Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
earendel

Steel seal

Rekommendera Poster

Hej

Tror att min topplock packning på min Aq 130 har blåst. Vill helst inte ta loss toppen och tänker att använda en produkt som heter Steel Seal som påstår att det täcker alla slags packnings problem.

Finns det någon som har erfarenhet av Steel Seal?

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om en "mirakel produkt" som fungerar, däremot brukar de ställa till med en hel del jobb när man river. Gäller det mesta:

 

Kylarcement

Mirakeloljor

Topplockspackninglagning 

m, m

 

Det är nog tyvärr bara att göra det ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"....och täpper inte igen kylarsystemet. Steel Seal kommer att täta alla typer av trasiga topplockspackningar, spruckna motorblock, lösa cylinderfoder och skeva topplock"

 

Tror du verkligen på det där ?  Låter det för bra för att vara sant så är det inte sant. Inte dåligt att de lovar att täta lösa cylinderfoder, hur skulle det ens komma dit ?  Och om ett cylinderfoder är löst har man troligen redan fått mycket stora problem....

Och att dessa produkter är så "intelligenta" att de bara fäster och fixar där det är ett fel är inte sant. Jag har sett många värmeväxlare och värmepaket som slutat fungera efter att "mirakelmedel" hällts i. Och varit bortom räddning då de varit helt igenkorkade. Precis som du redan fått varningar om kan det bli ett rent elände att få rent när du upptäcker att det inte fungerar och motorn måste rivas.

 

Nej, lyft toppen. Det är inte SÅ svårt. Varför tror du förresten packningen har gått ?  Att lyfta toppen kan ibland också vara bra för att hitta orsaken (om du inte redan vet det). En toppackning går inte ofta utan anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"täcker alla slags packnings problem" Kan det motstå trycket från förbränningen? Tror inte det. Påminner om kylarcement som jag med framgång använde för länge sen, men då var det kylaren som läckte. Dessutom verkar det dyrare än en packning, som det inte tar så lång stund att byta (med reservation för att jag inte kan nåt om din motor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar. Motorn går jätte varm (kokar). Har kollat impellerna. Jag har en Martec värmeväxlare.

Kan det vara något annat än packning?

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev earendel:

Motorn går jätte varm (kokar). Har kollat impellerna. Jag har en Martec värmeväxlare.

Kan det vara något annat än packning?

Ja, mycket annat.

Topplockspackningen brukar i sig inte vara orsaken till varmgång/kokning, däremot är ofta varmgång en orsak till att i sin tur packningen lämnar in (och toppen kan bli skev m.m.).

 

Hur är det med färskvattenpumpen ?  Den brukar vara elektrisk på Martec, men du skriver "impellrarna" så det kan ju vara att du har ett dubbelimpellerhus.

Termostaten ?  Igensatta kylkanaler eller värmeväxlare ?  Förbrukar den en massa kylvatten (innan du kör den i kok, vilket du skall undvika) ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...