Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaojje

Engbo Maxi 40 - Dött

Rekommendera Poster

Hej

 

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig mäta fram vad som felar på mitt ankarspel? 

Har försökt felsöka själv enligt manual genom att korsa kablar etc. 

Fick de att fungera efter en stunds strulande, nu är de dock dött igen. 

Kontrollpanelen lyser upp och jag hör reläna i kontaktorn klicka. 

Jag har 12 volt fram. 

 

Behöver kontrollera att reläna verkligen släpper fram ström, men min kunskap är begränsad och svårt att göra själv! 

 

Hör gärna

 

Båten och kall öl finns i Fiskebäck, Göteborg

 

Vänligen, Joakim 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu felsökt igen.   Bytte först till ett nytt batteri, ingen lycka. 

Kopplade sedan på laddaren och nu drar motorn in åtminstone. 

Misstänker att kablarna på ankarspelet har ärjat och jag får något spänningsfall.

Nu går det iaf åt ett håll. 

Tyvärr kommer ja inte åt själva spelet utan att rycka bort hela aktersoffan. 

 

Antingen har jag dålig koppling fram på spelet eller så spökar polvändningsreläna i kontaktorn (som på denna modell sitter på själva spelet)

Är de vanligt att dessa relän ger sig?

 

Hör gärna

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Jag drar slutsatser efter "ett och annat" inlägg här på forumet, liksom egna erfarenheter av andra ankarspel, att dom är känsliga för spänningsfall. 

Jag hade ibland problem med ett bandankarspel i förra båten, det ville inte hänga med, ungefär samma symptom som du beskriver, nattetid i naturhamn när jag ville spänna upp ankarbandet med avstängd motor... Den slutsatsen jag då drog var den att batteriet var litet dåligt laddat, motorn drog mycket ström och det blev inget över till elektroniken. Men även där fanns det oxiderade anslutningar och dessutom en anslutning som glappade litet. Men så snart generatorn laddade funkade det klockrent igen.

 

Dessa polvändningsrelän (eller om det är en polvändningskontaktor?) ser ju gedigna ut, men dom sitter på motorn, var sitter motorn, inombords?

Jag menar det är ju en väldigt tuff miljö för alla typer av elektriska prylar i och omkring dessa ankarspel.

 

Anekdotvarning:

För en del år sedan stannade vi för tankning i Havstensund, en tysk besättning i en 50 fots segelbåt tog kontakt med oss. Dom hade problem med just detta relä, visade det sig, det förliga ankarspelet gick bara åt ena hållet, uppåt tror jag och gick inte att stänga av, förutom på en huvudbrytare. Dom hade trampkontakter på fördäck och dom fungerade, kopplade om och tvångskopplade, det drog bara för ena hållet, hela tiden. Dom skulle vidare till Strömstad och sedan in i Norge.  Man berättade att man fastnat med ankaret i botten någonstans och överansträngt ankarspelet, man höll in knappen på automatsäkringen och körde till det rykte, ungefär, så det var lätt att gissa att kontakterna hade bränt, svetsats fast i varandra. Kunde inge reparera eller hjälpa dem annat än med adresser till båttillbehörsbutiker i Strömstad.

För besväret fick vi någon flaska vin och en tumstock med ett firmanamn på, liksom e-postadress.

 

Någon dag senare var vi i Hamburgsund, köpte glass i Watskibutiken på, Hamburgösidan, och där på hyllan låg det ett sådant relä, till extrapris dessutom.

Ner i båten och mailade, fick svar omedelbart, dom hade inte fått hjälp i Strömstad, så det ordnades så att en kund i butiken som bodde i Strömstadstrakten levererade detta relä till den tyska besättningen. Senare fick jag mail där dom berättade att dom kabel för kabel hade kopplat in det nya relät och det funkade bra, fast tvärtom, jo jag hade ju bytt plats på trampkontakternas kablar. Men med litet anvisningar fixade dom det, tur att man kan använda Google translate när man inte kan någon engelska, eller svenska...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det roliga är att nu fungerar de även utan laddning med längre spänning. Fortfarande bara åt ett håll. Vid den tidigare felsökningen fick jag det att fungera åt båda hållen. Men med samma typ av lösning (fippla med batteriväljere och laddning) Jag kan inte se något annat än att jag har dåligt med spänning fram, vilket jag inte kan bekräfta eftersom jag inte kommer åt. 

 

Hela bakdelen måste skruvas loss, på något sätt fick de in ett Engbo maxi 40 där. 

Jag får inte ens av kåpan på spelet..

 

 

Båt4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Det roliga är att nu fungerar de även utan laddning med längre spänning. Fortfarande bara åt ett håll. Vid den tidigare felsökningen fick jag det att fungera åt båda hållen. Men med samma typ av lösning (fippla med batteriväljere och laddning) Jag kan inte se något annat än att jag har dåligt med spänning fram, vilket jag inte kan bekräfta eftersom jag inte kommer åt. 

 

Hela bakdelen måste skruvas loss, på något sätt fick de in ett Engbo maxi 40 där. 

Jag får inte ens av kåpan på spelet..

 

 

 

Sök efter kontaktproblem. Men det kan ju vara så att kontakterna bränt fast, eller fått brännskador som orsakar dålig kontakt.

Och så fann jag denna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat alla kablar jag kan, bara de på själva spelet jag inte kollat. Där sitter även reläna/kontaktorn =(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaojje:

Har kollat alla kablar jag kan, bara de på själva spelet jag inte kollat. Där sitter även reläna/kontaktorn =(

Ja man kan ju bli irriterad för mindre saker än så.

Men du får väl demontera inredningen vid lämpligt tillfälle och kolla över alla anslutningar och relän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...