Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sme1972

Vp md5: Matarpump sprutar ut lite diesel

Rekommendera Poster

Hittade idag diesel läckage.

Jag har VP MD5C och matarpump har ett lite hål i sig (som ska vara där) och små mängder diesel sprutar ut från det.

kolla på bilden. Jag tror den är original matarpump från 80talet. 

Vet nån:

1)varför hålet finns,

2)varför diesel spruta ut,

3)är det nånting jag kan göra för att fixa den eller behöver jag köpa ny

 

Jag har haft båten 3 år och medan motorn kör väldigt bra, jag tror det mesta är original delar. 

 

Det andra bilden är min matarpump

 

FA0BD70F-1226-40B1-A892-1C02E9492F09.png

C3F82D4B-D7F9-479C-85F7-F8177866564D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hål i membranet byt pump. Hålet är för mebranet ska kunna röra på sig, finns pumpar utan hål och vid mebranläck fyller de upp tråget med bensin/diesel och sen vid start poff!  eller i bästa fall crack och en stake kröker sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för info

jag har nu beställt ny pump.

Förutom läckande diesel är det farligt att köra motorn med pumpen jag har nu tills jag har fått den nya

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sme1972:

Hej

tack för info

jag har nu beställt ny pump.

Förutom läckande diesel är det farligt att köra motorn med pumpen jag har nu tills jag har fått den nya

Du menar vilka risker som finns, förutom att du riskerar en motorbrand pga läckande diesel..? Räcker inte den risken för att låta bli att använda motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Du menar vilka risker som finns, förutom att du riskerar en motorbrand pga läckande diesel..? Räcker inte den risken för att låta bli att använda motorn?

Det är alltid bra att vara försiktig, men...

Frågan är om man verkligen riskerar en motorbrand.

 

Flampunkt för diesel är 60°C.

Flampunkt är den temperatur när ett ämne avger brännbara gaser i sådan koncenration att den kan antändas i luft.

 

Termisk tändpunkt för diesel är ca. 230°C.

Termisk tändpunkt är den temperatur när ett brännbart ämne antänds spontant utan särskild tändkälla.

 

Dieseln måste alltså bli minst 60°C varm och dessutom måste den utsättas för en gnista med tillräcklig energi eller komma i kontakt med något som är varmare än 230°C.

Dessutom bör motorn inte vara i drift eftersom motorn tar förbränningsluften från motorrummet som då blir ventilerar.

 

Jag skulle ur brandsynpunkt vara lugn med att använda motorn om läckaget är droppvis, men inte om det sprutar ut diesel som ämnestiteln antyder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Jag skulle ur brandsynpunkt vara lugn med att använda motorn om läckaget är droppvis, men inte om det sprutar ut diesel som ämnestiteln antyder.

Du är nog lite modigare än jag då 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Du är nog lite modigare än jag då 🙂

Ingen minns en fegis! 😉💥

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Peter_K said:

Du är nog lite modigare än jag då 🙂

Det sprutar inte ut. Svenska är min andra språk. Det blåser ut lite och det blir droppar till slut.

Jag ska byta ut så snabbt det går. Jag förstår 100% brandrisken men om jag vill flytta båten innan jag få i nya pumpen är det risk för motor skada om jag kör lite med pumpen jag har idag?

 

Det kan vara så att läckage fanns förra året och jag körde båten Många, många timmar förra sommar. Den är gammal motor som läcka lite olja and kunde lätt ha varit blandat med diesel före året utan att jag visste om det men jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om membranet har börjat gå sönder är ju risken att det går sönder helt och motorn stanar pga bränslebrist.

 

Hur långt ska du flytta båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, LuminaL said:

Om membranet har börjat gå sönder är ju risken att det går sönder helt och motorn stanar pga bränslebrist.

 

Hur långt ska du flytta båten?

Jag vet inte om jag ska flytta båten men nu har jag bestämt att inte starta motorn tills nya pumpen är installerat. Tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...