Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hallå vänner,

Är förstagångsägare av en nauticat 33 från 79. Såklart är det första man gör att stöta i henne i bryggan. Skulle behöva proffs tips på denna skada. Dels om man kan ha den lver säsongen och fixa det när man tar upp henne för vintern. Eller ska man göra en tillfällig lagning i vattnet å sedan förbättra den till vintern. Vad tycker ni?

 

Glad för svar

Fredrik 

20200531_194718.jpg

20200531_194724.jpg

20200531_194734.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, beklagar!

Vet du hur det ser ut under stävskenan?

Jag tycker att jag misstänker en krosskada under denna skena.

Eller är det bara så att skenan skjuvits i sidled och det är bara den lilla skadan i skrovet som man kan se i bild?

 

Jag skulle kunna i såfall kunna tänka mig en tillfällig lagning, en försegling av den synliga skadan med gelcoatspackel, för att sedan slipa och snygga till det nästa vår när båten står på land och då även byta till en rostfri stävskena, eller en sådan av gummi om du nu skall kära fler bryggor....🤠

 

Om det är en djupare skada som man kanske kan ana under listen tycker jag du skall konsultera någon besiktningsperson som ditt försäkringsbolag rekommenderar.
 

Stävskenas skruvhål har nog iallafall blivit ovala och skruvarna krokiga.
Om så är fallet kan du få in vatten i laminatet i dessa defekta skruvhål.

 

”Nautikattor” är väl annars gediget och solitt byggda, det finns väl många centimeters godstjocklek där i stäven, så spontant tror jag inte det är mer än en kosmetisk skada om det nu är ok innanför listen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar @Georg_Ohm

 

Ja, tänker också att jag skall försöka få bort stävskenan idag för att kunna ta lite fler bilder och se om det är större skador. Och köpa en ny i gummi är kanske ingen dum idé 😂.

 

Hoppas på att den inte ser allt för illa ut. Men kan lägga upp någon bild om jag anser att det behövs mer konsultering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Bendros:

Hej och tack för svar @Georg_Ohm

 

Ja, tänker också att jag skall försöka få bort stävskenan idag för att kunna ta lite fler bilder och se om det är större skador. Och köpa en ny i gummi är kanske ingen dum idé 😂.

 

Hoppas på att den inte ser allt för illa ut. Men kan lägga upp någon bild om jag anser att det behövs mer konsultering. 

Igår kollade jag på en liten skärm på en Ipad, idag kollar jag från dator med en väldigt stor bildskärm, det ser nu inte lika illavarslande ut nu när jag ser bättre.

Stävskenan av aluminium har ju gjort det den skall göra, tagit större delen av smällen. Du har väl träffat bryggan litet snett då skenan skjuvats åt sidan.

 

Stävskenor brukar ju fortsätta ned under vattenlinjen en bit, så det kanske inte är så lätt att demontera den i hela sin längd. kanske kan du skruva loss den en bit uppifrån och en bit under skadan och kolla hur det ser ut under och kanske rikta den litet. Fyll sedan igen skruvhålen och borra nya.

 

Maskera med maskeringstape runt skadan. Lägg i gelcoatspackel, istället för att slipa stryker du ut det hårt med en isskrapa av plast, eller en rakbladsskrapa, låt härda, kolla hur det blev och efterjustera. Den metoden funkar när båten ligger i sjön, det blir inte särskilt snyggt, men inte heller anskrämligt. Och då nästa vår fixar du skadan permanent.

 

De där stävskydden av gummi eller liknande material är ju inte snygga, men ser dem på yrkesbåtar och targor och liknande. Det finns någon "Keel protect" (eller vad dom heter) som är vit också man klistrar på. Ja det blir litet som kofångarna på Volvo 240 på 70-talet, fult men funktionellt... 

Men en klassisk stävskena av rostfritt, syrafast stål passar din båt bra!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Igår kollade jag på en liten skärm på en Ipad, idag kollar jag från dator med en väldigt stor bildskärm, det ser nu inte lika illavarslande ut nu när jag ser bättre.

Stävskenan av aluminium har ju gjort det den skall göra, tagit större delen av smällen. Du har väl träffat bryggan litet snett då skenan skjuvats åt sidan.

 

Stävskenor brukar ju fortsätta ned under vattenlinjen en bit, så det kanske inte är så lätt att demontera den i hela sin längd. kanske kan du skruva loss den en bit uppifrån och en bit under skadan och kolla hur det ser ut under och kanske rikta den litet. Fyll sedan igen skruvhålen och borra nya.

 

Maskera med maskeringstape runt skadan. Lägg i gelcoatspackel, istället för att slipa stryker du ut det hårt med en isskrapa av plast, eller en rakbladsskrapa, låt härda, kolla hur det blev och efterjustera. Den metoden funkar när båten ligger i sjön, det blir inte särskilt snyggt, men inte heller anskrämligt. Och då nästa vår fixar du skadan permanent.

 

De där stävskydden av gummi eller liknande material är ju inte snygga, men ser dem på yrkesbåtar och targor och liknande. Det finns någon "Keel protect" (eller vad dom heter) som är vit också man klistrar på. Ja det blir litet som kofångarna på Volvo 240 på 70-talet, fult men funktionellt... 

Men en klassisk stävskena av rostfritt, syrafast stål passar din båt bra!

Återigen tack för dina visa ord. Kändes lite roligare att ta tag i problemet när du inte tyckte att det såg så illa ut. Försökte att ta bort stödskenan men två skruvar har ju som sagt dragit snett och vägrar röra sig. Kommer att få kapa bort dessa. Vilket gör jobbet lite jobbigare och kan få bli ett höstjobb när båten är uppe på torra land. En idé jag hade var att täta stävskenan så det inte kommer in vatten i de skadade skruvhålen. Vad tror du om det? Jag har nu fulspacklat efter dina direktiv och med tanke på att det var första gången blev det säkerligen om möjligt ännu fulare. Men klart bättre än innan👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Bendros:

Återigen tack för dina visa ord. Kändes lite roligare att ta tag i problemet när du inte tyckte att det såg så illa ut. Försökte att ta bort stödskenan men två skruvar har ju som sagt dragit snett och vägrar röra sig. Kommer att få kapa bort dessa. Vilket gör jobbet lite jobbigare och kan få bli ett höstjobb när båten är uppe på torra land. En idé jag hade var att täta stävskenan så det inte kommer in vatten i de skadade skruvhålen. Vad tror du om det? Jag har nu fulspacklat efter dina direktiv och med tanke på att det var första gången blev det säkerligen om möjligt ännu fulare. Men klart bättre än innan👍

Du kan ju alltid trycka in litet Sikaflex eller liknande tätningsmassa i skruvhålen om du kommer åt.

Det viktigaste nu är junta försegla så att ingen fukt kommer in i laminatet.

Det är lätt att dra av rostfria skruvar, men du kanske kommer åt att greppa skallarna med liten polygrip eller en svetstång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...