Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
en_saga

Högt oljetryck, ett problem likaväl som för lågt MD3B

Rekommendera Poster

Ja, då är det sommar snart och problemen kommer smygande...

Kör på "lånad tid" en gammal MD3B som hitintills varit en gammal trotjänare men nu blir jag fundersam. Problemet är att jag har för HÖGT oljetryck. Jag har installerat en oljetrycksmätare/givare för att få bättre koll på motorns kondition. På tomgång efter start ligger trycket på 3,5 bar / 700 varv. Senare stiger trycket till 4.0 bar / 1200 rtm. När motor och olja blir varm borde ju trycket sjunka men istället stiger trycket mot 4,5 bar!!

Har för säkerhets skull bytt både oljetrycksmätare och givare men problemet kvarstår...

Enligt instruktionsboken för MD3B bör oljetrycket ligga på 0,8 - 1,5 bar vid tomgång och fullvarv 2.0 - 3.0 bar, alltså långt ifrån mina värden.

Jag funderar på vad som kan vara fel och hur man lämpligen återställer detta.

Själv funderar jag på om reduceringsventilen uppe i oljepumpen trögar. Den består ju av en kolv och en tillhörande tryckfjäder. Kan det vara så att kolven fått en koks/avlagringsbeläggning på ytan och därmed trögar i sin funktion? Detta skulle ju kunna förklara varför trycket stiger när motorn blir varm då metallen i kolven utvidgar sig vid värme och därmed trögar ytterligare i själva loppet.

 

Hur åtgärdar man då ett sådant problem?

1.  Ja, antigen måste man demontera själva oljepumpen, lagom roligt då det stora balanshjulet sitter i vägen , och det är trångt som attan. Plocka ur pumpkugghjulen för att komma åt att rengöra själva kolven med dessa beläggning.

 

2. Ett annat sätt är lite mera "quick and dirty". Köpa 4 lit rengöringsolja på Biltema och helt enkelt rengöra den gamla dieselmotorn, frågan är bara hur motorn kommer att bete sig efter en sådan rengöring. Blir rengöringen för "kraftig" så att säga på alla gamla packningar och O-ringar som då befrias från år av ingrodda koksavlagringar och att jag istället får nya problem på halsen.

 

Tänker jag fel om orsaken till det höga oljetrycket? Jag har hört någon säga att så länge trycket inte går över 6.0 bar så behöver man inte vara orolig, men det känns lite riskfyllt.

 

Vilket alternativ skulle ni välja och ännu hellre, är det någon som haft likartade problem och hur har du i så fall kommit till rätta med dem.

 

Väntar tålmodigt på svar... 

oljepump MD3B.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr har jag få svar, men som du är jag lärd att för lågt och högt är dåligt. Lågt pga. brist på smörjning och högt för risk att skapa läckage.

 

Jag förstår  dock inte logiken i att trycket skall sjunka efter hand motorn går. Borde det inte bli högre och sedan konstant?

 

Utan erfarenhet av just reningsolja, så tror jag ändå som du. För kraftiga rengöringar eller liknande  ingrepp i gamla motorer riskerar att skapa nya problem som inte fanns innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen, här kan du få bra dåliga och ibland helt felaktiga råd.

Jag förmodar att din oljetrycksmätare är en elektrisk, kan bli mycket konstigt med det elektriska.

Mitt råd är att koppla in en manometer direkt in i smörjsystemet, alltså ett rör tex. där oljetrycksgivaren sitter, på detta rör en klocka som påverkas direkt av oljetrycket.

 

Om du läser lite mellan raderna så är jag ganska tveksam om du verkligen har sådant tryck, det brukar snarare vara för lågt.

 

Lycka till och återkom gärna med ytterligare mätningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goafton Pentax och Jonas Polar.

Jag håller med dig Pentax, skumt med så högt tryck. Därför har jag köpt en ny givare och mätare men med samma höga mätvärden. Jag "lurade" själv på någon form av jordningsfel men då jag slår på tändningen stiger nålen på oljetrycksmätaren upp till värdet noll, alltså helt korrekt, och impedansen ligger på 8-9 ohm. Hade jag haft ett kontaktproblem skulle motståndet blivit högre och mätarnålen skulle då stannat en bit över nollnivån på mätaren då jag slagit på tändningen men utan att starta motorn. 

Tror tyvärr fortfarande att felet sitter i reduceringsventilen i oljepumpen.

 

Till Jonas: När motorn blir riktigt varm blir också oljan lite tunnare och därmed tappar oljepumpen lite effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte impedans utan resistans! 

 

Såvida du inte matar givaren med växelspänning, vilket jag aldrig hört talas om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gamla MDxB brukar inte ens med fullt öppen ventil orka prestera i närheten av ditt uppmätta tryck på tomgång. Att trycket stiger vid ökad temp på oljan är också "fel". Håller med ovan, försök få tag på en mekanisk manometer och mät.

