Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Båtklubb ordningsregler, och ändring i dessa utan att informera först.

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Det är inte direkt en fråga om segling,  men som berör oss alla som tillhör en båtklubb i alla fall.  Administrator får flytta inlägget i så fall. 

 

Jag tillhör en båtklubb som fungerar som en ideell förening där dem har stadgar och bilagor till stadgan s.k ordningsföreskrifter. 

det verkar vara ganska vanligt att båtklubbar har en bilaga med ordningsföreskrifter där dem skriver särskilda regler angående båtplatser, ställ platser mm. 

 

Min första frågan:  Är det lagligt att styrelsen beslutar och ändrar hur som/när som helst  i ordningsföreskrifter utan att man först ta frågan i en årsmöte om man till exempel tycket att i år är det många båtar som inte har lagt i och då kommer vi att ta en straffavgift om 2500SEK/vecka.   Min båtklubb har gjort så i år,  7 dagar innan sista datum för sjösättning beslutat om straff och skicka ett faktura hem.  Dem skriver i föreskrifter att man måste ansöka inom 14 dagar om tillstånd att vara kvar.,  grejer är att dem ändrade  den 7 dagar innan så detta med 14 dagar gäller inte.  Sedan informerade dem inte hos via mail, facebook eller nått annan sett , utan man har ändra och sedan lagt den i hemsidan den nya revisionen utan att på ett bättre sett informerad. 

 

Jag har inte kunna sjösätta i år pga en skada på min segelbåt som orsakades förra året när min båt lågt förtöjd på min båtplats (förmodligen min båtgranne som körde på mig och inte erkände) så båten ska tas till ett varv för reparationer, sen byggde jag  en båtvagn med tanken om att flytta båten till vagnen och flytta den från hamnplan innan sjösättningsdag,  på vår båtklubb finns det inte egen liftkran utan en fabrik som ligger bredvid brukar lånar sitt,  jag bokade den 2 gånger, en 5 dagar innan sjösättningen och en samma dag som sista dag för sjösättning  och vid båda tillfälle har dem  bokad av (pga den första kunde inte den dagen och den andra gick sönder kranen).  Båtklubben vet om skadan, jag har informerad  om att jag har bokad vi två tillfälle lyftkran med att det har inte blivit av,  och att jag har byggt till och med en vagn dvs allt möjligt i min makt men dem säger att det är inte deras problem och att jag ska betala fakturan på 2500SEK/vecka. 

 

Hur skulle ni hantera situationen? 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrelsen är utsedd av medlemmarna för att sköta klubben, så rätt mycket får styrelsen göra utan medlemmarnas direkta godkännande. Gillar man inte styrelsen får man helt enkelt välja en annan styrelse.

 

Det normala är att förankra kommande förändringar och informera tydligt.

 

Det är troligtvis inte okej att utan förvarning med kort varsel besluta om en avgift för de som inte sjösätter i tid. Om syftet är att få bort båtarna från varvsplanen är det ju dessutom bättre att informera i god tid.

 

Jag tror inte du kan få något bra svar på dina frågor utan att avslöja vilken klubb det gäller så att man har möjlighet att läsa ordningsregler, stadgar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå i båtklubbens stadgar hur man får göra ändringar i dessa. Ofta måste det till beslut på ett par stämmor (vår+höst) innan de får ändras. 
Kolla i klubbens stadgar vad som gäller. 

 

Du kan också kolla om det finns undantag av personliga skäl. Är man t ex sjuk och behöver ett sabbatsår, eller båten har en allvarligare skada man reparerar brukar det gå att ansöka om dispens. Man brukar vilja försöka komma åt ”ruttna raden”, dvs de båtar som bara ligger på land år ut och år in, och inte används, med den typen av sanktioner. 
 

Det kan ju också vara så att man behöver då planen tom av olika skäl; t ex att den används som parkering eller liknande sommartid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Styrelsen är utsedd av medlemmarna för att sköta klubben, så rätt mycket får styrelsen göra utan medlemmarnas direkta godkännande. Gillar man inte styrelsen får man helt enkelt välja en annan styrelse.

 

Det normala är att förankra kommande förändringar och informera tydligt.

 

Det är troligtvis inte okej att utan förvarning med kort varsel besluta om en avgift för de som inte sjösätter i tid. Om syftet är att få bort båtarna från varvsplanen är det ju dessutom bättre att informera i god tid.

