Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mathias85

Utombordare dålig laddström och trasig varvräknare?

Rekommendera Poster

Hej, nybliven båtägare sen ett par veckor. Har en 50hk Evinrude från 1990 (BE50BELESR).

När jag köpte fanns fungerande fart och varvräknare samt länspump. Jag har kopplat in en Garmin GPS på samma plint som länspumpen.

 

Efter ett tag började varvräknaren leva sitt eget liv för att sedan frysa på ca 6000rpm. Konsulterade detta forum och felsökte på laddning och likriktare. Likriktaren hade fel värden enlig verkstadshandboken så jag har monterat en ny. Men felet med varvräknaren kvarstår.

 

Vidare så har jag 12.6v med motor av, 12.6v på tomgång och max 12.8v om jag varvar upp (i neutral vxl), mätt på batteripolerna.

Det känns lite lågt?

 

Har även mätt på baksidan av varvräknaren där har jag 3v vid tomgång och 4v om jag varvar upp.

Vilket också känns lågt, å andra sidan har ju mätaren frusit vilket kanske betyder fel på själva mätaren?

 

Tips på nästa steg i felsökning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två ledningar till likriktaren bör ha samma färg och komma från området under svänghjulet koppla. Ställ in multimetern på växelspänning ( V AC) och mät spänningen mellan dessa. Bör landa på ca 16 - 20 V vid lite förhöjd tomgång. Om detta inte stämmer, koppla loss dem från likriktaren och mät igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack! Jag tror det är gul, gul-blå och gul-grå. Mäter imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter kopplingsschema för att bli klok på anslutningarna till likriktaren.

 

Den har fyra anslutningar + sannolikt jord (minus) i anslutet till metallkåpan.

De anslutningar jag förväntar mig är plus (röd), minus via kåpan, två gula från växelströms generatorn (statorn) och en grå pulssignal till varvräknare, dvs 4 ledningar ut. Pulssignalen är normalt internt kopplad till en av de gula.

 

Enl. färgkods infoför OMC som jag hittat är statorn gul och/eller gul-grå. Du skall antagligen mäta mellan dessa, men då försår jag inte vad gul-blå är. Möjligen är den puls till varvräknare och internt kopplad till gul eller gul-grå. 

 

Du får prova att mäta mellan de olika gula och se om du kan hitta en spännings enl. tidigare beskrivning. Av din beskrivning med påverkan på varvräknaren misstänker jag att felet skulle kunna vara statorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt, fick koppla loss för att få vettiga värden. Mellan gul och gul-grå är det ca 12V vid förhöjd tomgång. Det blev lite hastigt mätt för jag blev attackerad av fiskmåsar...

 

Då ger alltså statorn för lite?

Kan man få tag i begagnade båtdelar?

 

Enligt verkstadshandboken behöver jag en avdragare för svänghjulet, går det att lösa på annat sätt?

Stator.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde stator resistance check också, kan inte komma ihåg om det var 0.27 eller 0.5 men där i krokarna och ingen överledning till jord.

check.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns två laddspolar sannolikt kopplade enligt följande:

 

Gul ---(Spole1)--- Gul-blå ---(Spole2)--- Gul-grå

 

12 V mellan Gul och Gul-grå är för lite?

 

Att mäta så här låga resistanser med hög noggranhet är inte så lätt. Det kräver ett lite speciellt instrument.  

 

Har du ett kopplingschema i verkstadshandboken?

 

Ja, du behöver en avdragare, annars finns risk att du förstör svänghjulet.
Skicka ett PM med telefonnummer så kanske jag kan hjälpa dig med detta.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle väl vara 16-20V? 

 

Jag måste kontrollmäta utan fiskmåsar.

 

Skickar PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spolar går sällan sönder av sig själv och går de sönder brinner lindningen i 9 fall av 10 av.

 

Om du bara har en vanlig simpel digital multimeter med fyra siffror och lägsta mätområde 200 Ohm, så är upplösningen 0,1 Ohm och onoggrannheten typiskt någon procent +/-  2-4 siffror. 0 Ohm kan instrumetet t.ex. via 1 Ohm utan att vara utanför spec.
Resultatet blir meningslöst i relation till den noggrannhet som krävs för att kolla enligt manualens spec.

 

Så, mät spänningen men var noga med att ställa in instrumentet på växelspänning V AC. Om du har tillgång till en 12 V lamp, gärna på 20 W så kan du koppla in denna. Den skall lysa starkt, ev. så starkt att den brinner om du låter den vara inkopplad för länge. Mät spänning med denna inkopplad. Var noga med att inte kortsluta.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på växel- och likspänning. 

 

När det gäller växelspänning, visar de flesta vanlig multimetrar effektivvärvde. 

 

Vad är det egentligen du mäter till 12 V? 

 

Sitter det en likriktare på motorn?  Och regulator? 

 

Om det är växelspänning så är det effektivt med en s k helvågslikriktare, Greatsbrygga. Mycket bättre än en enda likriktardiod för att få likspänning. 

 

Observera att användbar likspänning, till t ex plotter, får man först när spänningen är kopplad till ett batteri eller en större kondensator, oftast parallellkopplade med en liten. 

 

Så vad levererar motorn? 

 

Vet själv inte då jag kör med bilgenerator monterad på inombordaren. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev guestsson:

0 Ohm kan instrumetet t.ex. visa 1 Ohm utan att vara utanför spec.
Resultatet blir meningslöst i relation till den noggrannhet som krävs för att kolla enligt manualens spec.

Rättar mig själv här 0,2 - 0,4 Ohm är närmare sanningen. Men fortfarande långt ifrån de 0,05 Ohm som eftersträvas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka dubbelkolla mina värden i helgen om jag hinner.

 

Jag har använt en multimeter, Fluke 73. Det står inget spec på men det låter rimligt som du säger @guestsson.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, där ser man en Fluke. Jag utgick ifrån att det var något lika billig som jag har:-)  

 

Men det hjälps kanske inte, ner till +/- 0,05 Ohm kommer den nog inte, till det behövs en Wheatstone brygga.

 

Men, båda spolarna borde inte vara felaktiga, åtminstone inte på samma sätt, så mät och jämför, men spänningsmätning under belastning ger ett mycket mer informativt resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...