Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Grodhavsseglarn

Inte ens ett klick vid utombordarstart

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamaha 60hp tvåtaktare från 89 som alltid startat plikttroget vid första försöket efter vintervilan. Så blev det inte i år.

Det är helt dött då man vrider om tändningen trotts att batteriet är fulladdat, inte ens ett klick hörs.

 

Jag är inte alls hemma på utombordare men har kommit så långt som att kolla att det finns spänning över startrelät och hittat en 10A glassäkring som var bränd i ellådan på motorn. Det är lika dött efter att säkringen har bytts. 

 

Vad kan vara fel? Vad kollar jag för att konstatera det?

 

Jag fick lite "hjälp" med att bli sjösättningsklar och +/-  blev förväxlade vid batterianslutning, men det det blev tillrättat innan startförsök.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1989 fanns ingen 60 hk Yamaha, åtminstone inte på USA-marknaden, så jag kan inte kolla hur din motor är utrustad. 

 

Ev. är likriktaren förstörd alt. laddningsregulatorn om det finns en sådan, men det bör inte hindra start. Annat som kan tagit skada är varvräknare och ev. övervakningselektronik i motorn.

 

I övrigt kolla denna tråd: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du har koll, men jag hittar den som sagt inte här www.boats.net. 

Motorn borde starta trots malören med batteriet. Felsök  enligt den länkade tråden. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet gick att rör så solenoiden hade inte fastnat uppe. Jag tog en startkabel från batteri plus till nedre kontakten på startmotorn och då hoppade det igång. Jag provade även att sätta en skruvmejsel över reläts poler, då klickade det till men hopade inte igång.  Då vred jag om den vanliga starten och allt var som vanligt igen ! Lite bensin på det så startade den hur bra som helst.

 

Jag antar att relät hängt sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kortsluter de grova polerna på solenoiden så måste startmotorn gå igång om inte startmotorn är paj eller någon av de ledningar du kortsluter har dålig kontakt med batteri resp. startmotor,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du har dubbelkollat att dödmansgreppet inte löst ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev M__G:

Och du har dubbelkollat att dödmansgreppet inte löst ut? 

Dödmansgreppet påverkar bara tändningen inte startmotorn och den startar nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...