Bara några kontrollfrågor - givaren sitter väl på "rätt" ställe ?  Hur länge har den varit såhär ?  Har haft MD3B, men vill minnas att det bara var varningslampa och inte mätare på den VP-tavlan.

 

bild.png.6e15b565f689e17eb508c32c50a39e9f.png

 

OT:

Nu är ju kanske de prylar du satt dit lite bättre. Men som innehavare av ett par italienska sportvagnar från när det begav sig har jag bitter erfarenhet av just (analoga) oljetrycksgivare. Av originalgivarna var det 1 av 5 som höll (visade rätt) även efter att motorn blivit varmkörd. Har nog bränt en förmögenhet på nya givare, ända tills jag köpte Biltemas och gjorde ett litet "signalkonverterkort" med en PIC-processor som jag kalibrerade upp med manometer.

Visst är det kul med oljetrycksmätare, men de måste ju visa rätt också.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha sett din motor närmare så har den väl oljetrycksmätar uttaget just innan filtret, om du nu verkligen har så högt tryck och det stiger vartefter flödet ökar så prova filterbyte och välj rätt filter ev kan ju anmärkningar finns gällande backventil mm som numera är vanligt i filtren.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev en_saga:

Goafton Pentax och Jonas Polar.

Jag håller med dig Pentax, skumt med så högt tryck. Därför har jag köpt en ny givare och mätare men med samma höga mätvärden. Jag "lurade" själv på någon form av jordningsfel men då jag slår på tändningen stiger nålen på oljetrycksmätaren upp till värdet noll, alltså helt korrekt, och impedansen ligger på 8-9 ohm. Hade jag haft ett kontaktproblem skulle motståndet blivit högre och mätarnålen skulle då stannat en bit över nollnivån på mätaren då jag slagit på tändningen men utan att starta motorn. 

Tror tyvärr fortfarande att felet sitter i reduceringsventilen i oljepumpen.

 

Till Jonas: När motorn blir riktigt varm blir också oljan lite tunnare och därmed tappar oljepumpen lite effekt.

 

Varför inte övertyga oss som tvivlar då med en mätning med manometer som påverkas direkt av trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hybro:

Inte impedans utan resistans! 

 

Såvida du inte matar givaren med växelspänning, vilket jag aldrig hört talas om. 

...klartecken från kön 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era engagerade inlägg.

Det känns rätt att mäta upp oljetrycket med en manometer innan man börjar riva ner oljepumpen för att putsa upp ev. koksbeläggningar på kolven inne i reduceringsventilen. Jag håller med er, en så gammal motor borde inte kunna prestera ett så högt oljetryck.

Det stämmer också som IngemarE påpekar. I sin ursprungliga version innehöll instrumenttavlan till MD3B ingen oljetrycksmätare utan bara en gul signallampa som indikerar för lågt oljetryck.

 

Det är jag själv som valt att komplettera med Biltemas oljetrycksmätare/givare och adapterkrage mellan motorblocket och oljefiltret.  Se bild.

Faktum är att tiden innan jag installerade oljetrycksmätaren kändes bättre  (mindre att oroa sig för), d.v.s så länge den gula oljetryckslampan inte lyste var allt OK. Lite "strutsbeteende" men det kändes ju bättre!

 

...annars, vad tror ni om att köra rengöringsolja på en så gammal motor?

Är det bara att skapa sig ännu mera problem?

 

 

 

 

20200602_191633.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för adapterkrage på oljefiltret och att införa en mätpunkt på ett nytt ställe, skulle jag satt en T-koppling där den ordinarie oljetryckskontakten sitter och kompletterat med mätaren där. Inte sällan finns en tanke med placeringen av givaren, att sätta den precis vid filter/pump säger inte alltid så mycket om trycket "ute i motorn"....

 

Vad är det för extrakontakt du har till vänster ?  Har du flyttat ordinarie oljetryckskontakt hit också ?  Vad har du då i dess gamla hål ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Istället för adapterkrage på oljefiltret och att införa en mätpunkt på ett nytt ställe, skulle jag satt en T-koppling där den ordinarie oljetryckskontakten sitter och kompletterat med mätaren där. Inte sällan finns en tanke med placeringen av givaren, att sätta den precis vid filter/pump säger inte alltid så mycket om trycket "ute i motorn"....

 

Vad är det för extrakontakt du har till vänster ?  Har du flyttat ordinarie oljetryckskontakt hit också ?  Vad har du då i dess gamla hål ?

Nejdå, den ursprungliga oljetryckskontakten sitter i sitt ursprungliga hål i motorblocket. Den extra kontakten som du ser är en givare för oljetemp, hängslen och livrem du vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...