Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TommyBoat

Axelgenomföring typ?

Rekommendera Poster

Hej,

Tack ännu en gång för ett fantastiskt forum.

Jag är intresserad av att köpa en Carver 32fots motorbåt med dubbla raka axlar.

Båten känns helt okej i övrigt, servicen på dieslarna och backslag är skött mm mm.

 

Men vad är detta, är det bra eller dåligt att ha en axelgenomföring som ser ut så här?

Jag tycker det ser dåligt ut, eller har jag fel. Kan ni hjälpa mej och komma med kommentarer från er erfarenhet.

Jag har ingen erfarenhet alls av genomföringar för raka axlar, men jag tycker inte det här ser okej ut.

 

Säljaren pratade om att genomföringen är självsmörjande och självkylande med hjälp av sjövatten, som genomföringen själv ordnar med på något sätt? 

Tydligen ska genomföringarna vara bytta för 5år sedan.

 

Vet ni vad det är för typ av genomföring?

Ser den kass ut?

 

20200602_185507-2.thumb.jpg.8476aa069ec767dffd1605c1c0461e15.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle axeln kunna gå av, någon som kan det här med axeltätningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som en normal glandtätning, men var är stafferkoppen (fettkoppen) för smörjning.

Kan den hamnat under den blå slangen? Ja inte smörjkoppen utan hålet där den ska sitta.

Sedan ser man elkablar på några ställen, kan dom påskyndat frätningen?

 

Blev visst mest frågor, men det brukar sätta fart på forumet.

 

Axeln ser inte särskilt fräsch ut, det är ju just i området där den kommer ut från tätningen den ska vara blank och slät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska båtar har ofta ingen Staffordkopp eller smörjning överhuvudtaget. Ibland är tätningen gjord av vit plast. Kablarna är jordkablar som de också har dille på. aldrig ser man så mycket korrosion som på sådana installationer. Muttrarna till genomgången ser väldigt rostiga ut. Om axeln är så gropig som den ser ut är det en brottanvisning. Det bästa är att byta axlar och tätningar och sätta fast genomgången med rostfria skruvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, ja det var ord och inga visor. Jag får försöka ta mej en närmare titt och se om axeln verkligen är angripen och med brottanvisning. Det låter som ett kostsamt jobb att byta axel. Inget man har lust att ge sej på nu i juni, när båtsäsongen just har börjat.

Tack Pentax och Rollen för era svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man kan råka ut för alla möjliga konstiga elektrolysproblem om man har nåt fel på landströmskopplingen, eller till och med on bryggrannen har det. 

Hela den där gröna ärgade klimpen är mässing eller brons, och på min 39 år gamla båt finns  det ingen ärg. axelns yta bör vara slät för att tågon som helst tätning skall kunna fungera. så är axeln rostad där den är run och vit, så är det nog risk att det är ny axel som gäller. En axel på exempelvis 35 mm kostar en hel del, ett par kan väl kunna gå på en 8.000. Nån tusen up eller ner. Nya tätningat, ifall de måste bytas är inte billigt det heller, men det är troligt att det går att byta talgbanden, och det går bara på nån hundring.

Nä, det är inget kul att byta axel. Varken att betala det, eller själva arbetet.

För övrigt är det knappast nån större risk att aceln skall gå av, det skall nog vara mycket rostigt före det är någon fara för axelbrott. Better safe than sorry, trots allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om genomföringarna verkligen är bytta för fem år sedan som säljaren säger (fick du se kvitto på det ?) och ser ut sådär redan nu.....näe.

Slangklämmorna kan dock vara bytta, likaså slangen. Men de ser inte ens ut att vara av rostfri typ. Förvånande att det håller tätt med de korrosionsskadorna du har på axeln.

 

Hade jag varit du skulle jag bita i det sura äpplet och:

 

1. Kopplat bort jordkablarna. T ex genomföringen/hylsan som är jordad på bilden har ju normalt ingen kontakt med någon annan metall, så varför skapa en förbindelse för att skapa ett problem som annars inte skulle finnas ?  Dumma jänkare....

 

2. Plocka bort tätningen/tätningarna och axel/axlarna. Putsa upp det korroderade stället på axeln och syna noga om de går att återanvända. På bilden syns nämligen tydligt att den är "äten", det är inte bara lite ytligt fnas.

 

3. Skaffa ny axeltätning(ar). I sammanhanget är PSS inte dyr, och där är det "bara" en fast rostfri klump som skall täta mot axeln (två o-ringar i hålet). Ingen "snygg" roterande yta på axeln krävs. Underhållsfri är den också. Har du tur är axlarna tillräckligt ok och rf-klumpen hamnar där axeln är hyfsat ok för att o-ringarna skall täta. Annars KAN man fuska med packningssilikon i utrymmet mellan o-ringarna om du vill snåla och axeln inte är perfekt.

