Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pardegerman

Blivande båtägare, DC köpråd

Rekommendera Poster

Som titeln blir det en motorbåt till sommaren. Bor i Nyköping, så det är våldigt lite skärgård innan det blir havet på riktigt. Efter att ha konfererat med familjen har vi följande önskelista på en båt;

  • Sova två personer en natt
  • Vask, portapotti och (kanske) kylskåp
  • Badbrygga
  • Wake board är kul
  • Kunna åka över Bråviken utan att man skakar sönder

Med ovanstående har jag kommit fram till att en daycruiser om 20-25 fot är ett bra val, då med v8 för att kunna dra runt på lite leksaker när andan faller på.

 

Jag har kollat runt på amerikanska båtar från slutet av -80 talet och hittat flera som jag tycker ser bra ut och som verkar uppfylla våra önskemål. Behöver lite åsikter och råd när man kollar den här kategorin så jag inte råkar köpa en dålig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen. Du får titta runt i några båtar som verkar intressanta för er och bilda en uppfattning om hur de är skötta. Det brukar synas om tidigare ägare tagit hand om båten och skött service och underhåll. Det ska vara rent och snyggt överallt även under motor och i stuvutrymmen.

Slitdelar som remmar och bälgar ska vara fräscha och inte mer än tre år helst. Allt ska fungera som finns på båten har dom slarvat med småsaker så har det säkert slarvats med de jobbigare sakerna med. Letade själv efter en lite större DC förra året och tyckte Regal Ventura 8,3 såg ut att vara trevlig finns även en storlek mindre som heter 6,8 sen har ni Norska Scand Dynamic som alternativ finns 7100, 7600, 8600 och 9200 att titta efter beroende på hur många ni är i familjen. Går ni upp lite i storlek får ni bättre ytor i båten att röra er på.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev pardegerman:

...amerikanska båtar från slutet av -80 talet... 

Vad har du för budget samt har du några exempel på båtar du hade fastnat för?

Redigerad av MinbusNimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fan av inombordare och bra badbryggor. Då är Aquador 23 DC en favorit när det gäller utrustning. Dock är den rätt dyr.

Två andra alternativ är Askeladdens 645 Beetle eller Ryds 23 DC. Inte perfekta båtar, som det blir i den storleken, men de har en del bra utrustning som du önskar.

Om får tag i en version med bogprop, förlängd badbrygga och ankarspel, skall du vara nöjd.

 

Du hittar säkert bättre gång i grov sjö med en Yamarin eller en Flipper men du tappar badbryggan och plats i sittbrunnen. Utombordare tar lite mer plats. De har dock mer plats för förvaring.

 

En bubblare är Nordic Ocean Craft 22 DC. Inte så vanlig men ser praktisk ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...