 

Jag tror inte du kan få något bra svar på dina frågor utan att avslöja vilken klubb det gäller så att man har möjlighet att läsa ordningsregler, stadgar mm.

Jag har läst i stadgarna,  och om dem ska ändra i själva stadgarna måste dem ha årsmöte mm men det men det finns ingenting skrivet om hur ändringar går till på själva ordningsregler,  svaret jag fick var att styrelsen kan ändra ordningsregler men inte på vilken sätt.???

 

Fakturan jag har fått  står "" detta är ett årsmötesbeslut"  jag har läst årsmötessbeslut från i år och det står ingenting om frågan där.  Jag har kräv kopian på årsmötesbeslutet och kopian på ordningsregler innan dem ändrade den för 7 dagar sedan för att se vad som gällde innan.  dem påstår att det har stått på ordningsregler om straffen förut men jag har aldrig hör talas om sånt förut.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det brukar stå i båtklubbens stadgar hur man får göra ändringar i dessa. Ofta måste det till beslut på ett par stämmor (vår+höst) innan de får ändras. 
Kolla i klubbens stadgar vad som gäller.

Det är helt rätt, @Peter_K när det gäller rena stadgeändringar.

Men nu var det nog inte stadgeändringar, utan andra dokument såsom ordningsregler som TS ärende gällde. Även om TS uppfattar det som "bilagor till stadgarna" så är det nog snarast ytterligare dokument/föreskrifter utöver stadgarna. Dvs inte själva stadgarna (som mycket riktigt har en särställning).  Möjligen om dessa avgifter regleras av stadgarna eller att stadgarna reglerar hur de skall beslutas kan det vara relevant.

 

Och mer specifikt verkar det vara en justering av vad som gäller det som går lite utanför det vanliga, t ex båtar som inte sjösätts (kanske t.o.m. är övergivna). Egentligen ganska typiska saker som styrelsen beslutar om och får besluta om löpande under året.

 

Jag tycker det låter som att båtklubben tröttnat på dig (och kanske andra liknande båtar), inte omöjligt att det skett efter klagomål från andra. Då behöver de agera, för styrelsen representerar alla. Och jag förstår av det du skriver att det inte är första gången de pratat med dig, eller hur ?  Det verkar generellt finnas lite fnurror på tråden i kommunikationen och stämningen, med båtplatsgranne som du tror krockat med din båt men inte vill erkänna o.s.v.

 

Håller med om att det egentligen inte är styrelsens problem att du inte får bort din båt. Om du ligger på en plats som skall vara tom nu så får du ju helt enkelt ringa efter en annan kran så du kommer bort därifrån om du är så sent ute. Det finns företag som bara håller på med detta.

 

Vi har liknande regler hos oss. En del av upplägget används som badplatsparkering från 1/6, och resterande måste vara tom för att föreningen skall kunna utföra grusning, slyröjning och annat på ett rationellt sätt.

Sedan är ett mycket vanligt sätt att annonsera ordningsregler och förändringar just via klubbens hemsida. Alla har inte t ex Facebook.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt.Grefab Göteborg klistrar på en lapp på båten och tar man inte kontakt och betalar platsen så tar dom båten och skrotar den dom har gjort det med 5 båtar nu och kommer att ta fler Hur får man bort båtar som bara ligger och tar plats FRÅGA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att säga att platsen för en liten båt kostar 5900

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-06-05 vid 16:51 skrev IngemarE:

Det är helt rätt, @Peter_K när det gäller rena stadgeändringar.

Men nu var det nog inte stadgeändringar, utan andra dokument såsom ordningsregler som TS ärende gällde. Även om TS uppfattar det som "bilagor till stadgarna" så är det nog snarast ytterligare dokument/föreskrifter utöver stadgarna. Dvs inte själva stadgarna (som mycket riktigt har en särställning).  Möjligen om dessa avgifter regleras av stadgarna eller att stadgarna reglerar hur de skall beslutas kan det vara relevant.

 

Och mer specifikt verkar det vara en justering av vad som gäller det som går lite utanför det vanliga, t ex båtar som inte sjösätts (kanske t.o.m. är övergivna). Egentligen ganska typiska saker som styrelsen beslutar om och får besluta om löpande under året.