 

4. Byt rostiga muttrar m.m. till rostfria. Obegripligt varför det inte gjorts tidigare (eller från början).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har jag varit och skrapat lite på axeln. största gropen är C:a 1,5mm djup (axel diam: 38,3mm)

Och det råder nu inga tvivel om att det är skador pga. landström i någon form (jordkabeln).

Om ingen landström hade varit inkopplad så hade detta förmodligen gått att undvika.

 

Ingemar E: vad är PPS för något?

 

(Jag hittade ett riktigt bra Youtubeklipp som visar hur själva tätning är tänkt att fungera på rak axel)

 

 

20200605_181138.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev TommyBoat:

Hej nu har jag varit och skrapat lite på axeln. största gropen är C:a 1,5mm djup (axel diam: 38,3mm)

Och det råder nu inga tvivel om att det är skador pga. landström i någon form (jordkabeln).

Om ingen landström hade varit inkopplad så hade detta förmodligen gått att undvika.

 

Ingemar E: vad är PPS för något?

PSS, inte PPS:

https://capella.se/product/pss-tatning-i-tum-type-a/

 

Sedan är jag inte lika säker på att det är enbart landström som är orsaken till din fula axel, i vart fall inte nu och där. Man kan nämligen inte få speciellt mycket elektrolytisk korrosion ute i fria luften som gör så grava skador och just bara där. Eller har det stått vatten eller varit en sällsynt grisig miljö runt axeln nära tätningen så den haft en "elektrolyt" ?  Och hur ser resten av axeln ut, som verkligen "bott" i vattnet ?

 

Ser nästa ut som att det stått saltvatten långt upp över axeltätningen under lång tid. Har båten en historia under vattnet ?

 

Koppla som sagt bort alla konstiga sammanjordningar när du fixar till det, och när du lossar tätningen så undersök hur axeln ser ut längre ner. Och naturligtvis - mät upp landströmsanläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-03 vid 11:03 skrev TommyBoat:

- - -

Jag är intresserad av att köpa en Carver 32fots motorbåt med dubbla raka axlar.

Båten känns helt okej i övrigt, servicen på dieslarna och backslag är skött mm mm.

 

Men vad är detta, är det bra eller dåligt att ha en axelgenomföring som ser ut så här?

Jag tycker det ser dåligt ut, eller har jag fel. Kan ni hjälpa mej och komma med kommentarer från er erfarenhet.

- - -

Om båten inte köpt ännu så tycker jag du ska ta en diskussion med säljaren om kostnaden för att byta axlar o tätningar innan du skriver på kontraktet.

 

En propelleraxel ska absolut inte se ut på det viset. Hur mycket gravrost är det på den delen som sitter dold inne i tätningen? Axlarna ska bytas! Samtidigt bör tätningarna bytas, gärna till modernare typ av tätning och där får du kanske bidra med mellanskillnaden själv om det blir ett köp.

 

Elkablarna som sammanbinder metalldelarna kallas bonding. Det är väldigt vanligt på Amerikabåtar. Rätt installerat så motverkar det galvanisk korrosion mellan metalldelar under vattnet, fel monterat (kablar som lossnat) så förorsakar det korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry TS, jag missade att du bara var spekulant och inte hade köpt den än när jag svarade.....

Som @Lintott skriver så skall du ha nya axlar och tätningar. De kan omöjligen vara bara 5 år gamla.

 

Om du fortfarande är spekulant på båten är det nog väldigt viktigt att du kollar all dokumentation och inte minst historik noga. Allt är så ofantligt korroderat vid genomföringen så jag nästan som sagt funderar på om denna delen varit vattentäckt.

 

Hur ser resten av motorer, roder och annat ut ?  Inte minst på utsidan ?  Men det är klart, för rätt pris behöver det inte vara fel.

 

Är det månne denna båt: https://www.blocket.se/annons/stockholm/carver_32_aft_cabin/90349877. Då är motorerna bytta 2006 - vad satt innan och varför byttes motorerna "redan" efter 16 år ?  Axel och tätning ser dock ut att kunna vara original sedan 1990. Men det kanske inte alls är denna båten....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Tack för alla svar. 

Jag köpte aldrig båten (Tackar gudarna för det! *hahaha* Vilket skit)

Jag vill ha en båt som jag kan känna mej trygg med, långsiktigt. Jag vill ha koll på mina grejer.

Heeelt i motsatts med säljaren och förra ägaren, de förstod ingenting! -Vadå trasig axel? Det har jag inte märkt. Föresten har det inte varit ett problem, det är bara att vrida om nyckeln och köra-

Så mycket ljug. Det blev bara för mycket till slut. 

Det behövdes: Ny propelleraxel, ny propeller, lagerbussning, samt axeltätning. OCH tätningar till båda rodren. OCH nya växelhus till akterpropellern och bogpropellern som hade ärjat ihop totalt. Styrbord motor rök svart som fan vid provkörning, och kom aldrig upp i max varvtal. Bränslefiltren var inte bytta på många många år, fulla med dieselbaktetier.

