Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jollas

Proppellrar och dåligt minne...

Rekommendera Poster

Skulle sätta tillbaks propellern efter lite jobb och blev lite fundersam. Brukar alltid ta kort på hur saker ska sitta eftersom minnet ibland sviker men det hjälper ju inte om korten försvinner . Ska de se ut så här som på bilden( grå proppeller) ? Blir fundersam eftersom mitt reservdrev ser annorlunda ut men där är oxå djupet ( säkert fel begrepp...) på propellern ett annat. Den svarta är ca 13 cm och det gråa ca 11 cm. Låskonen på båda sitter på ungefär samma avstånd från drevet och bulten för att låsa konen tar gängorna och låser. Det gråa har en.distansring innanför konen och proppeller verkar snurra felfritt 

 

20200604_175828.jpg

20200604_175744.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se vilken som är grå resp. svart. Översta bilden är rimlig. Sitter brytpinnen som den skall och går den in i spåret på propellern?

Gammal motor men med lite tur hittar du den här: www.boats.se

 

Är det en gammal Yamaha så kolla in motsvarande Mariner.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en inombordare och jag tror att den översta bilden(svarta drevet) är rätt monterat. Det gråa är jag mer inne på att konan ska sitta närmare proppen och distansringen ska flyttas så den sitter på insidan...men jag när osäker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är VovoPenda drev  i Aq200 serien

 

Den under bilden verkar visa en propeller med kort nav på en axel för långt nav. Då ska det sitta en distans mellan konan och propellern, vilken då saknas på bilden.

 

Den övre bilden ser ut att ha propeller med långt nav och axel för långt nav och då passar konen direkt. dvs korrekt montering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

Det är VovoPenda drev  i Aq200 serien

 

Den under bilden verkar visa en propeller med kort nav på en axel för långt nav. Då ska det sitta en distans mellan konan och propellern, vilken då saknas på bilden.

 

Den övre bilden ser ut att ha propeller med långt nav och axel för långt nav och då passar konen direkt. dvs korrekt montering

Det stämmer att det är vp drev. Ett 270 och ett 280 om jag har fått rätt info. Distansen som du beskriver finns där men är mer en hylsa och sitter på bilden precis innanför konan. Finns inga glapp men det ser lite märkligt ut jämförelsevis mot det andra. Det andra sitter det en stor täckbricka med en distans på insidan av proppen. Sätter jag distansen på insidan på det som ser lite märkligt ut så blir det ett glapp vilket man skulle kunna kompensera med rostfri bricka antar jag...kanske var det det innan jag plockade isär det i höstas men dom sagt var så är minnet lite kort och jag har inte hittat något i garaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Distansen med stor täckbricka ska sitta på insidan dvs in mot drevet, det är en fiskelinskärare. Den är lite konisk och har för mig att den ska sitta så konen pekar ut mot propellern. Inget annat ska sitta innanför propellern.

 

Om det är en distans innanför konen på nedre bilden så är det inte original. Originalet har samma ytterdiameter som konen.

 

image.png.289eab88abb245f6171fcbf46d747b24.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

Jag tar helt enkelt propp och resten från det svarta så länge så får jag se om jag hittar resten av delarna till det andra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...