Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
petterchon

Mercruiser byte från 1,7L TDI till 4.3L MPI

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en Karnic bluewater 2260 -04 med en skuren Mercruiser 1,7L TDI ca 120hp.

Då den motorn ej är att räkna med så har jag en idé om att sätta i en begagnad Mercruiser 4,3L MPI V6 i den.

Motorn är från 2009, har gått ca 200h och innehar 225hp.

 

Har grejat en del med utombordare men mindre med inombordare, så behöver lite input och svar på frågor!

Kommer ta in mekanikerhjälp för montage.

 

- Har hört att det är samma mått på infästningarna på båda motorerna, någon som kan bekräfta?

- Är 4,3l V6 bra motorer? Hur många timmar ungefär kan man räkna med att en sån går? Anses 200h vara mycket? 

- Kan detta bytet innebära att man bör ha annan utväxling på drevet?

- Nåt man bör kolla efter på dessa motorer när man köper begagnat? Bortsett från det självklara.

 

Kom gärna med synpunkter och om någon har en likadan båt, PMa gärna!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om båten går att försäkra med nästan dubbelt så många hk som originalet, många försäkringsbolag vägrar att försäkra övermotoriserade båtar.

Hur blir båtens egenskaper med så mycket kraftfullare och tyngre motorn kan jag inte uttala mig om, normalt motsvaras 1.7 l diesel med 3.0 liters mercruiser.

200 timmar är inte mycket på en motor med sötvattenkylning om den kördes med förstånd. Du kan väl begära en kompressionsprov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte uttala mig om huruvida motorn passar i din båt, men blocket i 4,3:an är världens mest tillverkade motor. Beprövad och lätt att hitta grejer till mao. Den lär vara avsevärt mycket bredare än gamla motorn iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kommer att väga 125kg mer och ta mera plats. Den lämnar också mer Hk/vrid än 1.7:an. 

 

Vad har du för drev idag?

Du får nog räkna med ett drevbyte, fel utväxling och troligtvis fel propeller. 

 

Om det hade varit jag i din situation, skulle jag försöka köpa en komplett drivlina (motor, sköld och drev).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-06 vid 08:44 skrev jan_af_lisoe:

Kolla om båten går att försäkra med nästan dubbelt så många hk som originalet, många försäkringsbolag vägrar att försäkra övermotoriserade båtar.

Hur blir båtens egenskaper med så mycket kraftfullare och tyngre motorn kan jag inte uttala mig om, normalt motsvaras 1.7 l diesel med 3.0 liters mercruiser.

200 timmar är inte mycket på en motor med sötvattenkylning om den kördes med förstånd. Du kan väl begära en kompressionsprov.

Åhfan, tack för tipset. 
Har skymtat samma modell på båt med samma V6or i på nätet så borde passa/funka...
Ska se till och göra komptest.

 

2020-06-06 vid 09:35 skrev patrikflink:

Den kommer att väga 125kg mer och ta mera plats. Den lämnar också mer Hk/vrid än 1.7:an. 

 

Vad har du för drev idag?

Du får nog räkna med ett drevbyte, fel utväxling och troligtvis fel propeller. 

 

Om det hade varit jag i din situation, skulle jag försöka köpa en komplett drivlina (motor, sköld och drev).

Har ett Alpha one gen 2 drev på båten idag. 

Motorn jag tänkt köpa passar på drevet så hade vart gött å slippa göra för stora åtgärder.

Kan man ändra utväxling på nåt vis? Eller är det byte av hela drevet som gäller? Hur vet man vad man bör ha för utväxling?

 

Tack för bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev petterchon:

Åhfan, tack för tipset. 
Har skymtat samma modell på båt med samma V6or i på nätet så borde passa/funka...
Ska se till och göra komptest.

 

Har ett Alpha one gen 2 drev på båten idag. 

Motorn jag tänkt köpa passar på drevet så hade vart gött å slippa göra för stora åtgärder.

Kan man ändra utväxling på nåt vis? Eller är det byte av hela drevet som gäller? Hur vet man vad man bör ha för utväxling?

 

Tack för bra svar!

Absolut.

Överhuset sitter utväxlingen.

Inte som VP, dom kör underhuset.

Men enklast är att byta hela drevet som jag skrev. Du måste ta reda på vilken utväxling du har idag. Alpha One gen 2 är mycket bra drev.

Screenshot_20200608-092244.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev patrikflink:

Absolut.

Överhuset sitter utväxlingen.

Inte som VP, dom kör underhuset.

Men enklast är att byta hela drevet som jag skrev. Du måste ta reda på vilken utväxling du har idag. Alpha One gen 2 är mycket bra drev.

Screenshot_20200608-092244.png

Märkliga utväxlingssiffror eller fattar jag trögt?

 

1:47 , 1:62 , 1:81 och 1:94 ??

 

sedan är det;

 

2:1 och 2,4:1 vilket kanske känns mer normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...