 

OCH... vid sjösättning så strilade det in rejält med sjövatten genom axeltätningen, uppskattningsvis 500liter/dygn. När vi körde så stod det nästan som en liten fontän *hahaha* helt otroligt. Inte heller det var ett problem enligt förra ägaren!

 

Glad att jag till slut avbröt :)

 

Tack för era svar 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/10/2020 at 4:58 PM, Lintott said:

Om båten inte köpt ännu så tycker jag du ska ta en diskussion med säljaren om kostnaden för att byta axlar o tätningar innan du skriver på kontraktet.

 

En propelleraxel ska absolut inte se ut på det viset. Hur mycket gravrost är det på den delen som sitter dold inne i tätningen? Axlarna ska bytas! Samtidigt bör tätningarna bytas, gärna till modernare typ av tätning och där får du kanske bidra med mellanskillnaden själv om det blir ett köp.

 

Elkablarna som sammanbinder metalldelarna kallas bonding. Det är väldigt vanligt på Amerikabåtar. Rätt installerat så motverkar det galvanisk korrosion mellan metalldelar under vattnet, fel monterat (kablar som lossnat) så förorsakar det korrosion.

Hej! Köpte nyss en båt med liknande ärg och jag såg nu att en jordkabel var demonterad, kan det alltså vara det som orsakat att det ärgar så extremt mycket?

20230403_092935.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle nog säga att det är många tecken på att den där ventilen inte håller tätt. Kanske är det det som i första hand gör att det ärgar, typ som en läckande sjövattenpump på motorn ärgar vid läckage.
 

Den ventilen behöver oavsett en rejäl översyn och kanske bytas.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev goetheiby:

Hej! Köpte nyss en båt med liknande ärg och jag såg nu att en jordkabel var demonterad, kan det alltså vara det som orsakat att det ärgar så extremt mycket?

20230403_092935.jpg

Det kan vara elektrolytisk korrosion men det troligaste är att det stått blött på kranen. Om det är ett "bondat system" så ska allt vara sammankopplat - eller inget ("ingen bonding").

Det svenska begreppet för bonding är potentialutjämning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Potentialutjämning

Du kan även söka på "bonding electrical" så hittar du en del om hur o varför.

 

Jag ser BLA.. på handtaget till kranen. Om fortsättningen varit med så är det nog en BLAKE. Det är riktigt fina grejor i brons med evig livslängd (till skillnad mot mässing som kan bli grön när/om den står fuktigt, mässingen kan då bli skör och ska bytas) om de servas någon enstaka gång. Sådana kranar säljs fortfarande men är ovanliga p.g.a. att de är svindyra - men de håller i evigheter.

 

Lossa skruvarna (före sjösättningen :D ). Lyft ur kikventilen ur fästet. Gör rent och fetta in med ett vattenfast fett (även tätningen för kranaxeln). Sedan ska kranen gå lätt att manövrera igen.

Att det är lite grön ärg kvar på utsidan gör ingen skada, mer än kanske kosmetiskt om du vill att det ska se pedantskött ut.

Redigerad av Lintott
Komplettering om bonding/potentialutjämning
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, Lintott said:

Det kan vara elektrolytisk korrosion men det troligaste är att det stått blött på kranen. Om det är ett "bondat system" så ska allt vara sammankopplat - eller inget ("ingen bonding").

Det svenska begreppet för bonding är potentialutjämning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Potentialutjämning

Du kan även söka på "bonding electrical" så hittar du en del om hur o varför.

 

Jag ser BLA.. på handtaget till kranen. Om fortsättningen varit med så är det nog en BLAKE. Det är riktigt fina grejor i brons med evig livslängd (till skillnad mot mässing som kan bli grön när/om den står fuktigt, mässingen kan då bli skör och ska bytas) om de servas någon enstaka gång. Sådana kranar säljs fortfarande men är ovanliga p.g.a. att de är svindyra - men de håller i evigheter.

 

Lossa skruvarna (före sjösättningen :D ). Lyft ur kikventilen ur fästet. Gör rent och fetta in med ett vattenfast fett (även tätningen för kranaxeln). Sedan ska kranen gå lätt att manövrera igen.

Att det är lite grön ärg kvar på utsidan gör ingen skada, mer än kanske kosmetiskt om du vill att det ska se pedantskött ut.

Ok.

 Tillägg till det är att propelleraxelgenomföring/tätning ser likadan och samma ärg  finns vid anslutningar till värmeväxlare. Däremot inget ärg alls vid diskho där en nyare typ av genomföring finns som inte är sammankopplad med jord.

Båten har legat i vattnet i medelhavet I många år- det kanske ärgar mer där?

 

Ska läsa på lite, tack för info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev goetheiby:

- - -

Båten har legat i vattnet i Medelhavet I många år- det kanske ärgar mer där?

 

Ska läsa på lite, tack för info!

Saltare vatten och högre luftfuktighet ger mer ärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...