Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Däck till min segelbåtsvagn, vart kan jag hitta?

Rekommendera Poster

Hej jag har byggt en segelbåtsvagn från en motorbåtsvagn, och nu när jag har fått vagnen från verkstad och ska fylla på luft visar det sig att en däck är det sprickor och den andra är ventilen sönder så det går inte att fylla.  Däcken är 7.50 R16c som jag vill köpa och jag behöver  en slang med. 

20200601_120933.jpg

20200601_120906.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med en däcksverkstad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med 4st olika, samma svar ovanlig däck/för gammal. Konstig nog många båtvagnar i hamnen har Samma typ av däck som mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara nån typ av lastbilsdäck. Vad säger de om 16C?

 

Kanske är ett nytt system för diametern bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Mauritx:

Har provat med 4st olika, samma svar ovanlig däck/för gammal. Konstig nog många båtvagnar i hamnen har Samma typ av däck som mig. 

7.50 R16c är nog inte hela beskrivningen av däcket.

Den beteckningen är inte så ovanlig, men vad står det mera på däcken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du dra båten 100 mil eller 200 meter? 

 

Vid det senare så klara du dig i de flesta fall med en ny slang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat lite och kommit fram till att 7,5 måste stå för bredden på fälgen R16 är fälgstorleken och C står för att det är förstärkt för husbil/husvagn eller lastbil.

 

Det du behöver hitta eller bestämma är ju hur stort däcket är i bredd och profil.

 

Tex https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=205-65r16-205-90r16

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

prova valfri däck site på nätet just 7.50 (fullprofil 100) finns det rätt gott om just nu, jagar själv 9.00x16 vilket är svårare.    c stod för för 8 lagers tex har däckonline 27 olika   Fälgarna ser ut att ha djupa diken så du kan lätt kränga dem för hand och behöver inte krångla med däckfrirma. 

 

 

 

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske skulle förtydliga för ungdomarna att man förr använde tum och på just 16 tummar körde tex michelene sina 9.00 16 ända tills 2003 då man ersatte 9.00x16 med millimeter systemet.   vill du ha lägre hjul men ändå samma bredd så går du ner i profil och räknar slitbanan i mm 

Redigerad av Eile
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mauritx:

Har provat med 4st olika, samma svar ovanlig däck/för gammal.

Jag råkade ut för det också med däck till veteranbilen. 
När jag förtydligade att jag inte tvunget ville ha 6.5-13 diagonaldäck utan föredrog moderna radialdäck hade dom massor!

 

7.5-16 låter som traktorframdäck i min skalle..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eile:

prova valfri däck site på nätet just 7.50 (fullprofil 100) finns det rätt gott om just nu, jagar själv 9.00x16 vilket är svårare.    c stod för för 8 lagers tex har däckonline 27 olika   Fälgarna ser ut att ha djupa diken så du kan lätt kränga dem för hand och behöver inte krångla med däckfrirma. 

 

 

 

 

Vad menar du med fullprofil 100?  Det ända jag vet är att däcken är 16 tum. Bredden vet inte.. ät det 7.50?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Ska du dra båten 100 mil eller 200 meter? 

 

Vid det senare så klara du dig i de flesta fall med en ny slang.

 

50mts från platsen till kranen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dava:

Jag har googlat lite och kommit fram till att 7,5 måste stå för bredden på fälgen R16 är fälgstorleken och C står för att det är förstärkt för husbil/husvagn eller lastbil.

 

Det du behöver hitta eller bestämma är ju hur stort däcket är i bredd och profil.

 

Tex https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=205-65r16-205-90r16

 

 

Ska jag mätta på däcken menar du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev reva:

 

7.5-16 låter som traktorframdäck i min skalle..

Ja, mindre traktor, typ midjestyrd redskapsbärare eller någonting sådant.

Kolla med en firma som säljer, hyr ut eller reparerar sådana, dom kanske har begagnade däck du kan köpa för en struntsumma.
Amnars som någon annan förslog kan du ju fixa till det med innerslangar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt självklart att mäta, men ta med hjulet till en däckfirma så borde de kuna hjälpa dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Mauritx:

Vad menar du med fullprofil 100?  Det ända jag vet är att däcken är 16 tum. Bredden vet inte.. ät det 7.50?   

Står det 7.50x16 så är det däckets bredd och profil höjd lika stora.  16 tum dvs dina hjul bör vara 31 tum höga (79cm)     Men du kan klämma dit vad du du vill i 16 tum så länge de inte tar i varandra om du kör dubbelmontage och de klarar vikten.   Är de inte för skadade invändigt och du bara ska köra några meter så i med ny slang, men är däcken skadade invändigt blir det lätt skador även på slangen. slangar kostar inte mycket och du kan ta en mindre storlek än 7.5x16 vilket gör det lättare att handskas med, tex en 15 tummare.  

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mauritx:

50mts från platsen till kranen

 

Vad är det för båt? behövs dubbelmontage?

Att däcket är spruckit på utsidan behöver inte innebära att det är odugligt.

