Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skeppskatt

Ankarspel. Vad är felet?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ett Engbo ankarspel i båten som är från 2011. Haft båten sedan förra året. 
Ankarspelet strular men försäljaren ordnade med ny lina och fjärr som var dålig. Funkade sedan i hamn en till två ggr. 
Fortfarande klassiska problemet med dåligt fall. Kan ev justera vinkel på hjulen. Har ej provat. Så länge blir det att blöta linan i förväg innan skarpt läge. 

Nu till värsta problemet. Vid uppdragning med fjärt drar den fint tills det är nån meter kvar. Stannar i sköljläge. Trycker man sedan på uppknappen igen är det dött. Likaså om man startar om fjärren.  Enda sättet att få upp det är att fälla ned igen istället och snabbt hissa upp efter någon sekund. Då går det sedan ända upp.
 

Kan inte fatta vad detta är för ngt? Låter mer som ngt elfel eller dylikt? Nån som varit med om liknande?

Redigerad av Skeppskatt
Fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog två ämnen som vinner i antal trådar och antalet svar.

Det ena handlar om krånglande toaletter, det andra om krånglande ankarspel.

Jag förutsätter att du läst iallafall någon av alla dessa ankarspelsdiskussioner?

Solcellsladdning och ockulta elektriska misstolkade fenomen brukar ju vinna i popcornmängd över toaletter och ankarspel förstås. Nåväl.......
 

(jag såg förresten att det på Blocket var någon som försökte kränga en motorbåt med ”draggspel”)

 

Mina kunskaper begränsar sig till Lewmar och Ancharomatic, det finns andra som doktorerat i Engbo, hoppas dom ger sig tillkänna.
Fritt fall är nog gemensamt problem för många ankarspel. Jag vågar tro att det rör sig om för stor friktion när linan skall ut, för liten tyngd i linan. Den har svårt att lämna ”stacken” den löper ut dåligt.

Och javisst, blöt och torr lina uppför sig annorlunda. Jag fick spader och tröttnade, ersatte linan med kätting i hela sin längd. Den inte bara löper ut, den rasslar ut med en helvetes bra fart.

 

Sedan det andra. Det hjälper nog inte att fjärta, men du har väl likadan felstavningskontroll som jag har... 😇

Vad är det för sensor som talar om för styrelektroniken när ankaret är i sköljläge respektive är helt hemma? Är det någon mekanisk avkänning eller en induktiv avkänning, kolla det. Det är också lätt att tro att styrelektroniken kommit i ofas med linans position.
Engboexpertisen får föra tråden vidare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Nu till värsta problemet. Vid uppdragning med fjärt drar den fint tills det är nån meter kvar. Stannar i sköljläge. Trycker man sedan på uppknappen igen är det dött.

Jag gissar (OBS!) att det är problem med sensorn. Har du kollat att trådarna sitter rätt och att sensorn inte har en massa skit på sig?

Jag hade problem med sensorn som, visade det sig, behövde bytas. I mitt fall stannade ankaret aldrig ☹️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skall sluta fjärta i alla fall för det funkar inte och uppskattas inte av resterande besättningsmedlemmar heller. 😉

Som lök på laxen så har de bytt fjärrkontrollen till en Sidepower och likaså styrenheten. Jag hoppas de lirar med gamla sensorn. Sidepower och Engbo blev väl samma firma eller?

Ja. Lutar åt att försöka justera metallringarna. 
 

Och så är det så jävligt installerat att man måste in under sittbrunnen på någon vänster för att komma åt ankarspelet. Jag får fördjupa mig mer i detta nån kall mulen sommardag.

 

Tack för inputs!

Redigerad av Skeppskatt
Jl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Jag skall sluta fjärta i alla fall för det funkar inte och uppskattas inte av resterande besättningsmedlemmar heller. 😉

Som lök på laxen så har de bytt fjärrkontrollen till en Sidepower och likaså styrenheten. Jag hoppas de lirar med gamla sensorn. Sidepower och Engbo blev väl samma firma eller?

Ja. Lutar åt att försöka justera metallringarna. 
 

Och så är det så jävligt installerat att man måste in under sittbrunnen på någon vänster för att komma åt ankarspelet. Jag får fördjupa mig mer i detta nån kall mulen sommardag.

 

Tack för inputs!

Metallringar på ankarlinan som påverkar en induktiv givare?

I så fall samma konstruktion som på Ancharomatic.

Se då till att givaren är monterad så nära som möjligt av dessa ringar, uppenbarligen känner sensorn  bara den ena. Prova med att provocera sensorn med någon ”järnbit” en större maskinskruv eller någon skiftnyckel eller vad som helst av metall.
 

Tja det häll på att bli ”Engblom”, ”käring” och ”maskinskrivna” i dessa två inlägg, istället för Engbo, kätting och maskinskruv, men min iPad lär sig nya ord efterhand🍏.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Ja. Lutar åt att försöka justera metallringarna. 
 

Vilka metallringar menar du?

Runt linan ska du ha 5-6 varv med mässingstråd på två ställen, sköljstopp och slutstopp. 
Sensorn sitter, har jag för mig, precis vid kabularerna (linhjulen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Vilka metallringar menar du?

Runt linan ska du ha 5-6 varv med mässingstråd på två ställen, sköljstopp och slutstopp. 
Sensorn sitter, har jag för mig, precis vid kabularerna (linhjulen).

