Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreas_Askeladden16

Askeladden 16 - Hur kliver man i enklast? + aktermonterad elmotor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej på er.

Någon som har en askeladden 16 och kan tipsa om enklaste sättet att ta sig i och ur båten från bryggan? Jag har inte haft båten så länge och ska snart sjösätta. Är tanken att man ska ha aktern mot bryggan (båtplats med Y-bommar)? Jag lägger hellre till med fören mot bryggan då det är betydligt enklare när man är själv i båten men det är väldigt smalt att gå på sidorna för att komma till "ingången" som är på mitten. Någon som kliver in i fören? Det fiinns en mindre dragkedja i kapellet där. Ganska högt insteg i så fall. Ge mig gärna tips på hur ni gör samt om ni har något förslag på att säkrare kliva på sidorna. Inga handtag finns o svårt att sätta dit oxå så det inte finns mycket plats.

Jag kommer även att sätta en eldriven aktermonterad elmotor på båten och vill gärna ha tips på modell/märke (båten väger ca 350 kg + motor + passagerare). Tanken är att sätta ett extramotorfäste och sätta elmotorn på denna så att man får ned den tillräckligt långt.

Hoppas på bra tips

inne.jpg

front.jpg

Redigerad av Andreas_Askeladden16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att se nåt alternativ till att kliva över framrutan. Det är noga bara övning som gäller. Och hur du än lägger till så måste du fram och dona med förtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle nog kunna fixa nånting som bromsar upp båten om du backar in mellan bommarna, så att inte motorn går in i bryggan eller nåt undertill. I så fall blir aktern mot bryggan en tänkbar lösning. Du skulle kunna ha en "landgång" för att lättare komma i och ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en  utbyggnad från bryggan ut över motorn skulle ju funka kanon. Tveksam till om det är ok med varvet. Dock så löser det ju endast problemet i hemmahamnen o det kanske är lika bra testa med att kliva in i fören o blir det för högt kliv så får jag lösa det på något sätt. Tack för tipsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...