Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marquesas

Byta motorfäste- tips på nytt?

Rekommendera Poster

I min nyköpta Ohlson 22 blev jag rekommenderad att byta motorfäste för min utombordare Selva 5hk. Är seg som den att dras upp.. Med hjälp av rep...

 

Är biltemas något att ha? Eller andra bra rekommendationer?

IMG_20200531_160209.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas funkar säkert bra för ditt behov. Ha koll bara på de bultar och muttrar så de inte skramlar loss, får dock inte sitta för hårt då de låser och inte kan fjädra upp motorn. Om de inte har bytt ut muttrarna till loctite så gör det innan du använder fästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev pseudonym:

Biltemas funkar säkert bra för ditt behov. Ha koll bara på de bultar och muttrar så de inte skramlar loss, får dock inte sitta för hårt då de låser och inte kan fjädra upp motorn. Om de inte har bytt ut muttrarna till loctite så gör det innan du använder fästet.

Ok, tack för snabbt svar!

 

Jag funderar dock om ett motorfäste med fjädrar att föredra, men osäker hur bra fjädrarna håller i sig. Biltema saknar fjädrar nämligen som jag förstår det.

 

Om jag förstått dig rätt, du menar ta bort bultarna som håller fästet mot skrovet, ersätta med superlim? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Marquesas:

Ok, tack för snabbt svar!

 

Jag funderar dock om ett motorfäste med fjädrar att föredra, men osäker hur bra fjädrarna håller i sig. Biltema saknar fjädrar nämligen som jag förstår det.

 

Om jag förstått dig rätt, du menar ta bort bultarna som håller fästet mot skrovet, ersätta med superlim? 

Nej, om inte muttrarna är av typen Nyloc/loctite så finns ju risken att de skakar loss och du förlorar motorn. Alltså de bultar och muttrar som håller parallellstagen. Och Biltemafästet har visst fjädrar. Om du ser på bilden här så är det fjädrarna som sitter i spänn runt bultarna och som hakar i parallellstagen. De fjädrar upp motorn som en lyftande kraft.

A5F7FBD3-F2A5-47EE-9AD6-DB8ADE0A9EB3.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...