Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Atletarn

Behöver lite hjälp ang Propeller, har jag fått hem fel?

Rekommendera Poster

Jag köpte mig en Yamaha 30hk 1990 för några dagar sen och det satt ingen propeller på när jag köpte.

Jag hade ingen aning om vilken propeller som passar till min båt så jag tog kontakt med Drev.se och gav dom all info om motorn så dom valde ut vilken propeller jag skulle ha.  Tänkte jag skulle montera på propellern idag men den går för långt in så den tar i "propeller huset" fast att jag har "distansen" på före propellern. Det är väl meningen att propellern ska klämmas mot den distansen ? Fick även med ett propeller kit med ny mutter och mässing distans men det passa inte heller något bra. sätter jag på distansen så täcker den resten av drivaxeln så jag kan inte få på någon mutter.

 

 

Är det fel propeller jag har fått eller va kan de bero på? Bifogar  2 bilder för att göra de lättare.

Mvh Andreas 

1.thumb.jpg.366bc95357a88f85dc57a83529afdf3a.jpg2.thumb.jpg.6134a9a5a1fae2f181b2c2611175bb50.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du får nog skaffa dig en rostfri bricka.

Du kan även kolla på denna film,

 

Redigerad av andersbe
Tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet hur man monterar den men det passar inte bara. Tryckbrickan jag har idag är 12 mm för tunn mätte jag förut. Är det skillnad på Yamaha original tryckbricka och andra varianter ? Prata med förra ägaren av motorn och han sa att det satt på en Yamaha original propeller tidigare. Och jag har inte köpt en original propeller. 

IMG_20200605_154558__01__01__01__01.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckbrickan måste vara till din motor OCH til den propeller du har köpt. Det finns olika djup i båda änderna av propellern  ochså, så propeller måste köpas med dom brickor och muttrar etc som passar. Propellerproducent ska ha dette!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar!

 

Jag skickar tillbaka den här propellern jag köpte eftersom drev inte hade några tryckbrickor. Så beställer jag från något ställe som har båda delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...