Trådskaparen kanske har tappat bort den ena "ringen" alltså den lindade mässingstråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Engbo ankarspel från 2006  Max 34-D där jag under de senaste åren har haft liknande problem som trådskaparen. Den ligger monterad horisontellt med badbrygga.

 

Jag har gjort allt man kan göra för att få den att fälla ut och har nu slutligen fått den att fungera.

Jag har till och med demontera hela växellådan för att se om det fanns något som kärvade, utan att hitta något som gör den mindre trög.

 

Det har visat sig att Engbos ankarspel är kända för att vara tröga växellåda och kräver mycket tyngd för att få den att frifälla. Man kan läsa ut det mellan raderna i Engbos/Sleipners support.

 

Men om du råkar ha en "flack" installation, som jag har, kan man göra följande tills det fungerar.

  1. Byta till den tunnaste linan. Jag gick från 16mm till 14mm.
  2. Tvätta linan varje år i badkaret hemma.
  3. Släppa lite på fjädern som trycker in linan in kabelaren. Inte för mycket så att linan börjar slinta. Man trycker in en skruvmejsel och bänder isär fjädern lite.
  4. Se till att ankaret inte tar i skrovet, när den skall falla i.
  5. Se till att ha en ankarsäkringlina som spänner upp ankaret, så att den kan hänga ut 10 - 20 cm i det inre stoppläget. Den kan kräva en en extra knape för att säkra ankaret. Detta är nog det vanligaste fixet om man pratar med andra Engo-ägare med samma problem.
  6. Se till att du har ett bra baktungt ankare. Det visade sig att mitt ankare i fören ramlade lättare ur än mitt ankare i akterna, om de fick byta plats. De var bägge 10 kg bruce-ankare.
  7. Det mest originella fixet var att monterar in en vridfjäder i ankarställningen som "ökar" vikten på ankaret, när det är uppfällt. Se bild,
    Jag köpte den här,
    https://springs.lesjofors.se/ts-sr-4x17x15x8-75

    Lycka till!

 

Ankarspel.jpg

Ankarspel2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Det var mycket jobb! Nästan så man skulle byta hela spelet till annan fabrikant. 
 

Tack för allt engagemang. Skall se vad jag kan göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Oj! Det var mycket jobb! Nästan så man skulle byta hela spelet till annan fabrikant. 
 

Tack för allt engagemang. Skall se vad jag kan göra. 

Men när den fungerar är det trevligt med de två olika stopplägena. 
I mitt fall är det mest en klantig installation. Man skall gärna har lite lutning på linan enligt de här exemplen.
 https://sleipnerab.se/pakker/vinsjer/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-01 vid 22:10 skrev Skeppskatt:

- - -

Nu till värsta problemet. Vid uppdragning med fjärr drar den fint tills det är nån meter kvar. Stannar i sköljläge. Trycker man sedan på uppknappen igen är det dött. Likaså om man startar om fjärren.  Enda sättet att få upp det är att fälla ned igen istället och snabbt hissa upp efter någon sekund. Då går det sedan ända upp.
 

Kan inte fatta vad detta är för ngt? Låter mer som ngt elfel eller dylikt? Nån som varit med om liknande?

Sensorn "dubbelläser" avkänningstråden så automatiken tror att ankaret är helt uppe.. Bryt strömmen till ankarspelet så nollställs lägesgivaren. Sedan kan du köra in linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ahh! Mkt trolig förklaring! Men kanske faller det på att om jag stänger av mottagaren med fjärren och slår på räcker inte det för att hissa upp. Jag måste efter påslagningen också droppa ner det först en kort bit.  Sedan kan jag hissa  in helt igen. 
Varför dubbelläser sensorn plötsligt? Kan det vara om första stoppet metalltråd dragits isär med ngn cm bara och den tolkar det som två olika metalltrådar? Är den så känslig? Vad kan det annars vara? 

Redigerad av Skeppskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Skeppskatt:

Varför dubbelläser sensorn plötsligt? Kan det vara om första stoppet metalltråd dragits isär med ngn cm bara och den tolkar det som två olika metalltrådar

Sensorn SKA dubbelläsa. Först till sköljläget och sedan till stoppläget. 
Sitter trådarna lite isär på första stoppet KAN det vara så att den dubbelläser detta som två, men jag tror inte riktigt på det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall den enda rimliga förklaringen jag sett hittills. Nu har jag inte varit på båten sen jag ställde frågan men skall undersöka trådarna närmare. Tusen tack alla! Värdefulla inspel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Sensorn SKA dubbelläsa. Först till sköljläget och sedan till stoppläget. 
Sitter trådarna lite isär på första stoppet KAN det vara så att den dubbelläser detta som två, men jag tror inte riktigt på det. 

Tja, mitt spel bär sig åt på det viset ibland (stannar vid sköljläget och vill inte mata in mer).

 

Min huvudbrytare för styrningen av ankarspelet sitter på armslängds avstånd så jag bryr mig inte om att felsöka sensoravstånd o liknande utan har lärt mig att bara slå ifrån o slå till igen, sedan matar det vidare. Jag står så jag ser ankarets avstånd till slutläget när jag matar in linan så skölj- o stopp-funktionen är inte så viktig för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...