Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kane

Smidigaste sättet att tömma bensintanken?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har tänkt att ta upp båten på trailer och tömma bensintanken för att kalibrera tankmätaren. Kommer att försöka minimera soppmängden som är kvar till mellan 25 och 50 liter, tanken rymmer 214 liter, för att inte behöva behöva tömma så många liter. Därefter dra bilen till en bensinmack och börja fyllandet/kalibreringen. Man börjar från tom tank och gör det i 5 steg; 0, 25, 50, 75 och 100%.

Men hur tömmer jag tanken smidigast och mest slabbfritt?

Hade tänkt att stoppa ner en hävertslang via tanklocket men inser efter att kollat tanken i går att det inte kommer att gå då det är en 90-gradare vid tanken.

 

d61511a0-861d-11ea-99b4-37ad088c9584.jpg

Tank.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att använda röret som är till för att få ut bensinen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärväl dumt att bara hinka upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Går det inte att använda röret som är till för att få ut bensinen?

Aah, skall kolla hur det är draget. För på bilden inser jag nu att det fattas ett rör/slang. Det skall ju vara 3 saker; påfyllning, avluftning och anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Ärväl dumt att bara hinka upp. 

Vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du bara anslutning😃

 

Sluta då å fyll. Lev loppan å kör, kör, kör... 

 

- Ok en typ 4- 5 meter slang kopplad till anslutningen, över relingen, när båten är upptagen. 

Och gör som alla andra som slangar. 

 

Ett snabbt resolut sugande i slangen, tills det trycker ut luft i änden, innan bensinen kommer. 

Änden i en tunna eller tankar...  Vik slangen när du byter kärl. 

 

Invänta... Inte ens jobbigt. 

 

Tömmer din tank. 

 

- Kallas hävertprincipen. 

Du behöver inte ens pump. 

 

Nån bilburen ungdom, fixar detta lätt, om de får behålla drickat. 

 

 

- Koppla en uppskalad kabel/tråd i ändarna, mellan bensintanken och ned i kärlet du tappar bensinen, så förhindrar du statisk elektricitet och därmed gnistbildning... Vilket inte är bra, rent utav farligt! 

Bensinen kan antändas och explodera. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort påfyllningsslangen kan du säkert få ner en tunnväggig 12 mm slang om du lirkar lite, typ billig trädgårdsslang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

- Koppla en uppskalad kabel/tråd i ändarna, mellan bensintanken och ned i kärlet du tappar bensinen, så förhindrar du statisk elektricitet och därmed gnistbildning... Vilket inte är bra, rent utav farligt! 

Bensinen kan antändas och explodera. 

Skall göra det om jag tappar upp i metallkärl, annars är det inte mycket nytta med "jordkabeln".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev Kane:

Skall göra det om jag tappar upp i metallkärl, annars är det inte mycket nytta med "jordkabeln".

Statisk elektricitet bildas när strålen faller genom luft så det är en god idé att göra som Hybro föreslår.

 

Tillägg: Även bra om slangen går ner i botten på kärlet under ytan på bensinen så att du slipper fallet genom luft.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Statisk elektricitet bildas när strålen faller genom luft så det är en god idé att göra som Hybro föreslår.

 

Tillägg: Även bra om slangen går ner i botten på kärlet under ytan på bensinen så att du slipper fallet genom luft.

Precis, det är fallhöjden som är upphovet till statisk elektricitet vid tankning så den kan jag ju hålla på minimal nivå med min slangövning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa.. de e asså friktionen i luft som ger det statiska👍👍

Såg nån gång en filmsnutt där dom pumpade bensin med rejält flöde. Varje gång dom sprutade soppan utan att ha kontakt mellan mottagarekärl och munnstycke tog det eld av statisk el.. men alldrig när dom hade kontakt.. jag trodde det var friktionen mellan slang och bensin som gav det statiska.. där ser man 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Caribic410:

Aaa.. de e asså friktionen i luft som ger det statiska👍👍

Såg nån gång en filmsnutt där dom pumpade bensin med rejält flöde. Varje gång dom sprutade soppan utan att ha kontakt mellan mottagarekärl och munnstycke tog det eld av statisk el.. men alldrig när dom hade kontakt.. jag trodde det var friktionen mellan slang och bensin som gav det statiska.. där ser man 

Från MSB's skrift;

"Bensin kan lätt laddas upp statiskt när man häller den. För att undvika
risk för antändning får en fallande stråle inte vara längre än 10
cm. Använd gärna tratt, vid behov med förlängd pip, för att fylla
större mängder i djupa behållare. Eller luta mottagarkärlet och låt
vätskan rinna längs insidan."

