill åka typ i 15 knop lite längre sträcka. Brukar ni tilta den då? Är den rätt tiltad när den går som fortast på det varvtalet man har?

 

Mvh Hans 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev kna:

Om man vill åka typ i 15 knop lite längre sträcka. Brukar ni tilta den då? Är den rätt tiltad när den går som fortast på det varvtalet man har?

 

Mvh Hans 

Blir ju dyrt att åka i just 15 knop då båten inte planar ordentligt. Gör man det så är det pga, väder/sjö. Då vill man ju antingen trycka ner eller lyfta nosen beroende på varifrån sjön kommer. 
Tycker du att du har råd att köra halvplanande även i vackert väder är ett tips att ge fan i att titta bakåt för att slippa se konsekvenserna av svallet du drar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med fast position på gasen tiltar du till det läge båten går fortast. 

Titta på vågorna din båt skapar, när de är minst går båten lättast.

Generellt åker du 0- "båtens längd i meter" knop eller 20+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips 

Blir att prova lite olika hastighetet för känna vart den går lättast..

 

Mvh Hans 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...