Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hampusM

Tyst när jag vrider om nyckeln Penta MD2B

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Först - mät på standardsätt. "Ditt sätt" eller andra sätt kommer förvilla för dig och andra, och kommer tyvärr bara röra till det. Det kan vara motiverat om man skall mäta något speciellt och är ganska duktig på att mäta så man vet exakt vad man gör. Annars inte:

 

Sätt instrumentets minusledning på en säker minuspol. Om du inte är säker på något så sätt den på batteriminus till att börja med.

 

- Har du då +12V på den klena solenoidanslutningen när du håller nyckeln i startläge (men endast då) ?

Om inte, har du kabelbrott/dålig kontakt någonstans på vägen dit. Kan förklara varför det nu inte ens klickar. Har du ens bra 12V in till tändningslåset ?

 

Om du har +12V enligt ovan, flytta instrumentminus till motorblocket och gör samma mätning. Det skall inte vara någon skillnad. Är det skillnad - kolla minuskabeln mellan motor och batteri.

 

Du kan ju också mäta huvudplus till starten när du ändå håller på. Här skall alltid ligga +12V då den är direktkopplad till batteriet (ev. via en huvudbrytare). Men om solenoiden inte ens klickar ger denna mätning ingen ledtråd, eftersom solenoiden i sig drivs av den klena anslutningens spänning.

 

Får jag ge mig på en avancerad gissning/spekulation så har du ett kabel/kontaktproblem i startkretsen (kablage, tändningslås o.s.v.). Detta har föregående ägare också haft och därför bytt startmotorn och hoppats att det skulle varit felet.

MEN, det är bara en spekulation. Se till att mäta systematiskt så kommer du snart veta.

Ja, jag får helt enkelt åka ut och göra om de olika mätningarna och hoppas jag blir klokare. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu är jag ute vid båten och försöker reda ut problemet. Jag tror jag har problem med tändningslåset trots allt. Jag provade att dra den klena kabeln från solenoiden direkt till batteriet. Och då klickar det och startmotorn börjar låta. Så antar att jag får byta tändningslås. Dock när jag gör denna fulkoppling så drar inte motorn igång? Borde inte hela maskineriet komma igång egentligen? Nu surrar ju bara startmotorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev hampusM:

Hej igen!

Nu är jag ute vid båten och försöker reda ut problemet. Jag tror jag har problem med tändningslåset trots allt. Jag provade att dra den klena kabeln från solenoiden direkt till batteriet. Och då klickar det och startmotorn börjar låta. Så antar att jag får byta tändningslås. Dock när jag gör denna fulkoppling så drar inte motorn igång? Borde inte hela maskineriet komma igång egentligen? Nu surrar ju bara startmotorn

Såhär låter det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-04 vid 07:40 skrev IngemarE:

Har du ens bra 12V in till tändningslåset ?

Har du mätt eller "bara" tjuvkopplat solenoiden ?  Om bara tjuvkopplat - mät för att konstatera om felet är före tändningslåset, i tändningslåset eller kablaget efter tändningslåset.

 

Det som händer nu är att solenoiden drar men drevet hoppar inte in i svänghjulet. Kan hända att motorn står i ett synnerligen olyckligt läge (prova att rucka den en aning) men det är även möjligt att starten är kass - trots att den var ny.

 

Hursomhelst har du minst ett fel, och det är spänningen som skall få solenoiden att dra. Mät och leta. När det funkar så får du ta itu med att drevet inte greppar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt kabel och nu går de igång direkt från tändlåset. Men ja, motorn drar ju inte igång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hampusM:

Har bytt kabel och nu går de igång direkt från tändlåset. Men ja, motorn drar ju inte igång..

Återigen - vad har du för spänning (relativt jord) på solenoidstyrningen när du har nyckeln i startläge ?  Visserligen inte lika vanligt, men har du halvdålig spänning kan - beroende på konstruktion - ingreppsmöjligheten försämras.

 

Testat att rucka motorn en aning ?  Men mycket tyder på att starten inte mår bra eller i värsta fall t.o.m. att startkransen saknar kuggar juust där du står. Frågan är varför förra ägaren bytte startmotor.....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått igång den! Jag hade spänning i kablarna, men de var uppenbarligen dåliga ändå. Bytte samtliga, och nu startar den fin fint! Tack och bock för all hjälp med tips å tricks! Har minsann lärt mig mycket om ström och startmotorer jag icke visste innan. Så något gott kom det ju ur detta lilla haveri!

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt. Grattis!

 

Kul med positiv återkoppling. Allt för ofta trådar dör ut utan att man får veta hur det gått. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-08 vid 20:59 skrev hampusM:

Nu har jag fått igång den! Jag hade spänning i kablarna, men de var uppenbarligen dåliga ändå. Bytte samtliga, och nu startar den fin fint! Tack och bock för all hjälp med tips å tricks! Har minsann lärt mig mycket om ström och startmotorer jag icke visste innan. Så något gott kom det ju ur detta lilla haveri!

Bra jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...