Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gbgdykarn

Skarven mellan köl och skrov

Rekommendera Poster

Hej, efter mycket googlande vänder jag mig till experterna. 
jag hittar inget svar på min fråga gällande skarven mellan köl och skrov på vår båt och tänkte kolla om ni kan bidra med tankar och ideer?


Fenköl i järn, bultarna ser som nya ut, inget läckage, inga sprickor i kölsvin/infästningar och inga skador som tyder på grundstötning på kölen.
 

När jag bottenmålade båten så reagerade jag på att kölen inte är ”centrerad”.

man kan säga att den sitter 2-4mm åt styrbord, längdledden är korrekt och ser även ut att ligga rakt mot skroven i höjdled.

Kölen är ju monterad mot skrovet som ett liggande Z Och det är alltså skarven mellan kölen och skrovet i detta Z som är ett par mm åt sidan så att säga.

 

smart som jag är tog jag självklart ingen bild.. vet inte om ovan förklaring räcker?

 

så, behöver ma göra något åt detta med tanke på att det är tätt? jag är långt ifrån en tävlingsseglare.

 

Är det spackel och ny tätning från utsidan som gäller för att lösa skarven eller är det demontering//nymontering av kölen?

 

tack på förhand

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt inte någon expert, men det första jag skulle göra, är att skruva loss endast en mutter. Därefter försöka se om bulten är centrerad i hålet och hur stort spel (mellanrum ) det finns mellan bult och hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är trasigt, du inte är ute efter prestanda - varför fixa det..? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså, om du handelsevis skulle få för dig att lossa fler bultar, för att putta kölen i sidled. 

Räkna då med ett stort arbete. 

Nämligen att byta all tätning mellan köl och skrov, annars läcker det. 

 

Nu är det ju som så att ingen ser skönhetsfelet, när båten ligger i sjön. 

 

Segla vidare.. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dokumentera det väl och kontrollera att det inte ändrats till upptagning. 

 

Kan ju tänkas att en grundstötning knuffat hela kölen lite i sidled, men läcker det inte är det dumt att fixa med det i onödan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

jag delar er uppfattning och tror att det är skönhetsfel.

till hösten när båten står på land kanske man ska släppa en bult för att se om den är böjd eller iaf ej centrerad. Men misstänker att en grundstötning som skulle flytta hela kölen i sidled är något som skulle synts i kölsvinet runt/vid bultarna?

 

kan det vara som så att det vid tillverkning monteras på bästa sätt och att de sedan spacklar/epoxi-behandlar eller vad dom nu gör med botten för att täcka skarven? 
isåfall kan det ju vara detta som spruckigt för tidigare ägare och bara ordnat med sika? 
 

Jaja, det är ju tätt och fint. Var ute 4-5h i ganska gungigt hav och inte en tillstymmelse till vatteninträngning via kölbultar:) 
 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den är monterad på det sättet - lite offset? 


En grundstötning sker oftast framifrån. Hur skall du kunna smälla i sidledes så hårt att kölen flyttar sig? Bara en stilla undran. 

 

Jag har i mitt liv lagat mycket som inte varit trasigt - hälften av gångerna till ett slutresultat som krävde enormt med arbete och inte syntes eller i vissa fall skapade jag mig problem. Inget av dom är ju speciellt kul.

 

Om det inte är trasigt - försök inte laga det. Gå vidare i livet och njut. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...