En "normal" segelbåt klarar ett enkelmontage utan vidare, då har du ett reservhjul plus ett däck.

200 meters transport om året, du bör ha hjul och däck ganska många år framåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Pentax:

Vad är det för båt? behövs dubbelmontage?

Att däcket är spruckit på utsidan behöver inte innebära att det är odugligt.

En "normal" segelbåt klarar ett enkelmontage utan vidare, då har du ett reservhjul plus ett däck.

200 meters transport om året, du bör ha hjul och däck ganska många år framåt.

3.2 ton segelbåt 30 för semona 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du utan vidare plocka av ett hjul på varje sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-02 vid 22:17 skrev Pentax:

Då kan du utan vidare plocka av ett hjul på varje sida.

Jaha fast lastindex i dem här däcken är bara 1000kg/st.  Det är ju endast 2000kg i så fall. sen tillkommer vagnensvikt och båten vikt så då är det runt 4,8 till 5 ton total. jag har kollat i hamnen och många använder däck med lastindex som är mycket lägre än det totala vikten. Antar det är inte så viktig när man kör endast kort sträckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ditt sätt att räkna är ju redan dubbelmontage för lite.

 

Vet inte var du fått siffran 1000kg ifrån, men den avser säkert hastigheter om 80-90 kilometer i timman, blir nog svårt att komma upp i den farten på 50 meter.

 

Ursäkta min "raljerande" ton, har fått kritik för den tidigare, kanske med all rätt.

 

Men folk i allmänhet verkar ha ett behov av att det ska vara tungt och stort när det gäller båten.

En kund hade en båt så stor att han hyrde in en grusbil med fullt lass när han skulle flytta båten, det gick åt att bilen var fullastad för att den inte skulle slira, enligt ägaren, den båten brukade jag flytta med min Skoda picup, när jag var själv.

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mauritx:

Jaha fast lastindex i dem här däcken är bara 1000kg/st.  Det är ju endast 2000kg i så fall. sen tillkommer vagnensvikt och båten vikt så då är det runt 4,8 till 5 ton total. jag har kollat i hamnen och många använder däck med lastindex som är mycket lägre än det totala vikten. Antar det är inte så viktig när man kör endast kort sträckor. 

Fast nu ska du ju inte köra 100 mil i 80 km/h utan 50 meter.

Jag tycker ändå att ditt dubbelmontage verkar vettigt så se till att få ett par begagnade däck till kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎06‎-‎01 vid 18:40 skrev Mauritx:

Har provat med 4st olika, samma svar ovanlig däck/för gammal. Konstig nog många båtvagnar i hamnen har Samma typ av däck som mig. 

Jag googlade för skojs skull på 7.50-16 över 5000 träffar.

Däck 123 eller vad dom nu hette har för ca 800 kr st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Pentax:

Med ditt sätt att räkna är ju redan dubbelmontage för lite.

 

Vet inte var du fått siffran 1000kg ifrån, men den avser säkert hastigheter om 80-90 kilometer i timman, blir nog svårt att komma upp i den farten på 50 meter.

 

Ursäkta min "raljerande" ton, har fått kritik för den tidigare, kanske med all rätt.

 

Men folk i allmänhet verkar ha ett behov av att det ska vara tungt och stort när det gäller båten.

En kund hade en båt så stor att han hyrde in en grusbil med fullt lass när han skulle flytta båten, det gick åt att bilen var fullastad för att den inte skulle slira, enligt ägaren, den båten brukade jag flytta med min Skoda picup, när jag var själv.

Hej det står på däcken  "maxload single 1000kg, maxload dual 975kg" ja det är säker vad som gäller när man kör i 90km/t. Angående din ton, ingen konstig.. Jag tycker du är snäll som tar dig tid att svara.  Tack

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mauritx:

Vet inte om bultcirkel passar. Ju får man reda på det jag har? 

Ett av måtten är cc mellan två bulthål.

6 x 205 borde betyda sex hål med tvåhundrafem millimeters avstånd från varandra.

Jag misstänker att detta är ett vanligt mått på europeisk mindre lastbilar och andra likartade fordon.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog sex bult passar bättre!

 

 Behöver de vara 31 tum (78cm) höga som troligen dina nuvarande? Finns ju en hel del kompletta hjul både nytt och begagnat till kärror, se annonser med kärr och flygplanshjul mm, eller lägg 1000:- st för nya 7.50x16 däck 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

Tror nog sex bult passar bättre!

 

 Behöver de vara 31 tum (78cm) höga som troligen dina nuvarande? Finns ju en hel del kompletta hjul både nytt och begagnat till kärror, se annonser med kärr och flygplanshjul mm, eller lägg 1000:- st för nya 7.50x16 däck 

 

 

Ja jäklar idet, jag skrev fel,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ts varit i mina krokar så har jag lite 16 tummare liggande och ska troligen även skifta på sjösättningsbilen som har höga 16 tum med riktigt hög bärighet regade michelinare.

2009p.jpg.55de9acc944a8df9b0884239d240b52c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...