 

Jag tycker det låter som att båtklubben tröttnat på dig (och kanske andra liknande båtar), inte omöjligt att det skett efter klagomål från andra. Då behöver de agera, för styrelsen representerar alla. Och jag förstår av det du skriver att det inte är första gången de pratat med dig, eller hur ?  Det verkar generellt finnas lite fnurror på tråden i kommunikationen och stämningen, med båtplatsgranne som du tror krockat med din båt men inte vill erkänna o.s.v.

 

Håller med om att det egentligen inte är styrelsens problem att du inte får bort din båt. Om du ligger på en plats som skall vara tom nu så får du ju helt enkelt ringa efter en annan kran så du kommer bort därifrån om du är så sent ute. Det finns företag som bara håller på med detta.

 

Vi har liknande regler hos oss. En del av upplägget används som badplatsparkering från 1/6, och resterande måste vara tom för att föreningen skall kunna utföra grusning, slyröjning och annat på ett rationellt sätt.

Sedan är ett mycket vanligt sätt att annonsera ordningsregler och förändringar just via klubbens hemsida. Alla har inte t ex Facebook.

Jag fick en skadan förra året i hamnen när båten var förtöjd, det är därför jag har inte kunna sjösätta. styrelsen kontaktades och dem vet varför. ja dem vill säker bli av med mig.. Eftersom jag kräver rättvisa och att alla ska behandlas på samma sett vilken inte är fallet i båtklubben. Tillhör du styrelsen kan du göra som du vill. Säger du emot trakasserar dem dig till du lämnar klubben så fungerar där. 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mauritx:

Jag fick en skadan förra året i hamnen när båten var förtöjd, det är därför jag har inte kunna sjösätta. styrelsen kontaktades och dem vet varför. ja dem vill säker bli av med mig.. Eftersom jag kräver rättvisa och att alla ska behandlas på samma sett vilken inte är fallet i båtklubben. Tillhör du styrelsen kan du göra som du vill. Säger du emot trakasserar dem dig till du lämnar klubben så fungerar där. 

Du har alltså en båt som inte kan sjösättas p.g.a. en skada som du fick förra året, och som är så illa att den måste repareras på varv. Dit du inte har fått den på ett år. Först nu när deadline för att båtarna skulle vara sjösatta närmade sig bokade du kran. Men det blev inte av.

Fast kranar finns ju att boka året om, närsomhelst ?  Särskilt om den finns på grannföretaget borde det ju gå att lösa även på andra tider. Och vagnar kan man också hyra/låna, särskilt när andra har sjösatt (fast nu har du ju byggt en vagn). Eller är du ovän med dem också ? 

 

Tyvärr är konfrontation inget bra sätt för dig att komma till en lösning. Är du riktigt ärlig finns det kanske anledning även i ditt agerande till att ni inte är sams, eller hur ?  Istället för att "kräva rättvisa" kanske du skulle lagt energin på att försök få ordning på din båt som nu stått där ett år, och få den i sjön.

 

För varför "vaknar" du först en vecka före sista sjösättningsdagen ?  Antagligen för att styrelsen börjar grymta och hota med att det snart kommer kosta om du inte får din trasiga båt (som du inte reparerar) från upplägget.

Har du ens en plan att visa dem för när båten kommer vara borta, och en kran bokad ?  Det är nog en nödvändig början om de skall tro på dig alls efter så lång tid.

 

Eller är du helt enkelt i luven på din båtplatsgranne som du "tror" har orsakat skadan, och av princip inte velat göra något förrän denne erkänner och betalar ?

 

Många frågor, men mynten brukar ha två sidor. Historierna också.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser nu i en annan tråd att du för mindre än ett år sedan verkar ha bytt till nuvarande båtklubb (då du i augusti förra året efterlyste tips, se nedan). Dessutom att du var ute efter en renodlad segelbåtsklubb p.g.a. "bättre gemenskap". Gillar du alltså inte att umgås med oss som (f.n.) äger en motorbåt ?  Är vi måhända samma skrot och korn som styrelsen du är osams med 😀 ?

 

Kanske heller inte den bästa början som ny i en båtklubb att "kräva rättvisa" och börja med att lägga upp en trasig båt på klubbens upplägg som inte repareras o.s.v. Har du tänkt på det ?: 

 

Eller bytte du kanske aldrig båtklubb ?  För skadan du fick på badstegen är ju sedan förra sommaren:

Och vad sade försäkringsbolaget, är inte skadan reglerad än ?  Du återkopplade aldrig till trådarna ovan.

