Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

seglar ensam och har inga fall nerdragna till sittbrunnen utan måste upp på däck och sätta segel. Nu har mitt knä börjat krångla och jag rör mig inte så smidigt längre utan måste få fallen ner i sittbrunnen. Men hur?

Extra knape på rufftaket och block i masten och förstaget, men hur gör jag? Var hittar jag kunskap om detta?


tacksam för svar är

Seglartanten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om du anger vad det är för typ av segelbåt eftersom lösningen kan variera beroende på båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Glömde skriva ut båtmodellen.
Jag har en STORTRISS, mk 1.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver först bryta fallen och trimlinorna vid mastfoten. Man kan då montera en kraftig rostfri plåt som man monterar skotblock i. Det finns färdiga som är rätt dyra, kanske kan du få en bit bockad på verkstad och borra hålen själv?

https://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/benns/railplat-rostfri
 

Sedan är det vanligt att man utöver det har brytblock på däck för att få alla linor snyggt och prydligt riktade mot avlastare och eventuell(a) winch(ar) som monteras på rufftaket. Blocken kan med fördel vara glidlagrade, då de tål statiska lasten bättre än kullagrade och är billigare. Winchar finns billigt på Blocket, speciellt små, och för en Stortriss borde en 8 eller 10 räcka i utväxling. 
 

Som avlastare finns lite olika varianter med olika prislappar på. På en såpass liten båt räcker bättre skotråttor bra (t ex Ronstan eller Harken). Knapar är billiga, men det är inte speciellt bra, och funkar dåligt om du vill ha en winch till flera funktioner eftersom knapen måste monteras efter winchen, medan avlastaren kan monteras innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för värdefull hjälp!

- Jagönskar att det fanns bilder som visade hur det ska sitta. Som på bilden här nedan?

4B57AAF3-EA7F-477F-AAB7-F9F1E86481CC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Bigtriss:

Tusen tack för värdefull hjälp!

- Jagönskar att det fanns bilder som visade hur det ska sitta. Som på bilden här nedan?

Nja, jag hade nog inte dragit rakt över ventilen, men i övrigt funkar det bra att göra så. 
Lägger in lite bilder jag hittade i telefonen från min båt.

37D2DCB7-9DA7-4F13-AF7F-96588A9344EE.jpeg

B126252D-B98C-4C51-8E05-EF177802E4B2.jpeg

6690DC02-723D-4CEF-91E4-A5966DD589EB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden TS länkar till är från en tråd här:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...