Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eriol067

Bränslespill

Rekommendera Poster

Jag har en Evinrude etec 50 hk 2018 års modell med tillhörande originaltank. 
 

P g a stöldrisken tar jag alltid hem tanken men när jag ska sätta på den är det ofta ett övertryck så att det läcker ut ganska mycket bensin i fastsättningsögonblicket vilket är otrevligt. Jag har luftskruven öppen och moctorn nedfälld. 
 

hur kan jag undvika detta? Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Öppna tanklocket och släpp ut övertrycket innan du ansluter slangen till motorn.

 

Luftskruven kan inte släppa ut gas ur tanken, endast släppa in luft i tanken.

 

Lycka till.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det tryck i slangen från motorn och inte i tanken. Vet inte hur man löser det. Starta motorn innan du sätter i slangen kanske?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev martinke:

Förmodligen är det tryck i slangen från motorn och inte i tanken. Vet inte hur man löser det. Starta motorn innan du sätter i slangen kanske?

 

 

Nja, det tror jag absolut inte...

Volymen i slangen är ju liten och skapar inte speciellt stort övertryck.

 

Slangen är ju kopplad till tanken när han ansluter till motorn, förutsätter jag i alla fall. Kanske fel antagande...

 

Nu har inte jag någon etec, den kanske har speciell tank, men på de motorer jag använder måste man göra tanken trycklös annars blir det bensinslabb av stora mått.

 

Snart återkopplar TS får vi hoppas och då kanske mystiken klarnar.

 

/Mathias.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tusen tack för era tankar! Slangen sitter fast i motorn och inte i tanken när den är avtagen. Svårt att säga vilket håll trycket kommer ifrån men det känns mer som från motorn än tanken... öppna locket på tanken hjälpte tyvärr inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även testat med motorn upphissad resp nedhissad samt med tanken högre och lägre än motorn men det hjälper inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast är blåsan på slangen något intryckt (undertryck?) när jag kommer ner till båten innan jag ska sätta fast tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, då hade jag fel.

 

Då beror det på övertryck i slangen.

En lösning kan vara att montera koppling på motorn så slangen inte blir varm när motorn inte används.

Eller som @martinke föreslog, starta motorn först. Då suger motorn i sig bensin och övertrycket försvinner.

 

Borde fungera... testa!

 

/Mathias.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...