Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunstorp

Limma fast gummiskyddet på saildrevet

Rekommendera Poster

Hej

Vad använder man för lim/fästmassa när man skall fästa gummiskyddet på saildrevet mot botten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Brunstorp:

Hej

Vad använder man för lim/fästmassa när man skall fästa gummiskyddet på saildrevet mot botten?

Nån typ av kontaktlim lägg på låt torka. Är väl det lämpligaste, den hålls ju på plats av metallisten.

Elastomerer som msp, pu kan funka hyggligt och ca- lim fäster bra på både gummi och båtbotten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MSP har jag prövat, funkar dåligt.

 

Lösningsmedelsbaserat kontaktlim tycker jag har funkat bäst.

Rugga upp ytorna ordentligt.

Låt limmet torka ordentligt före sammanfogning.

Använd en flaska eller brödkavel för att få ordentlig tryckkraft och rulla noga över hela plattan.

Första kavlingen görs åt samma håll för att pressa bort luft, sedan spelar det ingen roll bara bet blir bra tryck.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Nån typ av kontaktlim lägg på låt torka. Är väl det lämpligaste, den hålls ju på plats av metallisten.

Elastomerer som msp, pu kan funka hyggligt och ca- lim fäster bra på både gummi och båtbotten

 

Vilken metallist? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt kontaktlim på burk funkar bäst. Det finns lim i geléform, det funkar inte så bra. Slipa både botten och gummi och torka av med aceton. Häng upp gummilappen på drevet och stryk lim på båda ytorna med snabba drag med pensel. Vänta ca 10 minuter och tryck fast lappen i centrum av botten och utåt. Jag använder en gummiroller för att trycka fast gummit och få ut all luft. att limma tillbaks en begagnad gummilapp brukar inte funka. Jag tycker att Volvo Pentas har blivit sämre på senare år. Tunn och sladdrig. Biltemas är mycket bättre, och billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rollen:

Vilken metallist? 

På min är det en metallist skruvad längst kanterna på långsidorna. Trodde det var typ "standard".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...