Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
NimbusTobbe

Winshmatic fjärrkontroll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Det där är inte bara ett relä, det är en radiomottagare med två relän.

Vi brukar tipsa om billigare fjärrkontroller med mottagare, ofta får man komplettera med två billiga och vanliga relän.

Kolla här, följ länken!

Visserligen inte så proffsig i utförandet, inte vattentät, men med två fjärrkontroller. Jag hade en sådan i den förra båten funkade väldigt bra tillsammans med bandankarspel och två standardrelä.
Man brukar finna dem på Tradera eller Blocket, men jag hittade ingen idag, blev på Wish istället.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det där är inte bara ett relä, det är en radiomottagare med två relän.

Vi brukar tipsa om billigare fjärrkontroller med mottagare, ofta får man komplettera med två billiga och vanliga relän.

Kolla här, följ länken!

Visserligen inte så proffsig i utförandet, inte vattentät, men med två fjärrkontroller. Jag hade en sådan i den förra båten funkade väldigt bra tillsammans med bandankarspel och två standardrelä.
Man brukar finna dem på Tradera eller Blocket, men jag hittade ingen idag, blev på Wish istället.

Hej tack för svar. Du menar alltså att jag behöver ha en enhet från Wish med fjärrkontroller och 2 extra reläer eller räcker detta enligt länk?

mvh Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev NimbusTobbe:

Hej tack för svar. Du menar alltså att jag behöver ha en enhet från Wish med fjärrkontroller och 2 extra reläer eller räcker detta enligt länk?

mvh Tobbe

Japp!

Jag skickar med ett kopplingsschema.

Nu var det så hos mig att ankarspelet manövrerades upp och ned med en minussignal, men den billiga mottagaren levererade en plussignal, så då blev det två relän som fixade det.

Men du får mäta efter den manuella upp/nedknappen på instrumentpanelen om du har plus eller minus där när du skall manövrera ankarspelet.

 

Det var vid den upp/nedknappen jag kopplade in den billiga mottagaren och även monterade den under panelen, och då blev det i min Nimbus rätt bra räckvidd. I schemat har jag ritat in ankarspelets styrbox, eller relä/kontaktor, men det går ju lika bra att ansluta till upp/nedknappen istället, om det känns mer lättåtkomligt.

 

Jag kommer aldrig ihåg om det var vit eller gul kabel till upp eller ned, eller tvärtom, men det brukar framgå av texten på mottagaren.

 

Reläerna är vanliga standardrelä från Biltema som kostar typ 39kr styck.

A0ED51E6-394A-43D3-8AE7-ABB3B8345A20.jpeg.461d504274c2493e82f4b5322f126eaa.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev NimbusTobbe:

Tack så mycket

Ingen orsak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...