Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Verne

En okunnig elfråga om Mercury 60 1995

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag gissar att de två "klumparna" nere till vänster är någon form av relän. Eftersom det stått lite vatten innanför motorkåpan har det blivit kortslutning och åtminstone det vänstra relät (?) har brunnit. Så till mina frågor:

 

Vilken funktion/vilka namn har dessa relän?

Var kan jag köpa/beställa dem (om någon vill bistå med en länk blir jag ännu gladare)?

Finns det anslutningar för kablar i reläna eller måste jag göra en skarv längre fram i kabelhärvan? Bägge delarna av relän, alltså inte bara den med hankontakt, är förstörda.

 

Tacksam för svar!

Relä.jpg

relä 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt relän till Powetrim, se 44:

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1991/1060412ld/cowling

 

T.ex. Marinshopen eller annan som har verksrad kan säkert ta hem denna, men dyrt, så jag skulle undersöka alternativet att köpa det begagnat eller göra ett eget då jag tror det i princip bara består av två reläer med växlande funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Mycket riktigt relän till Powetrim, se 44:

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1991/1060412ld/cowling

 

T.ex. Marinshopen eller annan som har verksrad kan säkert ta hem denna, men dyrt, så jag skulle undersöka alternativet att köpa det begagnat eller göra ett eget då jag tror det i princip bara består av två reläer med växlande funktion.

Stort tack för svar. Är bägge relän till powertrim? Eftersom jag inte har något powertrim inkopplat gissar jag att jag bara kan koppla bort dessa relän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp, ett för upp och ett för ner. Men hur ställer du riggvinkeln utan trim? Är det ombyggt till pinne?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...