Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nisse-H

Motor tiltad upp, eller nere, i hamnvila?

Rekommendera Poster

Finns det någon anledning/fördelar med att tilta upp en utombordare - helt upp ur vattnet - när båten ligger i hamn?

Under tulpansäsongen är det givet att tilta upp, men finns det fördelar med att göra det under övriga (icke-vinter) säsonger?

Finns det nackdelar med att göra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten är det alltid tulpansäsong, liksom säsong för slem och grönt skägg. Men oavsett är det nog en god idé att ha dem uppe för att undvika korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På västkusten blir det tulpaner på typ två veckor om du inte fäller upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckligtvis :) ligger båten i Stockholms skärgård så vi har bara tulpaner på hösten.

 

Inte så många svar på min fråga ännu - men det kanske är en för banal fråga för att skapa engagemang. Hittills bara svar FÖR att lyfta motorn, och då kan jag inte låta bli att undra, varför gör inte alla så? Bara lättja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel att tilta upp är att den hålls renare och ev. motverkar korrosion, vissa menar att det minskar risken för vatteninträngning i växelhuset men det är väl kanske osäkert då det borde vara högre tryck när man kör osv.? Nackdelen har jag hört av vissa att de är rädda för propellerstöld och därför låter den vara nertiltad. När det finns risk för frost håller det riggen varmare när den är nere så länge vattnet är varmare. Själv hade jag den alltid uppe när jag hade utombordare för att hålla den renare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndreasR:

När det finns risk för frost håller det riggen varmare när den är nere så länge vattnet är varmare. 

Är det minusgrader skall den definitivt vara nertiltad då vattnet rinner ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pilletant447:

Ha den alltid uppe!!

Nä, när man kör tycker jag det är en bra idé att tilta ner den! 😄

 

Jag brukar alltid tilta upp den när jag lämnar båten, känns bara onödigt att ha den i vattnet. Däremot på vissa båtar kan det ju vara så att den inte går att tilta upp så mycket att den kommer helt över vattenytan och då är det vad jag förstått bättre att ha den helt nere än någon slags halvmesyr. Framför allt är det väl viktigt att om någon del är under vatten så måste även offeranoden vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en  Evinrude G2 och de har väldigt stor "rörlighet" så det är inga problem att ha den helt uppe ur vattnet.

 

Vi låter båten (Anytec 747Cab) ligga i vattnet hela vintern eftersom vi kör en hel del även sen höst och tidig vår, och i vintras fanns det ingen is alls i Stockholmsområdet så då blev det mycket körning också. När båten ligger i spat då det finns risk för frost låter vi alltid motorn ligga nere för att inte riskera att den fryser sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere på en fiskeresa i Västervik och hyrde båt där ett år (liten styrpulpet). Av någon anledning hade stugbyn/båtuthyraren sina motorer i vattnet (nertiltade) hela säsongen. Första båten vi skulle låna hade så mycket grönt skägg på propellern att den var helt obrukbar. Den andra var vi fick var något bättre men fortfarande dålig... Skulle nog aldrig lämna min egen nere (som standard) efter den upplevelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid nere och vid impellerbyte ser den ut som nya mjuk och fin, bytte var 7 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...