Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Geo

Tungt att styra höger Wellcraft

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en Wellcraft Eclipse 210 tidigt 90-tal och noterade att när man drar på lite blir det väldigt tungt att vrida ratten till höger. Vänster går den väldigt lätt och fint.

Nån som känner igen detta och vet vad som kan vara problemet?

Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det beror på åt vilket håll propellern roterar.

Det vanligt att båtar med drev drar åt styrbord under acceleration. 
Det förekommer även ofta att styrningen har en friktionsbroms på vajern/kabeln som skall stävja denna olägenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor och drev? Har du inte servostyrning ska det finnas en trimfena som man kan justera så att man får bort det mesta av problemet. Om du har kabelstyrning kan det vara styrkabeln som kärvar. De brukar kärva mer när styrväxeln trycker kabeln, än när den drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Mercruiser 5,7 med Alpha One-drev. Tror inte det är servo, lite för gammal båt, så antar att att det är kabelstyrning. Är det nåt som en endast halvbra hobbymek kan fixa? Låter inte så avancerat. Nån koll på var man kan hitta dessa kablar. Runt drevet antar jag?

 

Bifogar en bild.

”Paddlarna” ute på sidorna till höger och vänster om drevet, tanken slog mig att om en av dom är något högre är den andra skulle det tänkta att det skulle bli trögare att svänga, men där kanske jag är helt fel ute?

09FCBB56-7094-4B38-8F5B-1B4A1471AD51.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först om du har servostyrning. Nästan alla Mercruiserdrev har det. Om du tar en bild i motorrummet bakom motorn, så kan man avgöra om du har servo eller inte. Om du inte har servo, ska anoden under antiventilationsplattan på drevet ha en trimfena.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, fixar en bild efter jobbet imorgon.
Uppskattar engagemanget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäppte några bilder här

 

BB36098C-8808-47B5-8D9B-1809A8E976BB.jpeg

FBA74263-02B2-46F5-B59F-ECC08CB1FAEC.jpeg

60863ECA-8ABB-41F7-87FE-F090D1730786.jpeg

5D88B655-B8BA-473F-A800-225834BFAC6A.jpeg

BC90032B-C79B-456C-84A6-B3309744275E.jpeg

B12CE6C5-D88B-489A-A973-1606D79E4CA3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  är servostyrning du har. Det sitter en remdriven pump i framkant på motorn. högst upp på pumpen finns ett lock till oljebehållaren. Kolla att det finns olja i behållaren. I locket finns en oljesticka. Det ska vara ATF-olja, eller Power steering fluid i pumpen.  Det kan också vara ventilen i servocylindern som kärvar. När man drar ratten lite fram och tillbaks  ska fästen som styrkabeln är fäst i servocylindern röra sig lite i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, skall utforska närmre imorgon!

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-03 vid 17:41 skrev Geo:

 

Bifogar en bild.

”Paddlarna” ute på sidorna till höger och vänster om drevet, tanken slog mig att om en av dom är något högre är den andra skulle det tänkta att det skulle bli trögare att svänga, men där kanske jag är helt fel ute?

09FCBB56-7094-4B38-8F5B-1B4A1471AD51.png

"Paddlarna" på styrbord och babordsidan tycker jag ser ut som trimplan, som kan påverkas med strömbrytare/strömställare från båtens instrumentbräda, det brukar stå "bow up" respektive "bow down" på dessa knappar. Ett mycket praktiskt hjälpmedel som påverkar och förbättrar båtens gångläge i vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade behållaren. Snustorrt. Ska fylla på imorgon så hoppas vi detta löste problemet.

E68ED8F9-16CF-4241-8388-2F7D45F32059.jpeg

4350DDC2-7BAF-476C-B687-AECF6BA3B8D6.jpeg

EC4E92AE-1507-435A-A0DE-75664A55E6F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det oljeläckage någonstans i systemet, men det ser du när du fyllt på olja och startar motorn. När du startat ska du vrida ratten sakta mellan ändlägena för att få ut luften i systemet. Nivån i behållaren kommer att sjunka så du måste efterfylla. Pumpen behöver olja för sin smörjning. Hoppas inte pumpen har tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att det förblir torrt. Det visar sig imorgon.

Tack så mycket för input!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det påfyllt. Precis som du sa Rollen så sög systemet upp ganska mycket efter att jag startat motorn och vridit på ratten ett tag. Toppade upp den igen och körde samma procedur en gg till och då behövde jag bara hälla i en skvätt till. Sen höll den sig på sträcket efter tredje vändan. Och det var torrt och fint ända från behållare till stagen. Och ratten känns genast mycket lättare att vrida på. Men hade inte tid att bege mig ut. Det kommer ske imorgon. Så spänningen är olidlig (för mig iaf)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig. Men sannolikt har du ju en läcka någonstans eftersom hydraulolja inte bara försvinner spårlöst. Min erfarenhet är att det kan läcka ytterst litet (eller mer) längst akterut vid styrcylindern, eller i dessa anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta en närmre titt där imorgon när jag tar en tur!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Geo:

Ska ta en närmre titt där imorgon när jag tar en tur!

Bra! Bara att nagelfara alla slangar och kopplingar, och ta med en flaska med hydraulolja att fylla på med efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten svängen som en dröm nu! Tack för svar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...