Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonathanbanjo

Kylskåp går bara på landström/motorgång

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har fått problem med kylskåpet i min Epoca. Kylskåpet gåt precis som de ska och blir kallt när jag ligger på landström och när motorn är igång men stänger av sig nästan omgående efter jag dödat motorn. Man kan höra hur de försöker gå igång och de brummar till ungefär var trettionde sekund men vägrar starta. Jag gissar på att de har med någon form av spänningsfall att göra men ville höra om någon haft liknande problem innan jag börjar riva ut de. Jag har 3st 75ah batterier i och de har jag aldrig haft problem med inte ens när stereon fått stå o spela högt o länge.  Kylskåpet i fråga är ett isotherm cruise. Tar tacksamt emot tips på vad de kan vara.

 

Med vänlig hälsning, 

Jonathan Johansson 

Redigerad av Jonathanbanjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är spänningsfall fram till kylen. Kolla kabelskor och kopplingar. Skulle det inte hjälpa, eller om du väljer att göra om, så sätt lite grövre kablar hela vägen. 4mm2 borde vara tillräckligt men lite beroende av hur långt du behöver dra om. 
Iofs kan du innan du ger dig på det mäta vilken spänning batterierna har när kylen försöker starta. Kan vara redan där det fallerar. Bara för att de orkar dra en stereo betyder det inte att de orkar kylen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Gissar att det är spänningsfall fram till kylen. Kolla kabelskor och kopplingar. Skulle det inte hjälpa, eller om du väljer att göra om, så sätt lite grövre kablar hela vägen. 4mm2 borde vara tillräckligt men lite beroende av hur långt du behöver dra om. 
Iofs kan du innan du ger dig på det mäta vilken spänning batterierna har när kylen försöker starta. Kan vara redan där det fallerar. Bara för att de orkar dra en stereo betyder det inte att de orkar kylen. 

Välkommen til MG!

 

Håller absolut med om att spänningsfall är troligt, har själv haft samma problem i samband med en tillfällig ändring i elsystemet (för klena kablar mellan batteri och solcellsregulator).

 

Kylen har en funktion som stänger av den vid runt 12 volt för att inte dra ur batterierna helt. Vid start är effektuttaget extra stort, spänningen sjunker extra mycket och kylen slår av.

 

Kolla kablarna hela vägen från batteri, via säkring, ev. solcellsregulatorn (om du använder dess förbrukningsutgång) och ev. på/av-knapp.

 

Tänk efter om du kan ha gjort några förändringar i elsystemet som kan påverka matningen av kyl.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...