 

Edit: Tänk också på att försäkring/vållande/ersättningsskyldigheten är lite annorlunda på sjön än t ex för bil. Vanligen får du ta skador som andra orsakar på din båt själv, om det inte kan bevisas uppsåt eller vårdslöshet (fylla o.s.v.). En olyckshändelse som detta säkerligen skulle klassas som (då grannen inte hade uppsåt att köra sönder din båt) får du rent formellt sett nog reglera själv. För du hade väl försäkring på båten, så varför har det - på ett helt år - inte lösts den vägen ?

 

Edit2: Ser också i annan tråd att du så sent som i måndags efterlyste info om däck då din båtvagn inte har körbara hjul. Då inställer sig ju frågan vart du tänkte lyfta din osjösättningsbara båt med kranen du bokade men som inte blev av. Enligt uppgift p.g.a. kranfolket. Till sjön i alla fall fast den inte är sjöduglig, eller till din vagn som inte kan rulla ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev IngemarE:

Ser nu i en annan tråd att du för mindre än ett år sedan verkar ha bytt till nuvarande båtklubb (då du i augusti förra året efterlyste tips, se nedan). Dessutom att du var ute efter en renodlad segelbåtsklubb p.g.a. "bättre gemenskap". Gillar du alltså inte att umgås med oss som (f.n.) äger en motorbåt ?  Är vi måhända samma skrot och korn som styrelsen du är osams med ?

 

Kanske heller inte den bästa början som ny i en båtklubb att "kräva rättvisa" och börja med att lägga upp en trasig båt på klubbens upplägg som inte repareras o.s.v. Har du tänkt på det ?: 

 

Eller bytte du kanske aldrig båtklubb ?  För skadan du fick på badstegen är ju sedan förra sommaren:

Och vad sade försäkringsbolaget, är inte skadan reglerad än ?  Du återkopplade aldrig till trådarna ovan.

 

Edit: Tänk också på att försäkring/vållande/ersättningsskyldigheten är lite annorlunda på sjön än t ex för bil. Vanligen får du ta skador som andra orsakar på din båt själv, om det inte kan bevisas uppsåt eller vårdslöshet (fylla o.s.v.). En olyckshändelse som detta säkerligen skulle klassas som (då grannen inte hade uppsåt att köra sönder din båt) får du rent formellt sett nog reglera själv. För du hade väl försäkring på båten, så varför har det - på ett helt år - inte lösts den vägen ?

Nu tycker jag du "låter" som en del styrelsmedlemmar och/eller funktionärer i båtklubbar tyvärr gör. Rätt gnälliga! Ibland med viss rätt och ibland helt utan anledning.

 

Jag måste försvara TS lite.

  

2019-08-06 vid 16:01 skrev Mauritx:

jag är också ute efter gemenskapen som kan finna i en renodla segelbåtsklubb

Mauritx är ute efter en "gemenskap som kan finnas" , inte en "bättre gemenskap". Du citerar felaktigt. Är man intresserad av tex. klubbseglingar och andra gemensamma seglingsaktiviteter så kan detta vara en bristvara i blandklubbar. Många i styrelsen är motorbåtsägare efter som huvuddelen av båtarna är motorbåtar.

 

 Sedan håller jag med om att en gammal skada inte kan vara orsak att ha båten kvar på land utan att betala vad det kostar. Här förstår jag absolut dig och styrelsen i den aktuella klubben.

 

Åter till frågeställningen.

Om vi får reda på vilken klubb det gäller så kan vi säkert hjälpa till att tolka stadgar och ordningsregler. Klubben i Hjälmaren som det talades om tidigare har avgifter för att förvara båten på land och det är väldigt vanligt att man får straffavgift om man ligger kvar efter sjösättning.

Inget konstigt med det!

Det som är konstigt - om det nu är så - är att reglerna plötsligt ändras en vecka före sjösättning. Jag tvivlar på att det är så, men man ska aldrig säga aldrig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sned badstege kan väl inte vara så funktionshindrande att det inte går att sjösätta båten??