 

MSB brandfarliga vätskor i hem- och fritidsmiljö

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt vad man lär sig på det här forumet. Jag har aldrig någonsin reflekterat över att det skulle kunna självantända. Jag har hållit på ganska mycket med bensin i diverse fordon, fram och tillbaka. Jag tror jag har haft en fetisch ända sedan jag var liten att hälla vätskor fram och tillbaka i olika kärl. 🤪

 

Det här information kanske kommer rädda mitt liv. Tack för det. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla en lång slang från "sugröret" i båttanken, led denna slang ned i en annan behållare utanför båten, eller varför inte ned i bilens bensintank.

Koppla en jordledning mellan båttanken och det andra kärlet/bilen, för att eliminera olika potential av statisk elektricitet.

Stäng tanklocket i båttanken, koppla loss avluftningen och kolla tryckluft i denna, var försiktig med tryckluften, det blir omedelbar effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har en effektiv och billig pump som jag brukar använda för att tömma tankar. Om båten står på land kan man förlänga slangen och dra ner den i ett fat eller dunk på marken, så behöver man bara pumpa några tag tills det blir hävert och det rinner av sig självt. Även om man inte har hävert går det ganska snabbt att tömma tanken. Du har en Wemagivare . Skruva loss den så kan du pumpa genom hålet. Hur ska du kalibrera mätaren? Givaren som har tungelement och motstånd går inte att göra något med. Den är inte steglös utan mätaren rör sig i steg. Biltema säljer liknande givare, men jag tror att de har färre steg än Wema original. De kortaste har bara fyra steg. Där går mätaren direkt från full till trekvarts tank, sen till halv och kvarts tank. Från kvarts tank dyker den direkt till tom. Biltemas pump kostar 129:-.

Hävertpump.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog hem båda varianterna av biltema givare båt och bil, bil visar bättre och går enkelt att kalibera. Skulle ha dem till en förstorad diseltank i bilen.

 

139:-

Bränslegivare

Art. 32-225

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Du har en Wemagivare . Skruva loss den så kan du pumpa genom hålet. Hur ska du kalibrera mätaren? Givaren som har tungelement och motstånd går inte att göra något med. 

Tänkte köra enligt Yamahas manual, 5-punktsmetoden. Tom, kvarts, halv, trekvarts och full tank.

Wema, vilken sensortyp är det av de 3 jag kan välja tro?

 

image.png.93ef029aab5de35c059a16d0e962ebff.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet: starta motorn och vänta. Då vet du när tanken är så tom att motorn dör. Det är inte samma sak som snustorr då sugröret från tanken sannolikt sitter en bit från botten. Bra läge att kalibrera 0 där alltså. 

Det mindre slösaktiga sättet är ju såklart att tömma tanken till en annan tank. 

Jag ser en bränsleslang med blåsa på bilden. Den är ju ansluten till tanken förmodar jag så du kan ju använda den. Lossa den änden som ansluter till motorn och häng den över relingen, förläng vid behov så den når t.ex en tratt till bilens tanklock om du har bensinbil. Pumpa på blåsan tills det rinner av sig själv av häverteffekten. Då slutar det ju också precis i det läget då motorn skulle ha dött. Precis där du vill kalibrera 0 alltså. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ta ur flottören och kalibrera genom att ställa den i botten-, mitten- samt topp-läge?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Mellqvist:

Kan man inte ta ur flottören och kalibrera genom att ställa den i botten-, mitten- samt topp-läge?

Smart. Borde faktiskt ge tillräcklig noggrannhet för mitt behov. Nu visar tankmätaren noll när det är typ 90 liter kvar av 214 liter och det gillar jag inte.

Skall bara kolla att tanken inte är för mycket skrovformad i botten. Då kanske man får rita upp den i något CAD-program för att simulera givarens läge vid olika fyllnadsgrader. Men det känns enklare än att slabba med bensin.....

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Smart. Borde faktiskt ge tillräcklig noggrannhet för mitt behov. Nu visar tankmätaren noll när det är typ 90 liter kvar av 214 liter och det gillar jag inte.