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog rätt vanligt. I vår klubb så står det i stadgan att styrelsen beslutar om ordningsregler. Alltså kan styrelsen ändra och justera reglerna under året. Allt utifrån klubbens bästa. Om de sen har blivit helt vilda och skrivit galna regler så röstar vi på en annan styrelse vid nästa årsmöte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, skall ordningsregler och liknande vara nödvändiga att besluta på årsstämmor eller via stadgeändringar skulle det inte vara lätt......😎

Däremot kan extra uttaxeringar vara föremål för årsstämmobeslut så det kan kanske vara en gråzon i detta case.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte de exakta förhållandena och kan därför inte försvara varken TS eller hans båtklubb men en viss förstråelse för båtklubben om TS är "nyinflyttad" i hamnen och påstår att han inte kan sjösätta p g a en skadad badstege i juni förra året. Speciellt om man (som vår klubb) har problem med sommarliggare på land. Vi har också avgiftshöjning för sommarliggarna men man kan få ett friår på land om man är sjuk, bor tillfälligt på annan ort, har reparations-/renoveringsprojekt igång eller annat.
Sen kan jag förstå TS om det verkligen är så att styrelsen, en vecka innan, meddelar om en avgift fast det verkar ju mer som att det var en justering av avgiften och inte från 0 till 2 500 kr/v.
Justerades den från...typ 2 000 kr/v till 2 500 kr/v så är det ju ingen överraskning att man är tokless på sommarupplagda båtar.
Sen undrar jag om man har någon maxavgift? Det har vi i vår klubb. Ett tak på hur hög avgiften blir.
Genererellt gäller väl, som påpekats, att styrelsen kan besluta om avgifter om det inte står i stadgarna att avgifter ska beslutas av stämman. I så fall vilka avgifter. Många föreningar har det reglerat i stadgarna. Att vissa avgörande avgifter ska beslutas på stämman.
Är man missnöjd med styrelsen kan man samla ett gäng medlemmar och kräva en extra stämma där man avsätter styrelsen. Väljer en ny!
Hur många medlemmar krävs för en extra stämma?
Ja.... det står i stadgarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Janken:

- - -
Är man missnöjd med styrelsen kan man samla ett gäng medlemmar och kräva en extra stämma där man avsätter styrelsen. Väljer en ny!
Hur många medlemmar krävs för en extra stämma?
Ja.... det står i stadgarna.

Å då vill det till att de som krävt byte av styrelsen har kandidater på kö till en ny styrelse.

Den kön brukar inte vara så värst lång.....

Det är nog en vanlig orsak till att de flesta medlemmar "låter styrelsen hållas" så länge det sker inom rimliga ramar. Att delta i styrelsearbete kräver en hel del tid om uppgiften tas seriöst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Lintott:

Å då vill det till att de som krävt byte av styrelsen har kandidater på kö till en ny styrelse.

Den kön brukar inte vara så värst lång.....

Det är nog en vanlig orsak till att de flesta medlemmar "låter styrelsen hållas" så länge det sker inom rimliga ramar. Att delta i styrelsearbete kräver en hel del tid om uppgiften tas seriöst.

Så sant så sant!
Själv är jag ordförande i en bostradsrättsförening och gudarna ska veta att det krylllar av "kompetenta experter" bland medlemmarna. Såna som alltid i efterhand vet hur man borde ha bedömt ett anbud. Som tycker att vår förening (90 hushåll i SUndsvall) borde ryta i mot Discovery Channel när Telia och Discovery Channel har en avtalstvist 😀
Men rent formellt så säger lagen om idéella föreningar att medlemmarna kan kräva en extra stämma och avsätta styrelsen under ett verksamhetsår. Sen är det lite olika hur många av medlemmarna som måste kräva en extra stämma.
Att ingen av alla superkompetenta tyckare är villig att ställa upp som förtroendevald.... det är ett annat problem!
En förening är dock aldrig bättre än de medlemmar den har.
Eller för att vända på resonemanget.
En förening har den styrelse den förtjänar. Det är ju faktiskt medlemmarna som har valt och tillsatt sin styrelse.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Janken:

Som tycker att vår förening (90 hushåll i SUndsvall) borde ryta i mot Discovery Channel när Telia och Discovery Channel har en avtalstvist 😀

Tricket är att man berömer de kompetenta tyckarna för ett bra initiativ, sedan ger man de kompetenta tyckarna i uppgift att lösa problemet. I det här fallet ber man dem skriva ihop ett brev som man ger till ordföranden och leta reda på vilken kontaktperson som man skall skicka brevet till.
Sedan brukar det bli tyst, det blev nämligen jobbigt. 
Funkar varje gång. 😁

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...