Det är så jag tänkt göra när jag ska montera en Garmin GFS-10 förbrukningsmätare till min GPS. Flottören skickar ju bara vad jag förstår olika motstånd till tankmätaren (0-180ohm verkar vara standard) beroende på position, så bör räcka att flytta den manuellt mellan ändlägena, samt hitta centrum (går ju faktiskt mäta sig till rätt

position med multimeter om man vet vad flottören har för intervall).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades se på mitt tankfoto att det är en Osculati-givare. De finns med 2 områden; Europe 10/180** Ohm och US 240/33* Ohm.

Wema kör 0/190 resp. 240/30.

 

* For instuments: Teleflex, Aqua Meter, Vetus, S. Giorgio Sein (Veglia), Beede, Medallion, Datcom, 27.160.00, models Taiwan - Wena, Osculati.
** For instruments: Yazaki, mod. 3 wires, Faria Europa,VDO, Uflex, Guardian.

 

Skall kolla tanken i helgen för att se hur osymmetrisk den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Lyckades se på mitt tankfoto att det är en Osculati-givare. De finns med 2 områden; Europe 10/180** Ohm och US 240/33* Ohm.

Wema kör 0/190 resp. 240/30.

 

* For instuments: Teleflex, Aqua Meter, Vetus, S. Giorgio Sein (Veglia), Beede, Medallion, Datcom, 27.160.00, models Taiwan - Wena, Osculati.
** For instruments: Yazaki, mod. 3 wires, Faria Europa,VDO, Uflex, Guardian.

 

Skall kolla tanken i helgen för att se hur osymmetrisk den är.

Det är vanligt att det är kopplat så här:748386768_vanliginkopplinginstrument.jpg.d134dd91c206584ed43e9bad01d8cd32.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i byn var det några ungdomar som "lånat" en täckt släpkärra och ställt fsrmartankar i. Körde till en obemannad bensinpump och lyckades slanga bensin från cisternen i marken. Tror två av dem var inne i släpet när det tog eld. De tog sig från platsen men en avled efter någon dag och ytterligare en fick brännskador och vårdades på sjukhus. 

Var försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev FIATX19:

Här i byn var det några ungdomar som "lånat" en täckt släpkärra och ställt fsrmartankar i. Körde till en obemannad bensinpump och lyckades slanga bensin från cisternen i marken. Tror två av dem var inne i släpet när det tog eld. De tog sig från platsen men en avled efter någon dag och ytterligare en fick brännskador och vårdades på sjukhus. 

Var försiktig.

Somliga straffar Gud genast.

Men betänk att bensin inte brinner så bra. Det är när det bildas bensinånga tillsammans med syre som det brinner. Och bensinånga bildas ju nästan alltid...

Vi hade någon likande olycka härikring för en del år sedan, dessvärre överlevde tjuvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Propellerlelle:

Taget från praktiskt båtägande,känner til en båt som har brunnit p.g.av det

15913862878653124539749937622663.jpg

Bara en? 
Jag såg en sådan olycka en gång för många år sedan i en av Bohusläns köpingar, ja det finns sådana även där. En daycruiser som fattade eld iofs direkt efter tankningen när motorn startades. Stötte delen av familjen befann sig på däck och föll i vattnet av tryckvågen, men pappan fick hoppa i efter att fåfängt försökt att släcka, sannolikt hade han brännskador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt tanken och kollat modell på sensorn. Tanken är helt symmetrisk så det är bara att dela in de 5 sensorlägena linjärt. Dock är den bara 25 cm djup och tanken 30 cm så när sensorn visar 0 är det typ 40-45 liter kvar (av 214 liter). Så jag kommer nog fortfarande använda färddatorn för mer "exakt" kontroll på bränslenivån.

Sensorn är lite överraskande US standard så då får jag välja ABYC i inställningarna, det trodde jag nog inte på en finsk båt.

Nu blir det enkel mätarkalibrering, tack@Mellqvist

 

image.png.0c75a1d94dcd6e5fa4effed80a280caa.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är Yamahainstrumentet kalibrerat med givaren. Skruvade loss givaren och kalibrerade i 5 steg i "fria luften". Tanken var 30 cm djup och givaren bara 25 cm så ny längre givare, 27.5 cm, skall beställas. Satte tanken till 170 liter i instrumentet så nu har man reservtank på 44 liter......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...